Ingen viktnedgång på en månad
Hej!
Jag har diabetes typ2 sen 2010. Började genast med LCHF den sommaren och mina värden sjönk drastiskt. Jag medicinerade med en metformin om dagen. Åt så i 1,5 år.Gick ner 16 kg. Min läkare larmade om mina usla blodfetter julen 2012 och ja det var de onda som var för höga. Jag hade nått en platå - gick inte ner mer i vikt och kände mig less. Fick av diabetessk nya direktiv med NorDiet - ungefär samma som medelhavskost men med svenska livsmedel och jag hoppade på det direkt. Var less på LCHF och körde denna diet. Redan efter en månad sjönk mina blodfetter drastiskt och jag käkade på - långsamma kolhydrater. Började bra men efter hand så vaknade sockermissbrukaren i mig och det skenade iväg och jag kunde inte sluta. I julas hade jag gått upp 7 av de 16 kg jag gått ner. Mitt blodsocker var inte heller bra.
För en månad sedan började jag med LCHF nu med uppbackning av sonen som är 19 och vill äta bra. Vi äter gott och han har gått ner 4 kg - jag inget. Men mina blodsockervärden är nu bra igen. Nåt jag märkt är att om jag tar Metformin på kvällen så vaknar jag med blodsocker runt 6.5 i stället för runt 7-8. Tar fortfarande bara en tablett. Min läkare vet inget om min kost - hon skulle inte bli glad. Jag har inget sockersug och är mätt men ingen viktnedgång. Kan det bero på att jag jojobantat hela mitt liv? Eller ska jag dra ner på mejerier. Har grädde i kaffet och maten. Äter dessutom en hel del ost - gräddost.

Det beror troligen mest på att du har diabetes!
Då är inte alltid fettförbräningsförmågan vad den borde vara.. och det är ju vad som behövs för att minska i fettvikt.
Grädde i kaffe är egentligen ett mellanmål.. i maten och man äter 2-3 gånger om dagen är sällan något problem.
Om du äter osten som mellanmål så är det oxå ett problem.. dvs alla mellanmål gör att inget behöver hämtas från fettlagren.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Häpp, idag har jag t o m gått upp 2 kg.
Jag får väl vara ett glatt fetto med bra blodsocker då….känner mig ledsen. Måste börja se över allt jag äter. Äter ofta coleslaw till min proteinkälla, kanske den är en fälla? Jag gör den själv med majonnäs och turkisk youghurt. Kanske äter jag för mkt grönsaker öh…
Känns så deppigt och tröstlöst. Men sockret är bra ;)
Kanske äter du bara för mycket. Kolla det innan du börjar trixa med att utesluta allt utom kokosfett och smör. Det är inte allom förunnat att "autmatiskt äta mindre" på LCHF.
Kolla på veckans poster boy hos kostdoktorn. Tommy äter jättelite för att vara man. OK att han inte gör det medvetet, men han gör det. Det är säkert en stor orsak till att han gått ner så fort. Jag törs säga att de flesta av oss inte äter så lite bara för att vi lägger till lite fett i maten och de flesta av oss rasar inte heller i vikt. Kan man dra en aller annan slutsats av kanske.
Hemul, har du lust att länka till det inlägget du hänvisar till? Hittar det inte….

Jag misstänker att man måste skippa tanken på att kunna "äta vad som helst" och balansera kolhydraterna med insulin om man är på väg uppåt i vikt, och i stället minska kolhydraterna så långt det är rimligt och anpassa insulinet. Insulin är ju ett tillväxthormon, och viktuppgång är ett tecken på att det ligger onödigt högt.
Blodfetterna är också något som du själv kanske måste ta kommandot över. Det är inte alltid läkare har samma uppfattning om vilka värden som är alarmerande, och man bör läsa på rätt grundligt för att kunna avgöra vilka värden man tycker är viktiga att hålla koll på. Jag tror inte att man skulle kunna få särskilt höga TG-värden med LCHF, medan annan kost ofta leder till mer triglycerider. Däremot kan kolesterolet totalt öka, men det brukar handla om större LDL-partiklar och också ökning av HDL. Totalkolesterol är ett väldigt trubbigt mått.
Och mer än en månad tror jag att man måste se till för att bli klar över om det är en trend av uppgång eller nergång.
#5 Men jag tar ju inget insulin. Bara en Metformin till kvällen. Mitt blodsocker är så lågt och jämnt över dygnet. Har inte varit så här bra sen förra vändan jag åt LCHF.
Joghurt och ost kan göra det svårt att gå ner i vikt. Smör…kokosolja. .och mayo bättre. Det är egen erfarenhet. Min last är nötter och i helgen ost…Men jag tror ochså att man får prova att äta bara huvudmål och inget mellanmål. Efter en period kanske 2-3 huvudmål känns bra?
#4 Visst, men det står ingenting speciellt om det där.
http://www.kostdoktorn.se/fraga-tommy-50-runesson-allt-du-vill-om-lchf-och-vikt
Det kan du däremot se själv på hans blogg, han lägger ut alla sina måltider. Tommy halverade alltså sin vikt på väldigt kort tid. Säkert en av dem som gått ner mest och snabbast. Han är klar med viktminskningen sedan länge. Men titta som sagt på hur mycket han äter. Obs att han ofta bara äter en gång per dag ifall du tycker portionerna ser stora ut.

Det är kanske nu det är dags att nogrannare bokföra vad man äter.. för att luska ut om det finns något problem där?
Som jag nämnde tidigare.. har man diabetes.. så har man en metabol rubbning.. och då är det inte så säkert att fettförbräningsförmågan är vad den borde vara!
Din son är ung.. och vad jag förmodar helt oförstörd.. han reagera på den ökade fetthalten i maten genom att äta mindre.. då han har full tillgång till lagrat fett.. man blir inte lika hungrig/sugen längre.. och som regel så äter man automatiskt mindre.
Ökad fetthalt gör bara att han går längre på fettförbräning.. därav blir han hungrig/sugen mer sällan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.