Semlor
Semletider.. Ser ju mumsigt ut och bilder/erbjudanden finns.. överallt. Nån semla av vanlig sort blir det INTE för mig, men undrar:
Kan någon av er SNÄLLA baka LCHF-semlor och komma hit till mig med dem och bjuda på semlekalas? Lovar* att koka kaffet, tevatten, te finns också. Grädde finns.
(*erbjudandet kvarstår tills det utgår..)
Snäääääääälla….? 😊 Det sägs ju att man alltid kan fråga..😉
Här finns semlerecept, Marianns lchf-sajt
Här är en träfflista från google.. skriv vad ni tyckte om resultatet om ni testat nån av dem - och länka gärna igen i kommentaren så det blir lätt hitta
Finns andra recept? Tipsa i tråden gärna, men tänk på upphovsrätten. De trådar som kom upp när jag sökte här är lite äldre, mycket fint i receptväg kan ha uppfunnits och erfarenheter gjorts sen dess. Tänkte vi kan samla ihop det vi vet såhär långt.
(Gärna ganska konkret, så tipsen/recepten fort kan hittas bland kommentarerna.)
Bildorgie för den som vill..
Om du bor i Stockholm så köp på Citykonditoriet. Adolf Fredriks Kyrkogata 10. Svårt att hitta! In genom porten till vänster och jag tror det är 3 trappor upp. Citykyrkan har det nu, gamla Fenixpalatset. Metro skrev en gång att det var platsen för snåljåpar i Sthlm pga priserna. Jag beställer LCHF semlor, smörgåstårtor, bakverk mm. därifrån. När jag får gäster så brukar vi fika/äta där. Dom tar vanligt och jag lchf, men det kan vara slutsålt. Om man orkar vänta och det finns möjlighet och konditorn är kvar så kan dom fixa något lchf. javascript:nicTemp();
Har det så himla enkelt i semeltider:
Jag gillar inte semlor och har aldrig gjort!😃
Det är så lätt att avstå då…
Om man tittar på kaisakavats profil ser man att det är låååångt till Stockholm 😉 och även viceversa… om det var lite kortare skulle jag gärna komma med ett gäng! Semlor alltså.
Ok. Ska titta på allas profil innan jag skriver något här.
Jag tittade för att se om jag hade möjlighet att åka dit med några semlor, lite snarstucken kanske? 😉
MartinIngvar - Nejdå, inte behöver du kolla in profilen. Jag tycker dina tips var finfina - för det händer ju att jag irrar mig ner till storstan. Tack! 👍
Oraklet - Man tackar, tänkta semlekalas utifrån äkta vilja räknas definitivt! 🙂
Inte snarstucken.
Såg det mer som något man bör göra här efter ditt inlägg.
En tillrättavisning snarare.
Tänkte att TS eller någon annan kunde ha nytta av detta.
Det finns även laktosfritt och glutenfritt.
Förtydligar: Tråden är inte alls ämnad att bara tipsa mig. Istället tipsa alla intresserade, även stockholmare räknas.
Och för att göra tråden riktigt altruistisk när jag ändå är igång, så kommer här ett tips även till er som inte gillar semlor:
Låt bli dem.
Jag tycker jag fick bästa resultatet av att göra själva semlebullarna i Marianns recept ovan, men mandelmassan från Jills recept: javascript:nicTemp();
Jag tycker nästan det KRÄVS bittermandel, som Mariann har, för att det inte ska bli sliskigt… hennes verkar betydligt sötare och lösare än den andra dock. (dubbelt med sötning eller mer, eftersom bakery+ väl är sötare i sig, och lite mer grädde till samma mängd mandel) Ja det är ju en smaksak förstås. Men jag gör nog en kombination av de två recepten. Fast jag blandar med inkråm också. Helst varmt. Alltså när bullarna är nygräddade.
Det var min allra första mandelmassa den i bakboken. Numera gör jag mandelmassan så här: http://mariannslchf.se/mandelmassa-och-marsipan-lchf/
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Ska du nödvändigvis äta en semla så ät en riktig semla och strunta sen i hurdan den är. Välj en som ser god ut och njut och sen återgå till din vanliga kost dvs LCHF som jag antar du kör. Det viktiga är att man inte fortsätter käka semlor dag ut och dag in. ta en semla och njut och sen lämna semletiden:-)
Favoritreceptet är dessa.
http://www.alltomlchf.se/maten/recept/lchf-semlor/
Jag väljer att göra dem med mandelmjöl då de blir mindre kompakta och fibriga i smaken än de jag tidigare gjorde på kokosmjölet.
De blir lite lösare med mandelmjöl så jag måste grädda dem i muffinsformar, men smaken är ljuvlig och konsistensen som saftiga lchf-muffins.
Mandelmassa gör jag utan äggvita men med några 2-3 droppar bittermandelolja.
~God loves you, and I´m trying! ~
# 13 Alla tål inte vanliga semlor, då blir det rådet ganska meningslöst!
#12 Marianne, din mandelmassa är ruggigt god speciellt när man kan välja hur söt den blir, gjorde den till jul som bollar som sen doppades i 85% choklad, nu blir nästa gång påsk då väljer att äta lite mumsigt lchf-godis. 😃
Fina tips här. Trevligt.
Tack Kaisakavat - jättebra initiativ! Har bakat idag från Marianns första semmelrecept här på sajten, men lade till lite nötmjöl (hade tänkt mandelmjöl men hade slut på det). Kan rapportera på tisdag hur det blev.
Tack Martiningvar för att du inte läste Kaisakavats profil - då hade jag inte haft en aning om Citykonditoriet, trots att jag måste gått förbi där 100-tals gånger. Nu är jag ingen fika-människa, men man vet aldrig, och jag kan ju tipsa andra vilsna. De skriver tyvärr inget om LCHF på hemsidan, men festlokalen…….