Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4678 ggr
Maria39
0

Ny med LCHF - fråga ang vaniljpulver

Jag är helt ny med LCHF, har ätit det en vecka. Jag har en fråga ang kolhydratinnehåll i vaniljpulver. Igår köpte jag kung markattas vaniljpulver för att ha det i en musli. På burken står det att den innehåller 56g kolhydrater per 100 g men när jag nu surfat runt lite verkar ju detta vara jättemycket. Tex hittade jag vaniljpulver från Bourbon som endast innehöll 8g kolhydrater per 100 g.

Är det någon som vet varför det skiljer sig åt så mycket? Båda säger sig vara gjorda av mald vaniljstång. Är det inte ok att använda Kung Markattas vaniljpulver om man vill följa LCHF?

Orakletidelfi
4

Alltså, man använder det i väldigt små mängder, några gram kanske per portion. Så det blir ju inte så värstans mycket kh ändå. de flesta kryddor ha uppåt de mängderna har jag för mig, som kanel och ingefära t.ex.

Zepp
0

Skumt.. bägge menar jag!

Oså har Orakel rätt.. hur många gram använder du per dag?

Själv har jag Bourbon hemma.. det är hur som helst inte det minsta sött.. så när mor är här så lägger jag i lite sukrin oxå!

Det skulle kunna tänkas vara som så att Bourbonpulvret är själva skalet medans Markattas pulver är på hela växtdelen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
0

Nej bourbonpulvret är från hela stänger. Iaf har det stått så när jag köpt den. Har bara burken kvar nu och det stod nog på pappförpackningen.

Maria39
0

Jag hade 1,5 tsk vaniljpulver till ung 1 liter musli, dessutom skulle det vara 2 msk kanel i. Kan jag räkna det som försumbart då?

Var kan man köpa Bourbon vaniljpulver? Kung Markattas hittade jag på ICA men inget annat märke av vaniljpulver.

Orakletidelfi
0

Det brukar finnas i alla större affärer, coop och ica iallafall. Står vid annan vanilj i en liten brun kartong.  Kung Markattas har jag däremot aldrig sett!

Orakletidelfi
0

Ja vaniljpulvret är allt försumbart i den mängden. Då är ju kanelen betydligt "värre" men jag skulle inte oroa mig… En liter müsli bör väl bli runt 20 portioner om du tar ca 3 msk per gång. Så det blir ju inte så mycket per portion ändå. 

enl fat secret har kanel 84% kh och 1.84 gram i en tsk.  vilket ger ca 10 i två msk. . Delat med 20 är det då ett halvt gram medan vaniljpulvret inte ens går att räkna i en portion…

http://www.fatsecret.se/kalorier-n%C3%A4ring/allm%C3%A4n/kanel

Maria39
0

Ok, va bra. Tack :)