Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4682 ggr
annie-ess
0

Mandelmjöl/riven kokos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste på kostdoktorn att mandelmjöl inte alls innehåller så lite kolhydrater som förpackningen vill framstå som. 
Stämmer detta fortfarande? 
Använder ni mandelmjöl?

Är denna mandelmjöl OK? 
Sen, är riven kokos okej, kan man lita på att mängden KH stämmer även där? 
Hur är det med kokosmjöl, vilken sort använder de flesta? 

Usch, känns jobbigt när det är felmärkt innan, man ska ju fan kunna lita på näringsvärden 😕

För kokosmjöl å mandelmjöl behövs nästan i alla bröd/bakverks recept med LCHF som finns därute, inte sant?

Zepp
3

5 gram står det på min påse.. tror det är en sanning med modifikation.. antagligen närmare det dubbla?

Fineli brukar ha koll.. de anger 6,6 i sin tabell!

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379&lang=sv

Men jag bakar inget har det som pannering.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cherra
4

Min lösning har blivit -baka mindre- :-) Brödet som var så nödvändigt när jag började med LCHF har fått vika ner sig när viktminskningen inte längre går på räls- och det går. Jag äter pålägg och smör utan bröd numera. Det känns "syndigt" men vem har något emot lite synd ibland ;-).

[majatengdelius]
1

Jag vet inte om det stämmer, det här med näringsinnehållet. Men gör som jag, köp hem en påse mandlar och mixa till exet mjöl. Det går på bara några sekunder, och då kan du vara säker på att det är bara just mandlar som det innehåller.

Sist provade jag att mixa hasselnötter och mandlar. Riktigt gott att baka eller steka pannkaka på :D

Kvothe
0

Nu är det väl kolhydratinnehållet kvantitetsmässigt som hon funderar på. Nog för att ursprung är viktigt, men där är det nog också troligen svårt att kontrollera varifrån de faktiskt är, dvs om inte infromationen på baksidan är korrekt.

[majatengdelius]
0

Jo, men det kan ju bli lite lättare att räkna ut mängden kolhydrater om man fixar själv och utgår från "rena" mandlar, än att försöka lista ut om förpackningen berättar sanningen. Fast det kan ju vara svårt att veta, förstås :)

Fiana
2

#5 av majatengdelius för att inte tala om att kolhydratsmängden i de nötterna man köper och mixar själv är lite osäker som det på påsen av mandelmjölet angivna är

TS: För det första bara för säkerhetsskull, riven kokos och kokosmjöl är inte samma sak. Kokosmjöl är en specifik produkt som du använder väldigt små mängder av och så länge du hittar rätt sorts produkt behöver du knappast inte oroa dig för totala mängden där. Mandelmjöl som huvudsaklig bas blir en hyfsat rejäl mängd kolhydrater, så det kan vara idé att hålla nere mängden/frekvensen där för en del (alt byta ut en del mot kokosmjöl där du använder snarare matskedsvis än dl-vis).

Riven kokos kan du lita på värdet på ett ungefär så länge du inte köper Ica's "I love Eco"(god kokos dock) för den anger alldeles för lågt värde. Kokosflingor har ungefär 6.5 gram kolhydrater/100 gram. De har hög fett och fiberhalt och du behöver jobba riktigt hårt för att få i dig för mycket kolhydrater på den vägen.