Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6600 ggr
zuperzero
0

Svullen mage?

Hallå där!

Jag är nu inne på min tredje vecka av LCHF och det känns bara bättre och bättre! Sömnen är nästan orealistiskt bra och i allmänhet mår jag bättre och känner mig mindre stressad av någon anledning… Träningen funkar också väldigt bra än så länge och det är t.o.m. lättare att koncentrera mig när jag ska plugga. 😃

Men… jag känner mig svullen i magen på något vis. Jag tycker att den liksom ser "fetare" ut och känns fetare. Vet inte vad det kan bero på? Den är typ som när man svullat kolhydrater o blir uppblåst… för övrigt känns hela kroppen bra, men magen är lite konstig alltså. Någon som vet vad det kan bero på?

Har på senare dagar upptäckt att jag får ont i magen och får mycket gaser när jag äter mycket grädde, så jag har tänkt att försöka ersätta grädden med kokosmjölk/kokosgrädde nu. Kan grädden ha legat bakom svullna magen? Kan nämna att jag tidigare ätit kvarg nästan varje dag utan att uppleva att magen blivit konstig, men den här konsumtionen av grädde/creme fraiche har jag inte haft tidigare. Mjölk har jag heller aldrig druckit vardagligen.

Jag kör inte så strikt LCHF, ca 50 g kolisar per dag. 🙂

OlgaMaria
0

Hur sköter sig magen jämfört med tidigare? Hur ofta?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
0

En av de vanligaste biverkningarna.. främst i början är förstoppning/trög mage!

Testa lite huskurer, fiberhus, loppfrön, magnesium!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

zuperzero
0

Jag går på toa som vanligt…

Okok, ska se om det blir någon skillnad! Tack för era svar! 😉

OlgaMaria
0

#3 Vad är som vanligt?

Om du tror att du är känslig mot mjölk tycker jag du ska ta det på allvar. Du kanske inte måste utesluta allt, men undvik de stora källorna i alla fall. Annars riskerar du ju att bli värre. Har hört om några stycken som blivit totalt mjölkintoleranta då de börjat med LCHF. Det vill man ju inte gärna.

Kajak11
0

Kanske lite grädde funkar..i maten och ost. Men mjölk kan störa…jag har det lite på samma sätt. Hur mår du på Kokosmjölk?

zuperzero
1

#4 Minst en gång om dagen i alla fall. 

Jag ska prova att bara äta lite ost och smör, och strunta i resten. 🙂

#5 Jag har ätit kokosmjölk istället för grädde de två senaste dagarna och det känns mycket bättre. Det faktum att kokosmjölk både är godare och billigare än vispgrädde gör att jag förmodligen kommer att strunta helt i vispgrädde fortsättningsvis, och se om det blir bättre. 😉

OlgaMaria
0

#6 Det låter klokt! :) Kokosmjölk går jättebra att ersätta grädde med.

Kajak11
0

Det verkar som att många som inte tåler mjölk tålar kokosmjölk bättre. Och grädde blir mindre "tungt" om den användes i den varma maten du gör. Det är nog bra med lite variation. I början kan det känns lite för fett med all den grädde och smör, men om du försökar  och varierer blir det nog bättre för magen. Magen måste funka för att det går bra med grädde och annat fett. Det är en omstilling. Om man tar mjölk hellt bort blir det som  # 4 skrivar. Men på den annan sida så finns det mycket mjölksocker i mjölk så varför använde det så mycket? Om man tåler ost, smör och grädde går det ju bra. Kom i håg att drycka massor av vatten.

zuperzero
0

Precis! 🙂 Jag fortsätter att äta ost, smör och sedan blir det väl grädde och crème fraîche undantagsvis, men kokosmjölk är nr 1! 🙂

Vatten känns det som att jag dricker oändligt mycket. För mycket kanske. Hur vet man om man har vätskebrist? Några dagar gjorde jag "buljongte" när jag bara drack o drack o fortfarande blev törstig, då blev det bättre. Men jag är rädd att få i mig för mycket salt. Det är ju mycket salt i nästan alla måltider jag äter…

OlgaMaria
0

#9 Det är bra att du får i dig ordentligt med salt i början för kroppen kan annars tappa för mycket salt med all vätska som går ur kroppen då man skippar kolhydraterna.

Du behöver inte pressa dig att dricka mer vatten än du känner för, så länge som du inte anar att du dricker för lite, men det låter ju som att du dricker bra! :)

zuperzero
0

Hoppas på det! Jag mår ju bra i alla fall!😃

OlgaMaria
0

#11 Det är det viktiga! :)