Brödfråga
Hej
Brukar äta 1 finncrisp med mycket ost o smör varje morgon till mina frukostägg, Igår på Willys hittade jag ett Lchf bröd från "Carbzone som innehåll max 3 kh per skiva.
Då är det väl inga problem att ibland ta det istället för finncrispet för det innehåller väl 3.7 khg? Men absolut inte mer än just en skiva det smakade mycket likt vanligt bröd me det var nog liiiite vetemjöl i.
http://www.kostdoktorn.se/den-verkliga-mangden-kolhydrater-i-carbzones-tortillas
Nu gäller ju länken tortillas, men det är samma företag.
Jag är personligen skeptisk till alla traditionella kolhydratprodukter som påstår sig vara lågkolhydrat.
Är det detta bröd med denna innehållsförteckning så är det inget du bör äta:
Vatten, gluten, äppelfibrer, vetemjöl, rapsolja, linfrön, solrosfrön, kruskakli, äppelcidervinäger, betfiber, jäst och salt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#2 Nä den där ingredienslistan såg inte bra ut…
#1 Men om man läser vidare i länken du la så har Carbzone utrett anledningen till differensen och åtgärdat den.
Därmed gör det kanske inte brödet helt ok, speciellt inte för dem som har nolltolerans mot gluten men rätt ska vara rätt.
#4 Visst det är möjligt att de åtgärdat problemet. Kostdoktorn verkar dock tveksam till det. Men i vilket fall så är det ju fortfarande ett faktum att de haft felaktig information på sina förpackningar. Det kanske gäller fler av deras varor?
Det behöver inte alls vara något skumraskföretag, men jag tycker ändå att det kan finnas anledning att vara på sin vakt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns en gyllene regel vad gäller Low carb bröd.. smakar det skit så stämmer innehålsförteckningen.. smakar det nästan som vanligt bröd så det med 99% säkerhet fejk!
http://www.youtube.com/watch?v=IdDfF4hXfj4
Föreslår att du kollar på Marianns blogg efter det mest brödaktiga.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag och sambon skrattade gott åt filmen!
Testa smörgåsrån det är supergott med smör och en massa pålägg.
Smörgåsrån

Näringsvärde per 100gEnergi KJ (Kcal)1650 (390)Protein10 gKolhydrater80 gVarav sockerarter 1 gFett3 g
FINN CRISP Original
FINN CRISP Original thin crisp is the flagship product of FINN CRISP range. This classic wholegrain rye recipe was developed in 1952 and still remains the most loved flavour by FINN CRISP consumers. Baked with sour dough FINN CRISP Original has rich rye taste and deliciously crunchy mouthfeel.
Nutritional Value
Value Per 100 g Per slice Energy 1500 kJ 360 kcal 90 kJ 20 kcal Protein 11 g 0,7 g Carbohydrates 60 g 3,7 g of which sugars 0,9 g 0,1 g of which lactose 0 g 0 g Fat 2,4 g 0,1 g of which saturated fatty acids 0,5 g <0,1 g Dietary fiber 19 g 1,2 g Sodium 0,6 g <0,1 g Iron 3,6 mg (26%)* 0,2 mg Magnesium 95 mg (25%)* 5,9 mg B1-vitamin 0,29 mg (26%)* < 0,1 mg Folic acid 60 μg (30%)* 3,7 μg Zinc 2,6 mg (26%)* 0,2 mg Phosphorus 400 mg (57%)* 25 mg
* % of recommended daily intake
No lactose, no soya, high fiber, no milk, no egg, may contain traces of sesame seeds, suitable for vegetarians.
Smörgåsrån Fullkorn
Näringsvärde per 100g Energi KJ (Kcal) 1700 (410) Protein 12 g Kolhydrater 66 g Varav sockerarter 2,5 g Fett 10 g Mättat fett 1,5 g Kostfiber 8 g Natrium <0,5 g
Per kex
KH: 2,6
Protein: 0,4
Fett: 0,2
#9 Som du ser är Smörgåsrån bättre ur LCHF synpunkt än Fin Crisp.
Om man endast ser till Kh per skiva.
Det jag vill komma till är att LCHFare som äter Fin Crisp, lika väl kan äta Smörgåsrån. Och enda anledningen till att dessa skulle vara LCHF är för att man räknar per skiva eller per måltid.
Då kan man lika väl äta vitt bröd bara man skär det tillräckligt tunt.
LCHF javist.
Hmm.
Ja du kanske har rätt…men det känns nyttigare med en fullkorns finn crisp. Men då kan man väl lika gärna ta en skiva carbzones mörkt bröd det har bara 2.7 kh.
Jag äter ju alltid en skiva av någondera varje dag..de måste väl ändå vara försumbart..jag håller mig ändå på max 20% kh per dag. =)
De andra kolhydraterna kommer nog från nötter o grädden/mjölken i kaffet och bär ost o lite grönsaker till middagen.
Så jag får nog inga sockerhöjningar av det lilla. 😉
#12 Håller med det är försumbart och eg inte jätte viktigt.
Många har blivit väldigt fanatiska av LCHF och man skall pressas i i en mall.
Visst kan man äta någon potatis ibland, en skiva fincrisp eller så.
Samtidigt är det mågoa som då missar diversa saker.
Tex skulle man eg kunna slänga på en sträng ketchup på korven då det är försumbart. Lika så senap. Men då äter vi inte LCHF.
Själv äter jag inte lchf för fem öre.
Kör något varannan dag system som inte funkar alls så upp på banan igen kanske.
Äter vi inte LCHF om vi tar lite senap?! Eller lite ketchup? Jo minsann det gör vi! Så länge summan av kolisarna blir under ca 40 gram och vi äter rätt möe fett så…
Jag har blivit helt strikt med gluten de senaste åren. Kan fuska med socker nån gång men aldrig med gluten. Skulle aldrig stoppa i mig en finn crisp längre. Det känns som gift. Och jag känner mig så ren i kroppen nu när det var så länge sen jag åt något sånt. Men det är bara jag det. :)
Däremot bakar jag gärna eget LCHF-bröd.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nu äter jag varken smörgåsrån eller Fin Crisp men skulle jag välja blev det ändå en Fin Crisp eftersom den känns mer solid, tänk dig din magsäck som en behållare med vätska i, släpp ner ett smörgåsrån hur snabbt löses det upp? Sen föredrar jag när maten jag äter har en smak, något som jag inte tycker mig upplevt av smörgåsrån. Frökex som man kan baka själv med fördel Birgitta Höglunds recept är fantastiskt, både vad gäller innehåll och smak.
Finn Crisp är väl mest av råg och dessutom surdeg så det torde vara nyttigare än smörgåsrån, det brukar åtminstone sägas här att ska man prompt äta bröd så bör det vara av surdegstyp.