Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1935 ggr
JoyBysen
0

Suketter bit i bakning?!

Halloj! 

Vet att många här inte är särskilt förtjusta i sötningsmedel osv men detta blev min sista utväg då tre dagars googlande inte gett mig svar på min fråga som lyder:

Kan man använda "tablett"suketter i bakning? Menar alltså de som heter suketter i en röd bordsask som man kan lägga i kaffet eller teet. Eller går sötman "sönder" i ugnen?

Fiana
0

Vad jag kan hitta innehåller det till största delen natriumcyklamat vilket inte klarar den typen av värme. Resten är sackarin vilket tål värme ok-ish. 

Just cyklamat är lite knepigt gällande artificiella sötningsmedel då det inte är så himla sött, man får i sig ganska mycket för att komma upp i sötma, dock är det bra på att dölja sackarins (som är mycket sötare) bismak.

Gissningsvis så får du ett resultat som inte är så sött och med mer bismak. 

De som är gjorda för drycker brukar vara för just det, köp en annan sort. De flesta märken har minst en sort till för bakning, men de tål fortfarande oftast inte väldigt hög temperatur och länge.

Förresten undrar jag om just suketter är på väg ut som varumärke, verkar inte gå att hitta någon officiell information längre och tidigare websidan suketter.nu nu för vidare till cederroth som åtminstone tidigare tillverkade, men det finns inte längre något spår på deras hemsida. Så antingen på väg att utgå eller få nytt namn kanske.