Festkorv hos Pressbyrån
Holy shit! Lunchen är räddad!! ;-)
Oftast är ju den billigaste korven som serveras och den innehåller ju en hel del potatismjöl som utfyllnad så därför får man potatismoset på köpet. En helt komplett måltid alltså!
😛
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Vart tog Pressbyråns nyårslöfte vägen?
Jag undrar mer och mer över vilket utlandsuppfött kött från djur uppfödda under vidriga förhållanden med förmodligen GMO-baserad föda som ingår i den här typen av ickedeklarerad mat. Nej tack och avstå hellre mat är min paroll. Svenskdeklarerad mat från ej anonyma bönder (ej nödvändigtvis KRAV) blir allt viktigare för mig. Det finns mycket bra mat som inte är EKO eller KRAV, men det är en annan diskussion.
Numer pensionär i Nynäshamn
#4 Det står i reklamen att det är svenskt kött. Notera den svenska flaggan i bilden.
Håller med angående köttval. Köper alltid svenskt och så lokalproducerat som ekonomi och geografi tillåter.
~God loves you, and I´m trying! ~
#5 åtminstone något plus med den korven då
Pressbyrån använder alltid svenskt kött, och de har innehållsförteckningar till all mat de säljer utan förpackning, så är man sugen på något speciellt som man är osäker på, fråga bara personalen.
Nu menar jag inte att göra reklam här, men jag extrajobbade på PB när jag pluggade :)
Från Pressbyråns hemsida:
Grillad korv
Ingredienser: Griskött, vatten, nötkött, fett fläsk, potatismjöl, socker, koksalt, kryddor (lök, ingefära, koriander,.), druvsocker, antioxidationsmedel (askobinsyra, natriumlaktat), stab medel fosfat, rökarom, kons.medel natriumnitrit, kryddextrakt.
Kokt wienerkorv
Ingredienser: Griskött, vatten, nötkött, fett fläsk, potatismjöl, socker, koksalt, kryddor (lök, vitpeppar, …) antioxidationsmedel (askorbinsyra, natriumlaktat), rökarom, kons medel natriumnitrit.
Det finns dock ingen information om kötthalt eller fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Nu tänker jag inte på Pressbyrån utan mer generellt att man blir lurad. Många svenska tillverkare flaggar svenskt, men läser man det finstilta så är köttet de använder till sina svensktillverkade produkter likafullt importerat från länder som inte har samma krav på djurhållning som vi har.