Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2522 ggr
arncih101
4

arncih's viktresa..igen :)

Hej kära KiF:are :)

Vet inte om ni minns mig men jag var här och kladdade ganska mycket för ca 1-1,5 år sedan men har varit väldigt frånvarande ganska länge p.g.a. flytt, graviditet med nr 2, förlossning osv.
Min förra personliga tråd finns här: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4fa3df0dd3b4fd7a9e000e5b-arncihs-viktresa?participating-1
Där finns min anteckningar kring mått, vikt osv under min viktnedgång =)

Hur som helst, 6 veckor har gått sedan förlossningen och ankomsten av min älskade lilla pojke. Allting flyter på bra i vardagen. Den omtalade tvåbarnschocken har inte slagit till. Inte än i alla fall.
Min lilla stora tjej som snart fyller 2 år har tagit det hela med ro och lillebror bara hänger vid tutten, sover och bajsar. Typ. Däremot väger jag lite mer nu än sist så jag tänker nu hoppa på LCHF-tåget igen (har inte hoppat av det helt heller, men hänger löst kan man säga).

Den här tråden kommer bli en fortsättning av min förra tråd, alltså.

Den 24 januari 2013 uppdaterade jag sista gången mina mått och min vikt. Då såg det ut såhär:

Rygg - 89,5 cm
Bröst - 92,5 cm
Midja (bukfettet) - 95 cm
Rumpa - 102 cm
Lår - 57 cm
Armar - 30 cm
Vikt - 74,2 kg

Den 28 januari fick jag mitt positiva graviditetstest.

Nu mätte jag mig lite snabbt. Lite skillnad, kan man säga.

Rygg - 94,5 cm (+5 cm)
Bröst - 101 cm (+8,5 cm - bröstmjölksmängden gör det hela missvisande dock)
Midja - 107 cm (+12!!! cm)
Rumpa - 109,5 cm (+7,5 cm)
Lår - 58,5 cm (+1,5 cm)
Armar - 31 cm (+1 cm)
Vikt - ca. 82 kg (+8 kg)

Jahapp. +12 cm bara bukfettet?! Haha. Aja, ska försöka vara överseende med just det. Var iofs bara 6 veckor sedan jag hade en bebis i magen.

Ska försöka uppdatera löpande, helst varje vecka, med nya mått och viktsiffror. Börjar strikta till det imorgon. LIDLs makrillfilé med kokta ägg står på menyn till frukost. MUMS.

På återseende ;)

arncih101
0

Vikt imorse: 80,7 kg. Har ej hunnit mäta mig. Tar det nog efter helgen.
Min flicka fyller två år i helgen och ska baka en tårta eftersom vi kommer få besök av släktingar. Funderar på en LCHF-variant som alla borde tycka om. Har egentligen bara tagit ett vanlig tårtrecept och gjort små ändringar. 

Receptet hittade jag på en bakblogg, minns tyvärr inte vilken. Kommer jag på så länkar jag, naturligtvis.

**Tårtbotten som efter gräddning delas på två:
**5 ägg
150 gr socker (ersätts med valfri sötning, eller utesluts helt)
50 ml olja
70 ml mjölk
5 msk kakao
130 gr mjöl (tänkte använda mandelmjöl)
2 tsk bakpulver
ca 5 msk valfri fast sylt (tänkte utesluta helt)

**Kräm 1: 
**500 ml vispgrädde
400 gr choklad (tänkte använda 300 gr marabou premium 70 % + 100 gram ljus mjölkchoklad, cloettas sockerfria)

Kräm 2:
200 ml vispgrädde
250 gr vit choklad
(Kräm 2 har jag tänkt ersätta med något helt annat, vet dock ännu inte vad) Tips?!

Borde väl kunna bli ett hyfsat bra lchf-alternativ? Inget för den strikte, dock, men ändå. Tänkte baka den imorgon. Kan återkomma med resultatet hehe :)

arncih101
0

Äeh.. mitt strikta LCHF höll sig i två veckor sedan vi sist hördes för att sedan ramla av banan igen p.g.a. födelsedagar + ren och skär lathet. Utan stark vilja kommer man inte så långt. Inser att jag inte får göra ens små avsteg, annars blir det lätt en ond cirkel. 

Är mitt uppe i en pågående flytt. Flyttar efter nyår. Har bestämt mig att när vi väl flyttar in i nya lägenheten så är det dags för både mig o maken att börja på riktigt. Vi båda mår dåligt av denna osunda livsstil. Måste hitta tillbaka min borttappade glöd och vilja, jag vet att den finns.

Vill se slimmad och stark ut igen! Och bli av med denna degmagen som envist sitter kvar efter förlossningen. Var igår på sonens tremånaders-kontroll på BVC och sköterskan sade att han, och jag citerar "inte kan bli tyngre, ligger på översta kurvan, du måste ju fullkomligt rasa i vikt, eller hur? Med tanke på hur mycket han går upp i vikt?" HAHAHA! I wish..

Får väl hänga här i i.fokus för att inspireras återigen och börja på riktigt. Hoppas vi hörs snart :)

P.S. Under dem två veckorna jag återgick till LCHF gick jag knappt ner ett gram, på sin höjd ett halvt kilo, är det svårare att gå ner med LCHF om det inte är första gången? Känner kroppen igen vad som sker och släpper inte ifrån sig lika lätt? Sist gick jag ner en del ganska fort i början för att sedan stabilisera sig och började gå neråt lite långsammare. Nu skedde inte samma sak. Vet någon varför?

arncih101
0

Dag 3 är snart avklarad på mitt "strikta" LCHF:ande. Jag känner av en del omställningsbesvär, huvudvärk och allmänt seg, men i'm hanging in there. Håller mig runt 20-30 gram kh/dag eftersom jag helammar. Vill inte gå all in än. Vi får se om det händer något på vågen snart. Har inte vägt mig ännu, men jag ligger på ungefär samma vikt som tidigare, ca 82-83 kg. Maken har återgått till LCHF samtidigt, så det blir bara enklare/roligare o göra det tillsammans.

Juhuu i'm back! Hoppas jag inte "trillar" tillbaka fler ggr utan att detta håller nu!

arncih101
0

Äter fortf lchf, dock inte lika strikt som i början. Vågen och måtten går iaf sakta neråt. Vägde och mätte mig imorse. Blir en del avsteg hela tiden, det är väl det som sabbar för mig, men vardagen men två små barn under 2,5 år och att frekventa besök av icke lchfare till familj o vänner gör att strikt lchfande blir svårare. Rygg 90 cm (-3 cm) Bröst 98 cm (-4,5 cm) Midja bukfett 101 cm (-6 cm) Rumpa 107 cm (109,5 cm) Lår 57 cm (-1,5 cm) Armar 31 cm (+-0) Vikt 79,0 kg (- ca 3 kg) Sist jag mätte mig var väl för typ 2-3 mån sedan.

arncih101
0

Oj rumpa ska vara -2,5 cm alltså.

arncih101
0

Vikt imorse: 77,7 kg =) går snabbt neråt helt plötsligt utan att jag gjort någon större förändring. Det välkomnas såklart!!