Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2207 ggr
pwd
0

En fundering om alkolås....

Hej alla.

Min fundering:

Jag kör lastbil och i den finns alkolås, på senare tid när jag blåst i den så har det gett "utslag" och jag får blåsa om och om och….om igen.

Först blev jag arg som f*n och var nära att slå sönder apparaten för jag trodde den var trasig, men så föddes en tanke - tänk om jag är i ketos och det är orsaken.

Jag har inte druckit en droppe sedan nyår (inget nyårslöfte) det har bara blivit så, men jag har kört hyfsat strikt LCHF och kanske hamnat i ketos. Vissa arbetspass innebär extra lite mat, dock utan hunger, så de dagarna är det nog extremt strikt.

Fråga: Kan ketos skapa så "dålig" andedräkt att det ger utslag på alkolåset?

Hoppas på svar.

Margareta
0

Ingen aning men intressant fråga.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
0

Japp.. finns de som fastnat i polisens blåskontroller oxå när de bantat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

Vet inte om den här sidan är tillförlitlig, men läs under halvledarcell här.

http://www.promilletestare.se/fakta-alkohol-promilletestare/

pwd
0

Aha - du ser där, då var man möjligtvis i ketos. 😃 Nice, det trodde jag inte.

Tackar för svar.

hemul
0

Eller så hade du blaskat på dig för mycket rakvatten. 😉

Verkar besvärligt det där. Låter ju inget kul att bli stående.

Minorca
0

Jag har läst om någon som hade problem med alkokontroll, jag tror att det var någon som gått ner mycket i vikt med någon riktigt svältdiet och att man också i artikeln skrev något om någon diabetiker också kunde ha problem, pga ketoner i andedräkten. Det här var för kanske 5 år sedan, så jag kommer inte riktigt ihåg. 

Alldeles efter jag läst artikeln blev jag stoppade i en kontroll, så jag blev ganska nervös eftersom jag åt LCHF, jag hade då ätit LCHF i ca 1 år och varit viktstabil i halvår, blåsningen gick bra för mej och har gjort det ett par gånger till också.

Zepp
0

Det var en kraftigt överviktig pilot som hotades med indragen licens om han inte gick ner i vikt.. hans hälsovärden var inte de bästa.. så han utgjorde en risk för passagerarna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10948367.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pwd
0

Nej inget rakvatten heller.

Hemul, nu ska jag köra en riktig (dålig) klassiker "riktiga män luktar diesel"…..och de vill man INTE kan jag säga - uäck.😃