Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5120 ggr
elsie42
0

Glukos o ketonmätning

Jag har ätit enligt lchf i ca 3 år. Nu har jag köpt en mätare som mäter

glukos o ketoner som jag använt för första gången. Mina värden blev

glukos 4,7 och ketoner 1,8. Är de någon som vet om det är bra eller

dåligt?

OlgaMaria
2

Du har superbra värden! :)

Optimal ketos anses ligga mellan 1,5 och 3.

Normalt glukos är mellan 4-6 (fastande)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Margareta
1

Du skriver inget om när på dygnet du testat. Det är helt perfekta värden om det är fastevärden.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
1

Bägge verkar vara hyfsade värden?

Antar att glukosen är ett fastevärde?

Ketonvärdet säger att du ligger en bit upp någonstans mitt i optimal ketos.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
0

Det finns nog inga bra eller dåliga värden där.. Bara en del hypoteser kring vilken ketonkoncentration som är bäst.. Det enda man kan säga är att värden är helt normala och friska sålänge du äter LCHF.

elsie42
0

Tack för alla svar. Jag mätte ca kl.16.oo o då hade jag ätit frukost ca kl.09.00 o sedan kl.14.30 en kopp te med en pytteliten kokostopp (ca 4g den väger 8g men hunden äter hälften ) som jag bakat själv med lite sukrin i.

Margareta
0

Jag har lärt mig att mäta fastevärden dvs direkt på morgonen före mat och dryck för att få jämförbara värden. Det brukar skrivas här att man alltid har ketoner då, men det stämmer inte för mig. Eftermiddag och kväll har jag ofta bra ketonvärden så länge jag är låg i kolhydratintaget, men det är betydligt svårare att få till fastevärdena. Det är de som räknas när man läser siffror om optimal ketos.

Numer pensionär i Nynäshamn

elsie42
0

På morgonen innan frukost dagen efter var glukosvärdet 3.6. Jag kan inte mäta ketonerna eftersom mina stickor är slut. Jag har beställt nya.

Är det värdet bra??

Tack för alla svar

Zepp
0

Om du mådde bra så var det ett bra låg värde!

Dvs värdena kan variera.. de skall variera.. olika personer har olika värden, mätfel förekommer rätt flitigt!

Räkna det som cirka 4,0. om mådde bra för övrigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

elsie42
0

Tack så mycket🙂