Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3514 ggr
Hungerflickan
0

Vaniljyoughurt!

Vill tipsa om en god lite lyxigare yoghurt som påminner om den klassiska vaniljyoghurten man köper på affären. Kanske inget för sockerberoende pga sötman, det får man analysera själv =)

Blanda önskad mängd av arlas milda laktosfria naturella yoghurt (2,8%kolhydrater) med önskad mängd sötning (jag använder icas sötströ, ca 1 msk/dl) och ungefär en halv tsk vaniljpulver per dl. Vips så har man en otroligt god och även mättande vaniljyoghurt för de som saknat denna. Blir väl ungefär 3-4% kolhydrater/dl. Mindre än den naturella icke laktosfria hur som helst. 

Brukar ha kokos och mandlar i och äta i kombination med en mastig lchf-macka. Gott till frukost.. eller middag 😃

Malinochclaes
0

Vaniljyoghurt är gott. Jag brukar göra till mina barn: Icas matlagningsyoghurt i hink, ovispad grädde till lagom rinnig konsistens, kanske 2 dl yoghurt och 1/2 till 1 dl grädde. I krm vaniljpulver och sötning "efter behag". Mättar bra i sig eller så kan man ta ett mandelbröd eller frökex med smör och ost till.

Hungerflickan
0

Det lät gott det med, och mättande för barnen =). 

Själv måste jag hålla koll på kalorierna för att inte gå upp i vikt med lchf därav det är bra med bara yoghurten utan grädde. Men det är ju olika hur man fungerar.

Suzanne56
1

Men allra godast blir det med 17% Rysk yoghurt samt grädde. Är det fetare äter man inte lika mycket;-)

Hungerflickan
0

Är det för gott äter man för mycket ;)

Suzanne56
0

Sant;-) Men med den fetare yoghurten kan man skippa sötningsmedlet:-) För egen del så försöker jag undvika mjölkprodukter så mycket som möjligt numera eftersom de gärna triggar. Försöker att äta mat med rejält med fett istället. Ibland går det bra, ibland inte…