Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4376 ggr
Pikku1
1

Någon som är kunnig inom LCHF?

Hej jag är en 26-årig tjej som vill bli av med mina mammakilon från andra barnet. Det är inte så mycket utan väger 59 och vill väga runt 50, egentligen är inte det vikten som jag bryr mig om utan jag är bara van att väga det, men får jag på mina gamla kläder vid 53 så är jag nöjd. 

Har iaf börjat äta lchf sen tre dagar tillbaka, så här har det sett ut.

Dag 1. Lax i ugn med tre skivor zucchini samt smällt gräddost på. Sen smörstekta champinjoner. En liten sallad och avokadomos till. Stor portion.

Dag 2. En mindre bit entrecote, liten sallad, bea och aioli, smörskekta champinjoner. 

Dag 3. Omelett med bacon och räkost. Samma till middag men lite större portion. 

Dag 4 (idag). Två hamburgare med alla tillbehör (mycket dressig och lite mindre lök mm. Inget bröd självklart. och mycket ost.

När jag varit sugen har jag ätit brieost, ölkorv och vanlig ost. samt lite avokad med räkröra.

Har iaf inte känt mig ett dugg hungrig. Har däremot varit orkeslös idag och trött men ingen huvudvärk. Kommer detta försvinna? Äter jag bra? Ska jag ändra något?

Just ja till det dricker jag kaffe och vatten.

En fördel jag känner av redan är att jag hade just fått svamp i underlivet och skulle fara och köpa medicin, men glömde när jag var där, har iaf nästan försvunnit nu utan, och det har aldrig hänt innan.

Tack för svar!

mirjap
1

🙂Bra!

Pikku1
0

Okej vad skönt, är lite nojig att jag äter fel och kommer gå upp i vikt eller något. Men det känns bra än så länge och jag känner mig smalare :) Tack för svar! Just ja vet du när orken börjar komma tillbaka? Gissar på att min kropp vill ha kolhydrater och därför är matt.

kaisakavat
0

Fattar jag rätt? Äter du bara en gång per dag? Plus lite småbitar..

Isåfall får de målen vara stora på riktigt då. Men det kanske de är..

I början kan aptit och mående svänga rejält. Orkeslöshet är vanligt, din kropp ska ju ställa om till ett nytt bränsle; fett istället för kolhydrater/socker och det blir brist på energi ett tag. Det går över, det värsta släpper efter några dagar.. sen undan för undan allt mer tills du är PIGG.

Maten ser helt ok ut. Mums.

Pikku1
0

Ja precis, eller om jag är hungrig äter jag som på dag 3. Men tex ikväll vid 16 åt jag middag, sen har jag ätit en avokado med heta räkor och röra på aioli och creme fraiche :) Okej vad skönt, glad att jag sluppit huvudvärken iaf :)

Orakletidelfi
0

Du skulle kanske ändå skulle idiotkolla att du inte äter för lite bara, genom att skriva in allt du äter en normal dag t.ex. på minmat.net för att se att du kommer upp i åtminstone ca 1700 kcal. Eller helst också kolla ditt energibehov på nån sida (googla t.ex. basalt energibehov så finns det uträkningssidor) så du VET!

Pikku1
1

Tack ska göra det, men med snabb huvudräkning är jag uppe på runt 1700-2000 om dagen, behovet enligt nätet 1900. Tränar inte mer än ute och går. Har räknat kalorier förr så är rätt bra på huvudräkning :)

Zepp
2

Huvudräkning räcker långt.. och LCHF funkar bäst på en "demand basis"!

Dvs man försöker äta så nyttig mat som möjligt.. drar ner radikalt på kolhydrater.. lägger till aningen mer fett.. inte mer än att man håller sig mätt mellan måltiderna och håller koll på hur hunger/mättnad reagerar allt eftersom!

http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.