Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6823 ggr
Cajsavarg
2014-03-03 15:35
5

Fläsksvålar

Är det någon som vet hur/om man kan göra egna fläsksvålar?

Jag vill inte köpa de danska längre, just för att de är danska.

Grisarna där har inget bra liv!

//Fat makes Me fit//

Kvothe
2014-03-03 16:33
1

kopierar mitt recept från bommulshjärna tråden.. t.o.m. jag själv hade problem att hitta rätt tråd. Först ett ister recept, sen fläsksvål. Ister kan du göra själv också, ta bara grisfett (svål), hacka/skär i små bitar, lägg det i en gjutjärnspanna eller gryta och sätt den på lägsta temperatur. Det tar länge men till slut så har du separerat rent fett från diverse orenheter (protein, vatten etc) ister/lard som du får med att köra på låg temperatur varken luktar eller smakar mycket. Filtrera det smälta fetten och spara i en glasburk. Om du däremot inte orkar vänta, så kör på högre temperatur (4:an) fetter separeras snabbare, men kommer att få en brunaktigt färg/ton och luktar samt smakar baconaktigt (trots jag älskar bacon, tyckte jag inte om den bismaken). -------------------------------------------------------------------------------- För dem som inte får tag i fläsksvåler så kan du göra dem själv. Receptet liknar ovan, men här behöver vi svål som har kvar skinnet. Skär svålen i tumstora fyrkanter och värm dem i en hög gjutjärngryta på hög temperatur 4-5:an. En del av fettet kommer att separeras och själva skinnet friteras i fettet. Kör på tills de är passligt gyllenbruna, låt dem droppa av och salta/krydda. Goda snacks utan tillsatsämnen med konsistensen av hårdare popcorn. Näringsinnehåll ~45 g protein och 52g fett och noll kollisar garanterat. Finns andra recept där de ska bli mjukare, men har inte prövat än.

Cajsavarg
2014-03-03 16:46
0

Tack för receptet!

//Fat makes Me fit//

hemul
2014-03-03 18:13
0

Om man fiterar riktigt, d.v.s. sänker ner kokta svålbitarna helt i fett på hög värme, så poppar de som poppcorn och blir superfrasiga. Jag har gjort det, men jag är så harig med fritering, har ingen fritös utan kör på spisen, så jag brukar göra i stekpannan jag också.

Men vill man ha pösiga och frasiga ska svålarna alltså först kokas, sedan torkas i ugnen och till sist friteras på riktigt.

Har en gammal tråd här. Och i den här ännu äldre tråden finns en bild av en lyckad och frasig svål.

Yrja
2014-03-04 12:29
9

Först och främst: Detta är inte för att vara elak, jag vill bara se till att språket inte utarmas. Jag vill att alla ord ska syfta på rätt saker och kanske kan det hjälpa (oftast yngre) människor att förstå vårt språk på rätt sätt - inte släta ut det till en mix av engelska, datatermer och sms-förkortningar.
🤓

Ister och svål är inte svårt att göra - precis som #1 Kvothe beskriver - men skulle vilja klarlägga lite vad som är vad.

Det står: "Ister kan du göra själv också, ta bara grisfett (svål)" och
"Receptet liknar ovan, men här behöver vi svål som har kvar skinnet."

Grisfett är INTE svål! 
Svål ÄR själva skinnet men oftast friteras skinnet tillsammans med lite av fettet som sitter under och kallas friterade Fläsksvålar!
Men fettet är INTE svålen

Så vill man göra Ister ska man använda sig av FETTET som sitter under svålen - mellan svålen och första köttranden.

För friterade svålar kan man använda svål (skinnet) MED, UTAN eller med varierande grad av vidhängande fett.

Tack för mig
/liten språkpolis-nörd

Veda
2014-03-04 18:23
1

Kan vara bra att veta vad saker och ting heter när man ska fråga efter dem i butiken.

Halvdansken
2014-03-04 22:27
0

Bra Yrja, jag regerade också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anna-Sofia
2014-03-08 18:17
1

Sammanfattar det man behöver veta om tillredning av fläsksvålar:

http://gittosmat.taffel.se/2010/06/06/friterade-flasksvalar-sma-latta-moln-av-bubbelplast/

Yrja
2014-03-08 18:59
0

Wow #7!!
Den sidan ska sparas och användas flitigt!!

Stort TACK!!

Margareta
2014-03-09 10:28
0

Jag har aldrig gillat fläsksvålar men hemgjorda kanske är bättre?

Numer pensionär i Nynäshamn