Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 14172 ggr
stallostby
3

fullkornsbulgur?

Ni Gi vetare.. hur förhåller sig bulgur till potatis, pasta ris? Enl. innehållsförteckning skiljer det inte mkt på ris, bulgur, couscous, matvete, quionoa så vad är skillnaden?

supermoccine
0

Bulgur och couscous är väl vete behandlat på olika sätt. Fullkornsbulgur lär ju vara bättre än icke fullkorn. Tror dock att råris och quinoa är bättre.

Margareta
0

Hur tänker Du angående skillnaden stallostby?

Skillnad i ursprungsväxt, kolhydratmängd, GI-tal eller något jag inte kan komma på? Eftersom Du vill jämföra med potatis, kanske det är kolhydratmängd eller GI du undrar över?

Numer pensionär i Nynäshamn

stallostby
0

Jag tänkte väl som så här att vad jag hört så är ris, pasta, potatis de vanligaste kolhydratkällorna och det man hör att man ska minska..

annars tänkte jag nog att villka kolhydrater som är "bäst", typ långsammast, mest näring per kcal? eller nåt sånt..

magma
0

Bästa kolhydratkällorna för mig som inte äter bulgur, ris, potatis etc är ovanjordsgrönsaker som t.ex broccoli, blomkål samt nötter till viss del, mejeriprodukter som creme fraiche, vispgrädde…Skrattande

Margareta
0

Jag misstänkte att det var ungefär så du menade, men jag ville vara säker…

De flesta av oss här på kolhydrater (dock inte alla!!!) är ju av den åsikten att det inte är så himla mycket näring i de kolhydrater du nämner och därför undviker vi dem helt. De kolhydrater vi i så fall äter kommer oftast från ovanjordsgrönsaker - jag säger i så fall eftersom många av oss undviker även dem… Någon GI-tabell över dem har jag inte, men jag kan försöka mig på att jämföra dem näringsmässigt enligt vårt sätt att se det:

Den näring vi behöver finns i proteiner och fett och inte i kolhydrater. Dessa livsmedel innehåller i stort sett bara kolhydrater och därför undviker vi dem. Kolumnen längst till höger är energiprocenten för kolhydraterna när vattnet är borträknat.

Livsmedel

Mgd

kcal

Prot

Fett

Kolh

E%Kolh

Ris parboiled

100

356

7

1

78

88%

Couscous

100

352

13

1

72

82%

Ris fullkornsris parboiled

100

353

9

3

72

82%

Pasta makaroner spaghetti

100

354

13

1

72

81%

Pasta makaroner spaghetti fullkorn

100

327

11

2

66

81%

Bulgur

100

324

12

1

65

80%

Potatis

100

74

2

0

16

87%

Det är väl egentligen inte svar på din fråga, men åtminstone ett svar på varför jag inte forskat mer på just de livsmedel du nämner.
Jag avstår dem alla helt enkelt.

magma
0

Oj! Att det var stor skillnad på pasta och potatis i kolhydratinnehåll, det hade jag inte full koll på ska jag erkänna…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Mizzi
0

Men då borde det ju vara bättre att äta potatis än något av det andra eller är jag ute o cyklar nu …..??

magma
0

Nja, det beror på utgångspunkten- dvs hur mycket kolisar/dag du vill äta. Potatis är ju också ganska tung mat, så 100 gram potatis är inte så mycket att hurra för vilket gör att man ganska lätt kommer upp i stora mängder kolhydrater. Jag försöker undvika allt som innehåller över 5% kolhydrater, och då faller potäterna bort. En annan aspekt är att många är olika känsliga för olika typer av kolydrater- jag klarar inte av stärkelse i form av pasta, ris, potatis, mjöl men kanske skulle tåla rent vitt socker bättre. (När jag skriver "tåla" så menar jag främst vad som väcker sug och vad som inte gör det.)

Margareta
0

Det beror också på vad som höjer blodsockret mest.

Det är ju när vi har förhjöjda halter av insulin i blodet vi lagrar in fett och där är det nog olika vad vi tål och inte tål. För mig verkar också stärkelse vara värst.

Mizzi
0

Aha ok =)

zeretki
0

#9 Det är nog olika från person till person. Jag tror absolut att jag klarar potatis bättre än både socker och mjölprodukter, men det är nog ännu en grej man måste testa själv. :)

stallostby
0

potatis mättar ju väldigt bra och man behöver inte äta mängder. Dessutom är det en oprocessad naturlig produkt.

Oluf-56a
0

Hur är det med potatis om man upphettar potatisen än gång till? T.ex. steker kall kokt potatis. Har hört att kolhydrat mängden minskar. Stämmer det?

Amiechan
0

Kolhydratmängden minskar inte, men teoretiskt sätt omvandlas en del av kolhydraterna till en sort kolhydrat som är mer svårsmält. Det ska ge potatisen ett bättre GI-värde…

Margareta
0

Potatis höjer blodsockret enormt snabbt eftersom det är så stärkelserikt och därmed insulinhalten i blodet. Det är ingen hit om man vill gå ner i vikt eller om en diabetiker vill hålla sitt blodsocker i schack utan medicinering.

För övriga är det andra ställningstaganden man gör.

Anterrabae
0

Vanlig kokt potatis, om man äter 100g kokt potatis och dricker ett glas vatten så blir det 110g glukos (socker) på ca 20 min. Det går otroligt fort för kroppen att plocka om stärkelsen i potatis till glukos.. Då spelar det tyvärr inte såå stor roll att de innehåller färre kolhydrater per 100g än tex pasta.

Vit pasta som är gjort på ägg är MYCKET långsammare i gi än potatis, men innehåller då å andra sidan många fler gram kolhydrater.

Personligen håller jag med zeretki, jag tål potatis mycket bättre än mjölmat och socker, men det är inget jag gärna äter. Blir dock inte sjuk av det som jag blir av mjöl.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

anki1
0

Såg i helgen ett program på discovery om hur man gjorde pommesfrites.  Det var nåt konstigt, genom processen så "avsockrades" potatisen och fick mindre mängd stärkelse. så om jag har fattat det rätt så är "pompan" bättre än den  vanliga oförädlade potatisen.  Undrar om man vågar tro på det.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk