Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2786 ggr
Dossan
0

Omega 3

Undrar om någon här har koll på hur mycket fet fisk om dagen man bör få i sig för att få i sig dagsbehovet av omega 3, och hur mycket omega 3 det är som är rek. dagsbehov.

dufva
0

Enligt nordiska rekommendationer 2-3 gram per dag

Det är väl ungefär 10-15 bitar sill eller 200gram lax

Vill man få i sig det genom 1 grams fiskoljetabletter får man nog peta i sig ett tiotal eftersom bara en tredjedel av innehållet är omega-3 fetter..

Verkar enklare att äta fiskFlört tycker jag..

Dossan
0

Tack för svaret!

Håller med om att fisk är att föredra, men blev förvånad att man behöver äta så mycket som 200g fisk för att få i sig så lite som 2-3g omega-3. Fisk är ju oftast väldigt fet, vet du vad den innehåller mer än omega-3, det måste ju vara något annat också antar jag om det bara är 2-3g som är omega-3/200g fisk.

Det är nog inte många som äter 10 st fiskoljekapslar om dagen, det blir ju väldigt dyrt i varje fall.

JohanW
0

Om man kollar på www.fineli.fi på tex. makrill (konserverad), som nog är ganska likt det jag brukar ha till mellanmål, så innehåller det per 100g följande:

3,3g mättat fett
5,1g enkelomättat fett
0,2g omega-6
0,2g omega-3 alfalinolensyra
0,8g omega-3 EPA
1,6g omega-3 DHA

..så det är en ganska spridd blandning :) Man säger att vi inte har så stor nytta av alfalinolensyra då vi inte kan omvandla den till användbart omega-3 i några större mängder, men EPA + DHA ska vara rena nyttigheterna om jag förstått det rätt. Kommer inte ihåg om ena eller andra är "bättre".

dufva
0

Vad som är viktigt att veta om omega-3-fetter är att allt som kommer från växtriket (ALA) är i princip oanvändbart för oss

Det omvandlas bara i ringa omfattning till äkta omega-3 (EPA och DHA) 

Ett exempel är den omhuldade linfröoljan som marknadsförs som rik på omega-3

Räknar man på egentligt upptag i kroppen ser man att den istället fungerar rakt motsatt. Den ger ett överskott av omega-6 istället (en fettsyra som vi vanligen har för mycket av) 

Riskerna med fleromättat fett från växtriket är dessutom stora

Dom oxiderar lätt och tappar sin funktion och i värsta fall omvandlas dom till cancerogena ämnen 

Vi måste alltså ha i oss varianter från djurriket för att ha nån nytta av det.

Den viktigaste byggklossen är EPA. när vi väl har fått i oss den omvandlar kroppen lätt vidare till DHA när den behöver den fettsyran..

Dossan
0

Hur kommer det sig att man behöver så lite omega-3, om det är ett av de viktigare fetterna. Många här äter ju mycket fett och balansen mellan omega-3 och de andra fetterna är väl vad jag förstått också viktig?

dufva
0

Det är balansen mellan omega-3 och -6 som är viktigast för vår hälsa.

Vi bör få i oss lika mycket av båda men de flesta som äter traditionellt får i sig 10-20 ggr så mycket omega-6

Det blir problem med inflammationer och hjärt/kärl-hälsan

Vi får onödigt många "bokstavsbarn" och deprimerade.

Kanske tom. kriminalitet har en koppling till felbalans här.

Omega-fetter är alldeles för viktiga för kroppen för att hamna i "bilringarna" utan används till att bygga kopplingar mellan nervceller och hålla (auto)immunsystem i balans.

Det mättade fettet är mer stapelvara för kroppen och används till all ny kroppsvävnad, som "krockkudde" runt organen och som bekant som ett stabilt extraförråd av energiSkrattande.

venuseva
0

OmegaRx från ZONE, rekommenderar 4 kapslar per dag. Ger 4gr FAT. 35 kcal. Fiskolja koncentrerad 4000mg, EPA 1600 mg, DHA 800mg.  En burk räcker i 30 dagar. Köps på Bättre Hälsa. www.vitaminer.nu

Vad jag förstått i debatten om Omega 3 och 6, så skall man inte tillföra Omega 6 utan bara 3. Men vad vet jag?

Dossan
0

Tack för alla intressanta svaren, undrar vidare om det inte lätt är så som Dufva skriver att vi oftast får i oss för mycket av  omega-6. men det kanske är därför som Eskimåer och inuiter mår så bra då de äter uteslutande föda från havet. Det finns ju tydligen någon alg med omega-3 i, är den som linfröoljan då den kommer från växtriket tro?

Hur äter ni för att hålla en god balans mellan omega-3 och omega-6, ochha hög fetthalt under en dag?

godownkd
0

Jag tar en klunk fiskolja varje dag.

Är det inte bäst att få i sig detta omega 3 (det är ju sällsynt i livsmedel numera) genom just fiskoljan om man, som sagt, gör det regelbundet? Kapslarna innehåller ju en del annat som inte är nödvändigt.

undrar

Rolf Aronsson

JohanW
0

Jag brukar äta en burk makrill (125g) de flesta dagar, och tar även en kapsel omega-3 på morgonen. Utöver detta är det bra att undvika alla former av växtoljor, men om man absolut måste så är olivolja och rapsolja minst farliga. Det hjälper också att undvika spannmål, vanligt bröd tex. verkar innehålla ca 0,5g - 3g omega-6 per 100g (dvs ca 2-3 skivor). 

Ska väl för den delen tilläggas att omega-3 också är fleromättad just som omega-6, och därför känslig för oxidation vilket kan skada oss.. I sin naturliga "förpackning" (fisken tex) så förekommer omega-3 alltid tillsammans med antioxidanter för att skydda mot detta. Man tillsätter även antioxidanter i kapslar osv, brukar vara i form av vitamin E om jag inte minns fel.

Därför är det mycket bättre att sänka omega-6 intaget och tillföra en måttlig mängd omega-3, än att försöka trycka i sig omega-3 i orimliga mängder för att matcha ett högt omega-6 intag ;)

Dossan
0

# 9 Vad för fiskolja är det och hur mycket är en klunk ungefär? Var köper du den

dufva
0

Precis Dossan!

Bästa sättet att komma i balans är att minska på det som innehåller omega-6

Vi är våra gener.. och det har aldrig under vår utveckling varit på tapeten att vi skulle få i oss såna enoema mängder omega-6 som vi får idag.

Detta i kombination med att våra vanliga omega-3-källor blir sämre och sämre ligger bakom mycket av ohälsan vi ser runt omkring oss idag..

Nu släcker jag datorn för idag för att insupa lite omega-3 iformen av sura strömmingarRäcka ut tungan..

Margareta
0

Omega-6 finns även i spannmål

Dr Annika Dahlqvist skrev ett helt inlägg om detta på bloggen den 13 mars

Numer pensionär i Nynäshamn

Dossan
0

# 10 En burk makrill låter inte så mycket, kan du hålla ditt dagsbehov av energi uppe med den fettmängden, eller vad äter du mer för typ av fett under dagen?

JohanW
0

#14 Alltså.. det var bara för omega-3 biten :) En dagsmeny kan se ut så här:

Frukost - 3 kokta ägg, 2 flatbröd (jättetunna typ 5g/skiva) med ett tjockt lager bregott + 4 skivor salami, 2-3dl yogurt med ingefära

Lunch - Makrill i tomatsås 125g. Bratwurst eller choritzo ca 150g + lite ketchup & senap, utan bröd (dvs brödet används bara för att hålla korven..)

Mellanmål - Keso 250g med *lite* honung eller torkade bär, ibland tillsammans med ca 50-80g gräddfil/creme fraiche.

Middag - Ett par fläskkotletter med lite bearnaisesås, kokta grönsaker. 

OBS! Siktar just nu på att gå *upp* i vikt (främst genom styrketräning), inte ner, så om mängden verkar mycket behöver det inte ses som något att sikta på..

Dossan
0

#15 Tänkte väl det, hoppas det går bra med din uppbyggnad. (Kör du fortfarande Slowburnträningen som du tipsade om tidigare i år, och hur går det isåfall? Nyfiken)

korseett
0

dufva angående ditt inlägg #4 Vart kan jag finna den informationen/rapporten för det vore bra att stoppa under näsan på en del..:)