En fundering om alkolås....
Hej alla.
Min fundering:
Jag kör lastbil och i den finns alkolås, på senare tid när jag blåst i den så har det gett "utslag" och jag får blåsa om och om och….om igen.
Först blev jag arg som f*n och var nära att slå sönder apparaten för jag trodde den var trasig, men så föddes en tanke - tänk om jag är i ketos och det är orsaken.
Jag har inte druckit en droppe sedan nyår (inget nyårslöfte) det har bara blivit så, men jag har kört hyfsat strikt LCHF och kanske hamnat i ketos. Vissa arbetspass innebär extra lite mat, dock utan hunger, så de dagarna är det nog extremt strikt.
Fråga: Kan ketos skapa så "dålig" andedräkt att det ger utslag på alkolåset?
Hoppas på svar.
Ingen aning men intressant fråga.
Numer pensionär i Nynäshamn

Japp.. finns de som fastnat i polisens blåskontroller oxå när de bantat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vet inte om den här sidan är tillförlitlig, men läs under halvledarcell här.
http://www.promilletestare.se/fakta-alkohol-promilletestare/
Aha - du ser där, då var man möjligtvis i ketos. 😃 Nice, det trodde jag inte.
Tackar för svar.
Eller så hade du blaskat på dig för mycket rakvatten. 😉
Verkar besvärligt det där. Låter ju inget kul att bli stående.
Jag har läst om någon som hade problem med alkokontroll, jag tror att det var någon som gått ner mycket i vikt med någon riktigt svältdiet och att man också i artikeln skrev något om någon diabetiker också kunde ha problem, pga ketoner i andedräkten. Det här var för kanske 5 år sedan, så jag kommer inte riktigt ihåg.
Alldeles efter jag läst artikeln blev jag stoppade i en kontroll, så jag blev ganska nervös eftersom jag åt LCHF, jag hade då ätit LCHF i ca 1 år och varit viktstabil i halvår, blåsningen gick bra för mej och har gjort det ett par gånger till också.

Det var en kraftigt överviktig pilot som hotades med indragen licens om han inte gick ner i vikt.. hans hälsovärden var inte de bästa.. så han utgjorde en risk för passagerarna.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nej inget rakvatten heller.
Hemul, nu ska jag köra en riktig (dålig) klassiker "riktiga män luktar diesel"…..och de vill man INTE kan jag säga - uäck.😃