Vilka ägg är bäst???
Jag har tillgång till en del olika ägg här omkring, och ibland blir jag tveksam till vad som är bäst.
Just nu köper jag kravägg (inomhussprätt) från en lantbruksskola (tack för skjutsarna Helen!)
I butiken finns det ägg som antingen är inomhussprätt eller krav, vi har också omega-3 ägg, men då är dom inte kravmärkta.
Jag blir så förvirrad på begreppen och vet inte riktigt vad som är bäst. Det känns bäst att handla på lantbruksskolan… men vad köper man när man inte kommer iväg dit?
kravägg i första hand och omega3 i andra hand
Så kravägg från stordrift är alltså bättre än omega3 utan krav. Jag misstänkte att det var så, tack!
Jag skulle se till vad som är bäst för hönan, det är väl sprätt-ägg? Krav är också bra, tror jag. Omega brukar jag strunta i. :)
Men det är bara jag…
Jag köper av en bonde som har höns som går ute. Tycker dom är godast. Gula och fina.
# Jo, det är säkert bäst, men svårt att få tag i. Sedan beror det ju lite på vad dom hönorna får som tillskottsfoder, för dom kan ju inte bara gå och picka i gräsmattan… då blir det nog inga ägg alls.
Innan jag slutade äta godis för 24 år sen så skulle jag ha svarat "Påskägg" men nu är det mest logiska ekologiska! Norrländska och KRAV-märkta f'ståss!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#6 Som lite spelgalen kan jag väl också svara påskägg, men dom är bara kul… inte så matnyttiga om man säger 
Men Nancy om du testar med lite glutamat på kanske det blir en riktig hit!!!!
Jo, just det Helen… man kryddar själva speldvd:n innan man slänger i den…. nåt ska man ju ha det eländiga pulvret till 
Det här börjar bli en djungel. Omegaäggen kommer från misshandlade hönor som får rätt kost. Kravägg har jag inte sett till däremot ekologiska. Där behandlas hönsen bäst och får också den kost som är naturlig för hönor. De får gå ute och picka om de har lust. Dom äggen smakar godast också tycker jag. Fast det kanske är samvetet. Sen finns det ju ägg från frigående höns. Men dom får inte gå ute och maten är inte så bra. Sen finns det ju andra ägg och där misshandlas antagligen hönseni trånga burar som liknar hönsfängelser. För många är ju ekologiska ägg för dyra då dom kostar några kronor mer.
Hos oss hittar man kravägg… men jag har inte sett ekologiska… är det någon skillnad där också?
Ekologiska ägg är kravägg. Det är ju krav som certifierar ekologiskt i sverige så utan krav är det inte legitimt ekologiskt. Demeter certifierar biodynamiskt jordbruk vilket är snäppet strängare regler än ekologiskt.
Tack Glennart… det är tur att duhar stenkoll på så mycket 

Jag brukar köpa omega3 i första hand o ekologiska /krav annars…
Men Doc, nu rörde du ju till det i min lilla tanthjärna 
Om man äter omega-3 tillskott… tycker du ändå att man ska ta omega-3 äggen alltså? Hade det funnits kravmärkta omega-3 ägg så hade det ju varit enkelt… Finns det inte en risk att man får i sig en massa konstigheter av "ejkrav" med tanke på vilka mändger ägg vi ofta får i oss?