Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7998 ggr
helvete
0

5:2 diet

Säkert har någon provat 5:2 diet på LCHF!. Jag har väldigt svårt att styra mitt ätande, särskilt kvällstid. Gick ner 10 kg för 2 år sedan men återfaller m frukt och enstaka hembakat bröd. Har kollat alla "halvfastor" med näringsdrycker! De innehåller upp till hälften socker! 5:2 med LCHF kanske kunde innebära 5-6 kokta ägg per dag..? Tar gärna emot tips.

AilyAdams
1

5:2 iFokus har nog massor av tips.

http://52-dieten.ifokus.se/discussions/52c057668e0e743034001919-bildlista-pa-vad-ni-ater?readstate=false

Jag äter ingenting under de 24 timmar jag fastar.

Lycka till!

Heter det De eller Dem?

Orakletidelfi
0

har du sökt härinne på 5:2?   Vet att jag skrivit en del om vad jag äter (ids inte göra det igen) och säkert fler med mig!

Agnez94
0

Jag har provat 5:2. Jag gjorde så här:

Dag innan fastedag

Frukost och Lunch

18.00 Middag

Fastedag

18.00 Middag

Dagen efter
Måltider som vanligt

Således går det 24h mellan måltiderna, dricker dock en halvliter buljong mest för att dämpa hungern en aning. Om du har svårt för att styra ätande på kvällen så kanske du skulle lägga måltiden sent på kvällen, runt 20 - 21 kanske?

helvete
0

Jag klarar inte av svält. Har nog tänkt på de 500 kcl som rekommenderas. Jag har inte varit inne på kolhydrater i fokus på ett par år och alltså dåligt följt vad som skrivs. Har köpt "bantningsböcker" med LCHF, men recepten har ofta många och dyra ingredienser.

Kanske kunde jag späka mig om jag därigenom kunde bli vacker , mager, frisk och lycklig! Men spånt är inte livet.

Orakletidelfi
0

men om du bara skriver in 5:2 i sökfönstret under knappen ovan kommer du ju till alla trådar om ämnet härinne, det finns rätt många!

Halvdansken
3

Svält? Du är hungrig några timmar, det är inte svält. Det är inte farligt att vara hungrig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

helvete
0

Tyvärr klarar jag inte att svälta en dag. Blir oerhört trött och frusen. "Sökfönster under knappen", hur vad är det..

Orakletidelfi
0

Om man trycker på knappen där det står "sök på sajten"  kommer det upp ett nytt fönster där man kan söka… *förklarar*

[bittek]
0

Kan 16:8 passa dig bättre, kanske? Att enbart äta mellan 12 och 20?

helvete
0

Jag ska prova 5: 2 med ägg. Jag får se hur det går. Idag hade Hemmets Journal olika bantningsmetoder med Paulin som sakkunnig. Tor inte han ska bedöma andra dieter än sin egen. Många tidningar vill sälja lösnummer med sina bantningar.

Orakletidelfi
1

Yippee! Lägstanotering idag med. Har nu gått ner ca 7 kg sedan jag körde igång med 5:2 i september. Det går sakta men säkert.  Har varit lite stillastående efter jul men nu börjar det som sagt ticka på igen, ca 300 gram denna vecka.  Det är ungefär den takten i snitt tror jag.  Väger mig bara mornarna efter :2-dagarna.

Kombinerar med LCHF på så sätt att jag i procent är lite generösare med KH de två dagarna men då kcal-mängden är så pass låg blir det inte för många gram ändå. Har köpt viktväktarnas soppor, nudelsoppan (innehåller förvisso en del jag inte normalt äter men det är bekvämt…) har bara 83 kcal och 13.1 gram kh för hela burken som är en portion. Då finns utrymme för en  klick smör eller kokosfett samt grädde i kaffet. Jag räknar på kvällen ut vad jag fått i mig under dagen (jobbar jag så äter jag istället en liten portion av det som bjuds, därav räknandet) och kompletterar om det finns utrymme. Annars får det bli kalorifri dryck, eller MÖJLIGEN lite grönsallad med bara några stänk vinäger om magen skriker.

helvete
0

Jag har också börjat med " viktväktar diet " och räknar Points! Plockade fram 15 åriga listor. Tar en av de fria frukterna per dag, ovanjordsgrönsaker av de fria grönsakerna samt enstaka kålrot, morötter. Alla övriga kolhydrater som pasta, postaris , ris bytta till fett!  Det går riktigt bra.

Chinilla
1

Jag kör periodisk fasta kombinerat med viss del LCHF. Jag har däremot format det så det passar mig, vilket innebär att jag i höstas körde 4:3 och nu efter paus över jullovet så har jag kört igång en lite flexiblare variant där jag kör 4:3 varannan vecka, och antingen 1:6 eller 5:2 den andra veckan. Detta pga att jag tycker det är jobbigare att fasta när barnen är hemma (de bor varannan vecka), så jag vill då köra lite mjukare och mest försöka koncentrera mig på att inte gå upp i vikt när de är här.

På mina fastedagar intar jag 500 kcal fördelat på 3 måltider. Jag har valt upplägget 100 kcal på morgonen, 100 kcal på lunchen och 300 till middag. Tyvärr är måltiderna inte vidare Lchf-aktiga, då jag funnit det svårt att få till en bra lchf-lösning som passar mig. Det har därför blivit en del måltidsersättningar och soppor. LCHF är det jag mestadels äter på övriga dagar.