Avsteg + viktnedgång
Jag kom hem för en vecka sen efter två veckor i Thailand. Där åt jag knappast LCHF-kost - det blev för besvärligt, och jag mådde inte heller dåligt av det. Jag har det senaste året varit i princip viktstabil och vägde lite drygt 60 kilo på 1,67 när vi åkte. Nu har jag gått ned TRE kilo!!! Väger lika lite som jag gjorde som 18-åring (innan jag började med ett livslångt bantande). (Är nu 61 år.) Nå jag blir lite orolig- jag är inte för mager men det verkar inte sunt att gå ned så mycket i vikt på så kort tid - dessutom verkar minskningen fortsätta.
Kan viktminskningen ha att göra med avstegen? Eller bör jag söka läkare? Jag är lös i magen men har inte diarré.
Du kanske iallafall skulle kolla upp att du inte fått nån bakterie som salmonella eller så!
Låter väldigt underligt. Men din kropp kanske tyckte om avsteget, det vet man inte. Men kolla upp med läkare för säkerhetens skull.
tack! Ja men salmonella ska ju ge feber och sjukdomskänsla - jag känner mig inte sjuk men har fortfarande ruskigt svårt att sova. Men det kan vara klokt att kontakta sjukvård antar jag!
Om kroppen tyckte om avsteget i så fall kan man ju diskutera - viktnedgång känns inte som någon positiv reaktion från kroppens sida annat än om man är överviktig. Men ändå intressant om det kan bli så. Hade räknat med att lägga på mig nåt kilo vattenvikt.
När jag var på Island i höstas i 10 dagar så gick jag och min man mycket varje dag. När jag kom hem hade jag gått ner 2 kg. Jag åt LCHF hela tiden utan problem och ingen alkohol. Verkar som om väderombytet kanske gjorde att jag gick ner och så lite ändrade rutiner dvs jag var liksom mer igång och rörde på mig hela tiden.
Kanske finns "light"versioner av bakterier som ger viktnedgång och lösare mage… som sagt bra att kolla!
Jag kan tänka mig att gluten, om du åt det, har ställt till det för din mage. Magen vänjer sig av med att hantera gluten.
Jag hade inte ätit gluten på länge men åt vörtbröd, många skivor, en julafton för drygt ett år sedan. Ville unna mig, för det var ju ändå julafton! Det fick jag "äta upp" ett par tre månader efteråt, med lös i magen!
Men kolla upp om du är orolig!
# ja det kan verkligen vara en tanke - jag har inte direkt vräkt i mig bröd de här veckorna men absolut större och tätare volymer än jag gjort de senate åren (ett eller annat finncrisp nån gång då och då, typ). Jag var intresserad om det kunde finns något samband mellan omställning från fettdrift till kolhydratdrift och plötslig viktminskning - alltså samma grej fast tvärtom som händer när man börjar med LCHF. Fast i så fall förstås av andra metaboliska orsaker. Typ att omställningen medför att kroppen över huvudtaget inte kan tillgodogöra sig all näring eler nåt. Jo jag får kolla om detta fortsätter efter helgen.
Samma här med bröd…efter LCHF…magen blir lös…länga..och det störar kroppen länga efteråt…inflammerar…kroppen. ja det är konsekvensen efter att byta kost för min del.