Gräsbetat kött-tips
Hej! Tips till er som köper stora lådor, typ 20 kg gräsbetat kött från någon lokal producent. Fråga om de har talg över som du kan få med gratis när du köper din låda. Jag har köpt sånt kött i några år nu och jag får både talg och sopp-ben gratis på köpet. En av anledningarna till att jag köper gräsbetat kött är ju nyttigare fett. Men det (ofta) magra putsade köttet man får är inte särskilt rikt på omega3 då. Extra talg är då perfekt. Särskilt om det är gratis. :-) hihi. Nej skämt åsido. Det slängs annars pga att konsumenten vill ha magert kött och mager färs. Och matslöseri är himla synd tycker jag. Prima talg, smakrikt, naturligt mättat fett rikt på omega 3. Och det blir ju godare köttbullar med extra talg. Om bonden slaktar själv och du dessutom har tur så kan det finnas hjärtan. Väldigt nyttigt kött. Det säljs dock ofta som hundfoder.
Vi köpte en låda kravkött av nöt häromveckan, och upplevde att det var väldigt magert. Ska tänka på det till nästa gång! Tack för tipset 🙂
Däremot köpte vi samtidigt kravkött av gris - det var fett och fint 😃

Jag köper gräsbeteslamm av min granne. Jag får inte med någon talg men vet inte om jag vill heller. Råkade äta av 'kappan' på en lammstek för ett par år sen och det var vidrigt. Jag vet fortfarande vad som är skillnaden. Vad är det för skillnad på 'kappa' och talg? Eller kan man inte äta talgen från lamm?
Agneta
Det trista är ju att det inte blir lika gott som när fettet är kvar på köttet. Ofta mal de ju fina bitar som bringa till färs också. Om jag hittade en bonde som styckade som man vill ha det skulle jag också börja köpa. Vill inte ha de där tråkiga lådorna.
Talg är ju utmärkt fågelmat om vintern - om man inte använder det själv alltså.. 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Det skulle stå att jag fortfarande INTE vet skillnaden mellan kappa och talg på lammköttet. Upplys mig gärna!
Jag fick med två ordentliga bitar bringa som jag gjorde dillkött och gulaschsoppa (Skaldemans recept) på. Fantastiskt gott kött om man kokar det länge.
Tyvärr får jag mycket kotletter i lådan och jag gillar dem inget vidare. Inte mycket mat och så mycket går bort i kanten. Lammfärsen var fet och fin och blir fina köttbullar.
Agneta