Fjällfil
Hej!
Jag har så svårt att hitta bra frukostprodukter till min halvvuxne son. Han är väldigt positiv till maten för övrigt men saknar nåt på morgonen. Är Fjällfil ok? Det är ju samma mängd kolhydrater som turkisk youghurt. Han tycker inte om den fullfeta youghurten och är less på alla varianter av ägg.
Kan han ha lite grädde i filen?
Eventuelt göra lite LCHF oopsies på mandelmjöl? Men det är förstås ägg i oopsis. Några tyckar om kokosmjölk. Det finns olika LCHF gröt på detta ochså, om du googler.
Kan din son äta ost?
Ja, det var lite tipps. Ost är ju enkelt. Ibland kanske lite bacon? Ost, Skinka och paprika tilsammans?
Alltså, grädde och fil… Vet vad som är jättegott? Det är att ha vispad grädde ovanpå filen och så lite bär eller sylt (rabarbersylt med stevia är inte dumt). Alltså inte blanda, då tycker jag filen blir menlös. Det är supergott att få den syrliga filen, de söta bären och den lena grädden i munnen på en gång. Brukar ha bär/sylt i botten, för det blandar sin mindre då när men skedar i sig.
Kan inte tro att det är mer kolhydrater i vanlig fil än i fjällfil… skiljer det på tetran är det nog bara så att det står korrekta värden på fjällfil. På vanlig står SLVs värden som är för höga, det vet jag.
Eftersom fjällfil är fetare än vanlig fil så sjunker väl kh-halten, det är ju samma med vanlig mjölk kontra grädde. Nu är ju inte fjällfilen så våldsamt fet men bortåt 5 % iallafall. Men TY har ju stora variationer den med, finns från ca 4 och uppemot 7 är de också felmärkta menar du hemul?
SÅ stor skillnad kan det ju inte vara!
Vet inte om turkisk. Med fil är det uppenbart därför att mjölk och fil anges ha samma kolhydratinnehåll och det är ju omöjligt eftersom kolhydrater förbrukas under jäsningen. Ett rimligt värde för fil boder vara runt 3.5 istället för 5. Fil, som innehåller syra, är just en sådan vara där SLVs metod slår fel. Många frukter ligger nog för högt också. Kolla citron t.ex. som är nästan lika söt som apelsin enligt SLV.