Knäckebröd, chips eller smörgåstårtbotten.
Hej!
Ett suveränt lättbakat "bröd" som min man älskar!
3 ägg
3 dl malda fläsksvålar
3 dl smakrik, fet ost, gärna grovriven
Salt och valfri krydda (Jag föredrar vitlök)
Blanda allt och klicka ut i valfri storlek på ett bakplåtspapper. Tryck ut dem riktigt tunnt. Flyter ej ut nämnvärt.
Grädda i 275 grader ett par minuter på varje sida. De skall vara gyllenbruna.
Låt kallna utan bakduk samt ligga framme oförpackade i rumsvärme om det skall användas som knäckebröd eller chips, plastat om det skall användas till smörgåstårta.
Går det att rosta?
En dum fråga! Malda fläsksvålar - var finns det att få tag i? Eller mal man själv? (Färska?)
Har ej prövat att rosta. Behövs inte, knaprigt ändå
Jag maler svålarna själv i kvarn, ibland med stavmixer.
Menas torkade fläsksvålar typ dessa det skrivits om, som man köper som snacks i "chipspåsar"? Eller vanliga fläsksvålar?
Det är de som finns bland Chipsen!

Tack för tipset! Har inte sett de där svålarna men ska leta.
Jag ska också leta efter fläsksvålar, hoppas jag hittar i min affär har läst förut att någon köpt på Netteo men har ingen i närheten.
Jag hittar en sort på Willys och en sort på Ica Maxi. Icas är lättare att mala!

Måste bara fråga: Hur smakar fläsksvålarna?
Får för mig att det ska smaka som torkad bacon? Ger de inte konstig smak i brödet?
Nej, har faktiskt ganska neutral smak. Jättebra av till att panera fisk och kött med. Tag några msk i köttfärssmeten så håller den ihop lite mer.
En fråga till hittade ingen på min ica eller vet inte riktigt var någonstans i affären jag ska söka! Vart brukar dom ligga?
//MarieO
MarieO
Bland chips och snacks
Jag har hittat på Willys så jag ska pröva att baka dessa kanske jag kan småknapra på dessa istället för att poppa popcorn som är min stora last
.
MarieO
MarieO
Det går även stöta fläsksvålarna i mortel.
Jättebra att använda även till panering och att reda såser.
I "min" Willys hittar jag inga chips.Nån som vet var det finns i Dalarna?
Tack för tipsen, ska pröva dem absolut när det gäller att reda såser saknar något för det som är lite mer neutralt tex när man gör champinjonsås blir lite tråkigt i längden att bara använda cremefraise som oxå gör att det smakar lite samma sak om såserna.
MarieO
Vispgrädde ger mindre egen smak än creme fraiche och lyfter i stället andra smaker… tycker jag…
Därtill är grädden fetare… bara fördelar….
Numer pensionär i Nynäshamn

Langhol #15
City Gross i Falun har både neutrala och smaksatta fläsksvålar.
Tack för det! Då ska jag titta nästa gång jag är in till stan.

köp inte Nettos fläsksvålar!! Innehåller alldeles för mycket Kollisar!! Coop´s har danska Lyka, 0 gr.

Trodde sådana bara fanns i Norge, jag älskar dom men jag har aldrig sett dom i någon svensk affär =(
Hur ska man bära sig åt för att få tag på dom då ??? här har vi bara Kronhallen (ICA) och Prix =((((
Mizzi, kanske be dem ta hem dessa.

Rusta har dom också (lyka)

Susanne, du är en livräddare av stora mått!
Jag har letat över HELA FALUN i flera månader utan att hitta en enda liten svålkant. Citygross och rusta, gotcha.

# 22 Ja det skadar ju inte att fråga ;)

willys i borlänge har oxå, men inte lykas utan nåt annat märke (lykas är bättre tycker jag)
De små godbitarna behver inte vändas!

Det var verkligen got, men om gjör en rund smetform av det sen när det har svaltnat kan man lägga lite tomat pure, ost orogano lite grönt typ svamp eller vad man vill så får man en gädde god pizza yupi