Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3759 ggr
Ayla
0

sjuk...HJÄLP!!!

för tre veckor sedan åkte jag akut till sjukhuset där man konstaterade att jag hade inflammation i hjärnan och ryggmärgen (läs mer på min blogg.. aylastankar.blogspot.com )

med allt som det för med sig av oro hos sig själv och naturligtvis hos omgivningen så har flera personer försökt få det till att det kanske är pågrund utav den kost som jag äter….jag vill ju naturligtvis inte att det ska vara så…men då jag normalt aldrig är sjuk annars så börjar man ju fundera….jag har ätit LCHF i ett år nu och förutom denna sjukdom aldrig mått så bra någonsin….snälla ni…hjälp mig att inse att det naturligtvis inte har ngt alls med denna kost att göra!

den senaste infon jag fick av en vän var att det ngnstans hade stått att man kunde få inflammation i hjärnan av för högt kolesterol….anar ni nu vilket problem det blir att både vara sjuk och dessutom försöka få omgivningen att fatta att det INTE är pga kosten….. 

(ps jag har ännu inte fått provsvaren på anledningarna till varför jag blev sjuk.ds)

Mervi
0

Har du för högt kolesterol????

Jag har mycket högt och har ätit denna kost i över 2 år så jag hoppas att det inte stämmer med detta. Jag har läst att kolesterolet påverkar hjärnan men jag trodde de menade att man bli dement, läste nog om det på Annikas blogg.

Kanske skulle denna fråga skrivits i Frågelåda- dr Andereas Eefeldt- Doc.

Jag skall läsa mer på bloggen.

Hoppas allt blir bra.

zeretki
0

Ja, som med allt som händer i världen så ska man inte fixera sig vid EN orsak. :) Alla sjukdomar beror inte på kosten och allt i kroppen hänger ihop. Stress, mentalt, fysiskt, känslor osv.

Inflammation i hjärna och ryggmärg är såvitt jag vet inte en vanlig sjukdom.

Jag har ätit LowCarb i runtomkring 3 år och itne fått det, det är det enda jag kan säga. Om det nu är så mycket tröst till dig, det vet jag inte. :)

Mervi
0

Jag googlade lite och överallt jag läste så skrivs det om virus och det nämndes även fästingbett som möjlig orsak. Jag tror inte heller att det är kosten. Även inflamationen i ryggmärken stod det om virus.

Hoppas att du snart får besked och kan få medicin. Kram!

monkan
0

Det är väl inte lätt att finna orsaker till varför inflammationer blossar upp, men personligen tror jag inte det beror på kosten eller på kolesterol. Det finns många som ätit lowcarb i 10 år och mer och inte blivit sjuka. I söndagen Aftenposten var det en överläkare på Hjärtkliniken på Rikshospitalet i Oslo som skrev om att kolesterol INTE är farligt…

Hoppas du blir bättre snart!! Ska tänka på dig.

Ayla
0

tack för era snabba svar! själv känner jag mig ganska trygg i denna kosten men det är klart att man i all oro undrar när folk runt omkring en (som redan är skeptiska till kosten) börjar undra…

vet inte om jag har högt kolesterol…vet bara att inflammationen inte är bakteriell utan en "vanlig" inflammation….vet också att det inte är borelia så troligen är det ett virus…förhoppningsvis får jag svar på det i nästa vecka när jag ska till läkaren…

jag fortsätter dock äta kosten som vanligt, jag mår trots allt bra av den :)

NancyAlke
0

Eftersom LCHF är inflammationsdämpande så hade du kanske varit ännu sjukare utan den här kosten… eller hur?

Men jag förstår hur du känner… doktorn gör ju allt för att finna nackdelar med kosten… och blundar för fördelarna… I alla fall gör mina så väldigt ofta.

sussie
0

Min gissning är någon fästingbure sjukdom. Så fort det har med "konstiga"symtom att göra så tänker jag fästing.

Kosten kan det ju inte bero på, sjukhusen skulle då vara fulla av oss som ätit LCHF några år eller så.

Krya på dig!

dufva
0

Hoppas du snart blir bättre!

Jag förstår att skeptiska lätt hittar en möjlighet att hugga på kosten eftersom det är ett okänt område för dom

Om det vore kostens fel borde varenda inuit ha samma åkomma

Förresten skulle ingen av oss ha funnits överhuvudtaget eftersom våra förfäder ätit i princip så här i tusentals år.. 

så det anser jag som nästan otroligt..

navarro
0

Håller med NancyAlke, eftersom jag blivit fri fran astma som ju ar inflammerade lungvaggar eller att luften inte far plats pa grund av att det ar tjocka vaggar pa grund av inflammation och lang medicinering. For mig ar det ett under att det blivit sa. Jag hoppas att du far en forklaring pa din sjukdom och att du snart ar frisk igen. Jag tror att kritiken du far fran omgivningen beror pa okunskap och radsla for allt nytt, det ar klart att de vill dig val, men de maste ocksa stodja dig nu nar du behover.

problembarn
0

Jag hoppas oxå innerligt att man hittar en enkel och förnuftig förklaring till dina bekymmer, men framför allt att du snart och snabbt blir frisk!!

Dossan
0

Jag håller med Sussie och undrar om du testat för TBC också. Den fästingeninfektionen är väl om jag inte minns fel en virusinf. Hoppas de hittar något i proverna, så du kan bli frisk igen. Skriv gärna och berätta när ni vet, vi är nog alla undrande vad du åkt på.

Ayla
0

TACK alla för ert stöd! Det jag vet hittills är att det inte är fästingrelaterat…de tog en massa olika borrelia tester som visade negativt…tror även de tog för TBC men då vi inte har det här nere i skåne så är det inte så relevant, tror jag :)…det mest sannolika är att det är virusrelaterat men jag får alla svaren i slutet på nästa vecka…lovar att återkomma med mer info till er så fort jag vet något.

TACK för att ni finns :)

Anterrabae
0

Bara en liten korrigering: TBE - fästingburen sjukdom, läskig sådan.

TBC - tuberkulos

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

sussie
0

Lite mer tjat om fästingsjukdomar….. fästingfeber finns ju också det samma som på hund kallas elichios (stavningen?) Om du är nere i skåne kanske det inte är relevant men ändå sjukdomar sprids ju! Jag tror fästingar kan ge sjukdomar vi inte känner till så bra. Harpest har ju knappt funnits i stockholmsområdet förr  och nu hittar man flera fall, sorkfeber är ju också en otäck historia.

Doc
0

Ayla, jag har mycket svårt att tro på något samband med kosten. Aldrig hört talas om någon sådan koppling.  Hoppas det går bra för dig!