Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5069 ggr
Karmatarerskanise
0

Vad ska jag steka i?

Det står att man inte ska använda smör eller oljor, så vad kan jag då steka i?

Och om det nu är kolhydrater i grönsaker, ska jag väl inte äta det heller? Ska jag bara äta kött med fett?

Förstår inte riktigt. Ju mer jag läser ju mer undrar jag,.

Och varför ska man äta fettet, då fyller jag ju på fettet hela tiden, så de jag tränar bort fylls på igen. Kan man inte äta enbart lite fett?

sussie
0

Var står det att man inte ska steka i smör? Det bästa att steka i är kkosolja eller smör så vitt jag vet.

NancyAlke
0

Var står det? Smör är utmärkt att steka i och även att ha på mackorna. Däremot ska du inte använda margarin, det är en helt annan sak.

zeretki
0

Riktigt smör eller olivolja steker jag i. :)

NancyAlke
0

Kolhydrater äter man, men få och långsamma sådana. Att äta noll kolhydrater blir jobbigt för kroppen helt enkelt, men det går väl att göra en kortare tid. Kosten heter ju lowcarb, alltså äter man lågt kolhydratsinnehåll… men inte noll.

När du plockar bort energin från kolhydraterna behöver du ersätta med annan energi… i det här fallet fett och protein. Det är jobbigare för kroppen att bränna fett än att bränna kolhydrater, så därför kan du äta mera när du äter fett. Desstom höjer snabba kolhydrater ditt blodsocker och då frisätts insulin… som hjälper till att lagra fett. Om du bara äter långsamma kolhydrater så hålls blodsockret lågt och du får inte lika mycket insulin "i systemet". När blodsockret åker berg och dalbana som det ofta gör med "normal" kost, så blir du också hungrig varje gång blodsockret går ner, det händer inte med LC kost.

Skogiz
0

Riktigt smör är #1. Nyttigt, godast, bränns inte så lätt som andra fetter. Margarin skulle jag knappt smörja gångjärn med. Fundersam Och att äta både lite kolhydrater och lite fett kallas svält, inte nyttigt. Fettet rinner inte ut ur magsäcken för att lägga sig på magen som så många tror, kroppen eldar med fettet den behöver och skickar ut resten den naturliga vägen. Reservdäcken man går och släpar på kommer sig av att insulinet fyller på fettcellerna när man ätit kolhydrater. (Grovt förenklat)

NancyAlke
0

Och det är inte fett ur maten som blir fett på kroppen, det är energin i maten i kombination med insulinet som gör fett på kroppen.

Skadlig
0

Och att man blir fet av fett är en myt som började spridas någon gång på typ 60-talet.

Det låter bra för mänskliga logiska öron men det finns dålig anknytning till verkligheten.

Något förenklat:
Äta endast kolhydrater = smal (kanske) men sjuk och sjukt hungrig
Äta endast fett = smal, frisk och mätt
Äta varken fett eller kolhydrater = smal, död och tja, vet inte om man är hungrig när man är död :)

Mervi
0

Ovanjordsgrönsaker går bra att äta, innehåller inte så mycket kolhydater.

Skadlig
0

Advokados är riktigt bra har jag för mig. Innehåller ganska mycket fett. I början innan man har vant sig så kan det vara skönt att få in fett från den riktningen också

Mervi
0

Oliver är också bra.

dufva
0

Jag tycker man ska steka i ett stabilt mättat fett.

Först och främst smör förstås, men vill man experimentera kan man prova med cocosfett, ister eller ghee

zeretki

Olivolja är inte optimalt för stekning. Trots att det mest innehåller enkelomättat fett kan det bildas onyttigheter vid höga temperaturer.

Det är bättre att steka i smör och sen spritsa på oljan på maten efter tillagningen i så fall

Skadlig

Att bara äta fett blir man inte långlivad på heller.Förvånad

Vi måste ha i oss en del protein också

Kolhydraterna är ju som bekant helt onödiga att tillföra utifrån..

Skadlig
0

Jo jag vet, var som sagt något förenklat. Jag sa ju inget om vitaminer, omega 3 eller tex järn heller Flört
Men diskutionen var ju om fett resp kolhydrater så… Glad

Karmatarerskanise
0

"Det är jobbigare för kroppen att bränna fett än att bränna kolhydrater" Är det jobbigare för kroppen? Jag är nog trög men ska man inte göra tvärt om då? hehe jag vet inte

Amiechan
0

Han menar att det kräver mer energi att bränna fett som man äter än att bränna kolhydrater som man äter.

Så om man äter lika mycket energi i antingen fett eller kolhydrater så går det åt MERA energi att bryta ner och använda fett än kolhydrater. Och det vill du ju?

problembarn
0

Alltså måste kroppen använda av det egna energilagret = det lagrade fettet på kroppen, för att bränna fettet du ätit… lite krångligt innan man kommit på hur det hänger ihop.

Karmatarerskanise
0

Tror jag förstår nu :) Rätt logiskt egentligen när man får det förklarat för sig.

Idag tänkte jag äta en köttfärsoppa m morötter och selleri och bacon. Är det en lc då? OM jag bara tar lite av grönsakerna

Amiechan
0

Jepp, det låter bra som lc! Ta gärna lite extra fett, typ en klick av den där yoghurten, eller creme fraiche eller vad du tycker är gott :) Det gör att du blir mätt och glad extra länge =)

Karmatarerskanise
0

Gjorde köttfärsås med bacon i i stället. Fast utan spagetti då. :)

NancyAlke
0

Knallbra! Jag brukar runda av min köttfärssås med en trea grädde… då blir det nästan soppa… Man får i alla fall äta den ur djuptallrik med sked Räcka ut tungan

Mervi
0

Om du vill ha något till köttfärssåsen så är zuzzini gott. Om man tar potatisskalaren och skalar tunna remsor av den och doppar i kokt vatten. Det blir lite mjuka och är goda till såsen. Lite känsla av spagettiFlört.

magma
0

Gott till köttfärssås är också grovriven vitkål. Jag brukar ha på lite äppelcidervinäger, kryddor och olja på kålen och ha en stor bytta ståendes i kylskåpet.

Karmatarerskanise
0

Alltså jag har vårt med allt fett, kan inte riktigt intala mig att man inte blir fetare av det ;) Men de kommer väl

problembarn
0

Ta det lite i sänder… för mig tog det ganska långt tid, ja jag har inte riktigt vant mig ännu men det går faktiskt bättre och bättre! Gå inte ut för hårt med fettet om du är ovan, då är det lätt att det får omvänd effekt och man blir lite äcklad av det.

zeretki
0

#22 Ja, jag var förvånad själv när ajg började äta kött med massor av smör hela tiden och bara gick ner i vikt! :)

MiaP
0

Ta en avocado till den är fet och god och man märker inte att man äter fett. Gott till köttfärssåsen är det också.

Karmatarerskanise
0

MiaP: Jag har så svårt att hitta mogna avocados.

Amiechan
0

Visst är det svårt! Det är sällan man hittar perfekta avokador. Då gäller det att ha tålamod tills de har mjuknat lagom hemma på köksbänken :)

Sotlugg
0

Vi hade ett par trådar före sommaren som diskuterade det här. Vad vi kom fram till var enligt mitt minne är att bäst är klarat smör eller ister. Det tål hög värme utan att förstöras och gör det  bättre än både oljor och vanligt smör. Sen har det inte den dåliga omegabalans som veg oljor. Att klara smör är inte svårt. Finns flera sidor gömda i sökfunktionen som beskriver hur man gör. Sen doftar det underbart när man steker.

SandraB
0

Angående avokados- köp bara den mindre skrovliga sorten (Hass tror jag att de heter)- de större mer släta har mycket mer kolhydrater (de är inte lika goda heller).

Karmatarerskanise
0

SandraB: Problemet då är ju att man måste köpa fler avocados, vilket betyder att man måste leta efter fler mogna :/ Om man då inte nöjer sig med en liten.

Har slutat handla sånna eftersom jag aldrig hittar några bra.

korseett
0

Tänk så här istället: lika löser lika! Man kan tvätta en pensel med oljefärg i vanlig matolja. Det samma gäller här. Du äter fett för att tvätta bort det fett som ligger lagrat. Men det funkar inte om du därtill äter en massa kolhydrater. Fettet är nyttigare än kolhydraterna för du är uppbyggd av fett- varje cell har ett cellmembran runt sig som består av fett.

Om du använder dig av målarpenseltänket så är det vanliga att man använder ett starkt lösningsmedel för att få bort oljefärgen. Men kruxet med kroppen är att du kan inte dricka eller tvätta dig med ett så starkt lösningsmedel, då skulle du dö, så du måste använda fettet till att få bort ditt fett.

Blev det en bättre förklaring för dig?

korseett
0

apropå avocados- köp hem för de mognar ju eftersom hemma

Mervi
0

Jag läste någonstans att man kan ta tidningspapper runt avocadon och låta den ligga framme så mognar det snabbare. Har inte provat detta själv.

Karmatarerskanise
0

Tack för tipset :)

korseett: Får väl försöka tänka så :)

Anterrabae
0

Vi burkar göra så att vi köper hem omogna avokados lägger alla utom ett par i kylen, då förblir de omogna och låter ett par ligga framme, och sen tar vi fram på mogning efter hand. Då slipper man sätta i sig 5 avokado på en gång.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

magma
0

Har hört att de mognar snabbare om man lägger dem tillsammans med frukt, speciellt citrusfrukter och äpplen?