Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7902 ggr
fatcat
2

Ledsen kille

Hej kära människor, behöver lite rådgivning.. Började träna för några veckor sedan för att bli smal och vacker till sommaren men har samtidigt blivit förkyld nu flera gånger på kort tid😕 Ska man äta något speciellt? Kan kolhydrater påverka immunförsvaret?
Tacksam för svar…

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Kvothe
1

Ät normalt LCHF, drick mer vatten. Samt tillskott av C och D-vitamin. Om möjligt håll dig inne. vila och ha varmt.. Funkar för mig

Alltså egentligen samma rekommendationer som vanlig folk får. =)

Krya på dig!

goliath
2

Nix, det är bara att bita ihop.. Käka rikligt med näringsrik mat och dryck och ge kroppen ro och vila så fixar immunförsvaret resten..

C vitamin kurer och liknande har noll bevisad effekt vid etablerad förkylning.

Agnez94
1

Drick! Mycket! Jag är också sjuk nu och tränar vanligtvis. Jag drack nog  4-5 liter igår som (i stor sett) sängliggande. Försök sov också, det hjälper mig, fast du kanske bara är förkyld?

fatcat
0

Tack så jättemycket för råden! Sitter på jobbet med feber just nu..😕 Enda vitaminerna är min kopp med kaffe..

Sindri
1

Framförallt - sitt inte på jobbet!

Din kropp är nedsatt nu och på jobbet virvlar det sannolikt omkring en härlig cocktail av virusar och bakterier som får dig att må ännu sämre.

Dessutom utsätter du sig för detta oräliga "vinter"väder. Huva!

Att helt plötsligt börja hårdträna kan bli en chock för kroppen, du skall framförallt ta det lugnt nu när du är förkyld. Det är viktigt att inte anstränga kroppen fysiskt, men att hålla sig varm på gränsen till svettning. Feber är bra till en viss gräns (men OBS! inte genom fysisk ansträngning!), men den skall få dig att hålla dig hemma och i stillhet. De flesta virusar dör vid 41 grader.

För att lindra symptomen lite är det bra med vitlök, pepparmyntste, ingefärste, honung. Starka kryddor kan också sätta fart på kroppen.

Te på timjan kan lätta upp nästäppan, oregano är bra mot hosta.

För att undvika sjukdom i fortsättningen så är framförallt D-vitamintillskott bra, men bara rejäla sådana. Sök här på sajten och på www.kostdoktorn.se för att få råd om bra märken.

Se sedan till att du äter bra mat och definitivt undviker de värsta kolhydraterna.

Sen kanske det blir bättre bara våren och solen kommer…..

P.S. Vad menar du förresten med "äta något speciellt"? Är du inte LCHF:are så har du mycket att vinna genom att stanna hemma från jobbet när du är sjuk och passa på att läsa igenom forumtrådarna här noggrannt.

SpurtAnne
1

Kolhydrater påverkar immunförsvaret negativt.

goliath
1

Förklaring? källa? Anything?

SpurtAnne
3

Orkar inte, googla själv!

goliath
2

Jag gjorde faktiskt det, Spurtanne.. Och lusläste hela pubmed…

Men det konstiga var att jag inte hittade en enda linje som ens kom i närheten av att ge belägg för ditt påstånd om att kolhydrater påverkar immunförsvaret negativt..

fatcat
0

#5 Är inte LCHF:are.. Tack så jättemycket för tipsen! 🌺

Vet egentligen inte vad jag ska tro om alla studier, min egna mor säger att man inte ens minskar i vikt av träning. Hon har tydligen läst det i nån tidning.. 🤦‍♂️

Sindri
2

#10 av fatcat

Om din mamma menar att träning inte är en metod för att banta så har hon rätt. Banta skall man inte göra heller. Vill du till varje pris väga mindre så är svält ett bra sätt. 😮 Men hälsosamt är det inte. (Och muskler väger mer än fett - bara så du vet)

Här har du ett sätt som funkade bra för en kille - fler historier finns om du letar

http://www.kostdoktorn.se/fran-soffpotatis-till-styrkelyftare-pa-2-ar-med-lchf

Jag antar att du vill vara frisk och få en snygg kropp? Omvandla lite fett till muskler.

Hört talas om Jonas Colting? En grabb att följa annars

http://www.colting.se/

Du behöver ju inte sikta lika högt. Bli nu först och främst frisk, och starta lugnt - ge din kropp den näring den behöver. Läs som sagt var på och låt din kropp mjukstarta.

[Jennifer71]
3

#8 & #9

Tack för tipset SpurtAnne,

Jag kollade jag med eftersom jag vet att jag läst om just immunförsvarets påverkan av kolhydrater tidigare. Det vore ju lustigt om något som är skadligt för kroppen i övrigt skulle ha en positiv inverkan på just immunförsvaret, och det har det heller inte visat sig ha.

Jag fann massor av intresse, bland annat studier av Dr Nancy Appleton i Kalifornien, USA. Där har man genom studier av patientjournaler och forskningsresultat lyckats summera en del av sockrets skadeverkningar på kroppen. Listan visar en rad skadeverkningar på kroppen som Dr Nancy Appleton funnit att man i högre grad kan koppla till sockrets negativa effekter, bland annat att socker kan försvaga immunförsvaret.

Väldigt bra läsning om man roas av sånt.

goliath
0

"Kolhydrater påverkar immunförsvaret negativt" Jag kan försäkra dig om att det inte finns något trovärdig forskning som stödjer ett sådant påstånd. Det är ett bastant och onyanserat påstånd om du frågar mig..

Zepp
5

Joho.. det har jag från säker källa! 😃

"Conclusions and Relevance  Most US adults consume more added sugar than is recommended for a healthy diet. We observed a significant relationship between added sugar consumption and increased risk for CVD mortality."

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1819573

Och har man väl fått en CVD mortality.. ja då har man inget immunförsvar alls längre!

Slutsats.. ät inte socker eller något som bryts ner till socker i magen! 😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
1

Fett påverkar kärlen negativt!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sindri
1

#15 av RobinEH

Inte mina i alla fall - de är scannade!

[flippjenny]
0

#15 Det beror väl på vilket sorts fett

fatcat
0

Jag mumsar ibland i mig chips på helgerna, är det skadligt?

Zepp
1

Nädå.. bara du sticker ut och löper i 2 timmar efteråt! 🤪

Du vet det finns värre saker att göra än att mumsa på några chips.. men om du försöker gå ner i vikt bör du undvika det och en del annat och bara äta riktig vällagad mat 2-3 gånger om dagen.

Men det gäller de flesta sunda kosthållningar där man försöker gå ner i vikt ioförsej.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
1

#14 zepp,

haha, då är det avgjort då! :) socker ger högre risk för CVD och dödlighet. Och när man är död har man inget immunförsvar! Så eftersom socker är en kolhydrat så… "Kolhydrater påverkar immunförsvaret negativt!"

Var det så du resonerade kanske Spurtanne? Nej just det, du orkar ju inte svara folk som ber dig begrunda, så jag får väl googla det oxå… ;)

SpurtAnne
4

Vi tänker olika, därför orkar jag inte svara dig. Andra svarar jag alltid. Jag förlitar mig inte på studier. Det finns inga studier på människor som är värda att begrunda. Om man ska studera hur någon form av mat påverkar männsikor på lång sikt så är man tvungen att låsa in dem och portionera mat och se till att de inte röker, snusar, super eller knarkar. Eller se till att de gör det beroende på vad man vill bevisa. Eftersom alla studier som görs på människor grundar sig på vad de själva uppger så säger de ingenting.

Däremot har jag inte varit sjuk på 2 år sen jag började med lchf, det stämmer på de allra flesta som äter lchf. Socker startar en inflammation i kroppen som gör att immunförsvaret måste jobba hårt hela tiden för att dämpa inflammationen, därför blir man mindre motståndskraftig mot andra sjukdomar. Googla det du om du vill ha källor!

;-)

hemul
0

goliath, jag har trott på det här med glykosylerade leukocyter. Du får gärna bedömma värdet av t.ex. denna:

http://ajcn.nutrition.org/content/26/11/1180.full.pdf

asta56
1

D-vitamintillskott är bra och här i Norden har vi ofta brist. Det hjälper till vid viktnedgång plus att du blir mindre förkyld….skriver de i alla fall och faktum är att på 3 år sen jag började med rejäl dos D-vitamin har jag inte haft en enda förkylning.

jessirene
4

Jag var ständigt förkyld och trött när jag åt kolhydrater. Sedan jag började med lchf blev jag pigg och frisk. Om jag skulle väntat på forskning som styrker detta så hade jag väl hunnit dö.

hemul
1

Det är ju tveklöst så att väldigt många, inklusive jag själv, mår oerhört mycket bättre på lowcarb. Men det innebär ju inte att det är just den (extremt) låga kolhydratnivån som är orsaken. Vi har uteslutit en hel del. Kanske är det socker, ivf för vissa, kanske är det snabbmat och halvfabrikat, också för vissa, kanske är det spannmål. Det är helt enkelt svårt att veta vad i kosten som ger den positiva effekten.

[flippjenny]
1

Både när jag började med lchf och när jag återgick till lchf efter ett långt uppehåll så insjuknade jag i förkylningar - flera på raken. Det var bara att hålla ut och sova mycket. 

Det kanske är en del i omställningsprocessen - en utrensning av något slag som gör att man blir mer mottaglig för infektioner. Men sedan dess är jag sällan sjuk, och jag skiftar mellan liberal och strikt lchf i perioder.

goliath
0

"Vi tänker olika, därför orkar jag inte svara dig. Andra svarar jag alltid."

Nej gud, det går ju inte att prata med folk som tänker annorlunda…

"Det finns inga studier på människor som är värda att begrunda"

Studier WHI eller SBU rapporten är inte värt ett dugg gällande frikännelsen av fett och mättat fett då eller?

"Däremot har jag inte varit sjuk på 2 år sen jag började med lchf, det stämmer på de allra flesta som äter lchf."

Nu vet jag ingenting om dig, men om du tidigare hade en sjukdom i din kolhydratmetabolism så blir du givetvis friskare om du undviker kolisar precis som att den med sjukdom i fettmetabolismen blir friskare av att undvika fett.

Om man inte var sjuk, men ändå upplevde en hälsoförbättring, hur kan du veta att det var kolhydraterna? Skulle det inte lika gärna vara att man gick över från näringsfattig till näringsrik mat? Vitaminer och mineraler är ju inte direkt oviktiga gällande immunförsvaret..

"Socker startar en inflammation i kroppen"

Ändrar vi premisserna till socker nu?

SpurtAnne
1

Nej gud, det går ju inte att prata med folk som tänker annorlunda… Det går säkert, men jag orkar inte.(fast jag gör det nu, jag vet) Studier WHI eller SBU rapporten är inte värt ett dugg gällande frikännelsen av fett och mättat fett då eller? Jag litar inte på dem, som jag skrev innan. Nu vet jag ingenting om dig, men om du tidigare hade en sjukdom i din kolhydratmetabolism så blir du givetvis friskare om du undviker kolisar precis som att den med sjukdom i fettmetabolismen blir friskare av att undvika fett. Om man inte var sjuk, men ändå upplevde en hälsoförbättring, hur kan du veta att det var kolhydraterna? Skulle det inte lika gärna vara att man gick över från näringsfattig till näringsrik mat? Vitaminer och mineraler är ju inte direkt oviktiga gällande immunförsvaret.. Jag var inte sjuk i den bemärkelsen innan förutom förkylningar och sånt. Jag vet att det är kolhydraterna eftersom jag inte åt näringsfattig mat innan. Jag åt aldrig godis, chips eller fikabröd, utan lagade alltid maten själv men med mer kolhydrater än nu. Ändrar vi premisserna till socker nu? Nä, vad baserar du det på?

goliath
0

Absolut intressant!

MEN! Några saker slog mig när jag läste studien:

Studien är en ex vivo studie. Man har tagit blod från 7 försökspersoner och kontaminerat blodet med en bakterie i ett provrör. Min första tanke är att resultaten från en ex vivo studie aldrig utan vidare kan extrapoleras till att gälla i kroppen. Det kan ju finnas en mängd responser som kan inträffa i kroppen som inte inträffar i ett provrör.

Sen är immunsystemet komplicerat. I studien har man studerat en enskild mekanism, i detta fallet korrelationen mellan serum olika kolhydrater och neutrofilers kapacitet att "fånga" bakterier. 

Denna studien säger ingenting om kolhydraterna utlöser sjukdom eller inte. Mekanismen som observerades i studien kan eller kan inte inträffa även i kroppen. Men även om den gör det så är det inte säkert att det utlöser sjukdom pga diverse andra okända responser som skulle kunna inträffa i kroppen

Sen ser man oxå att olika kolhydrater har olika effekt. Neutrofilernas aktivitet påverkades knappt av stärkelse (aktiviteten gick faktiskt markant upp efter 30 min efter intag).

Jag säger inte att det är något fel på studien eller metoden, eller att den inte är viktig, jag säker bara att det inte räcker för att, som spurtanne gör, konkludera att kolhydrater i kosten sänker immunförsvaret utan vidare förklaring eller nyansering.

Håller du med?

goliath
0

Exakt!

goliath
0

Ok, det du säger är att du inte tror på vetenskap helt enkelt.

"Jag vet att det är kolhydraterna eftersom jag inte åt näringsfattig mat innan. Jag åt aldrig godis, chips eller fikabröd, utan lagade alltid maten själv men med mer kolhydrater än nu."

Så du vet att allt är exakt detsamma förutom kolhydratmängden? Det är inte möjligt Spurtanne. Du kan inte reducera kolhydraterna i kosten utan att samtidigt förändra en miljon andra faktorer. 

"Ändrar vi premisserna till socker nu? Nä, vad baserar du det på?"

På det du skrev i post #21:

"Socker startar en inflammation i kroppen som gör att immunförsvaret måste jobba hårt hela tiden för att dämpa inflammationen, därför blir man mindre motståndskraftig mot andra sjukdomar. Googla det du om du vill ha källor!"

I utgångspunkt skrev du ju att kolhydrater ger dig sämre immunförsvar. Därför undrar jag om du önskade ändra premisserna eftersom du nu skriver att socker sänker immunförsvaret..

[flippjenny]
1

Jag har fått lära mig att härinne så gäller detta:

socker = kolhydrater

Men för en som har lite utbildning i/är intresserad av logik så gäller:

socker -> kolhydrater            (socker implicerar kolhydrater)

men inte det omvända. Alltså att socker är en kolhydrat, men vi kan inte alltid säga att kolhydrater är socker.    (Det är inte ekvivalens mellan socker och kolhydrater)

Jämför:

Kvadrat -> rektangel           (En kvadrat är en rektangel)

men vi kan inte säga att en rektangel är en kvadrat. Den skulle kunna vara det, men är inte alltid det. Det är alltså ingen ekvivalens mellan kvadrater och rektanglar. Försök förklara detta för en hel generation med ungar som har blivit förstörda av de senaste 15 årens grundskolematematik. 🥵

magma
3

Jag har i sommar ätit LCHF i åtta år. Jag har aldrig varit så befriad från förkylningar, influensor och magsjukor som under dessa år. Jag som tidigare fick magsjuka varje höst har haft det två ggr sedan 2006.

Att socker driver på inflammationer i kroppen har min egen kropp bevisat för mig, i och med att min kroniskt värkande rygg med inflammerade muskelfästen och ligament blev drastiskt bättre bara en månad efter omläggningen till LCHF. Jag fick från 1997 till 2006 kraftiga ryggskott med flera veckors sjukskrivning minst två gg/året… Hur många har jag haft sedan juli 2006? Svar: noll.

Svampinfektioner som jag led stort av försvann också. För mig och min kropp så kan jag säga att mitt immunförsvar blivit otroligt mycket starkare genom att börja med lchf- men jag tror att det bidrar en hel del också att äta glutenfritt.

hemul
1

Att många får färre infektioner skulle ju också kunna bero på att många av oss är/var överviktiga och antagligen insulinresistenta i olika grad. Att ett förhöjt blodsocker kan göra att man blir infektionskänslig råder det ingen tvekan om. Visst, det ena ger det andra, ivf hos en insulinresistent individ, men det är inte riktigt samma sak ändå.

Detta sagt är jag ändå böjd att också lägga min röst för att lowcarb verkligen förbättrar motståndskraften. Jag var långt ifrån insulinresistent de första dryga 30 åren av mitt liv, men nog fick jag förkylningar, åtminstone 1 per säsong. De första 6 åren eller så på LC hade jag inte en enda förkylning. Sen fick jag dem under ett par år, men mycket lindrigare än förr. Den här vintern har jag klarat mig utan igen. Ta i trä.

goliath
0

Jag är oxå böjd att tro stark på att lowcarb ofta förbättrar folks hälsa och immunförsvar.

och jag tvivlar inte på de anekdoterna som framkommer i tråden om folk som upplever bättre hälsa på lowcarb.

MEN, det kan bero på så enormt många saker. Det går inte i dagsläget att säga att förbättringarna kommer pga mindre kolhydrater eller socker.

Jag ogillar egentligen personliga anekdoter, men eftersom det framkommer så många i denna ska jag balansera med min egen. Jag har ätit mycket kolhydrater nästan hela mitt liv. Dock har jag aldrig druckit läsk, moderat med godis och sällan bakverk. Jag har i hela mitt liv antingen fått eller lagat alla måltiden från scratch. Måltiderna har varit näringsrika men stort sett alltid innehållit potatis, ris eller pasta. En hel del bröd har oxå konsumerats.. Jag har alltid i stor grad vart fysisk aktiv (barnlekar, snowboard, kampsport, styrketräning, vattensporter mm…)

Jag kan under hela mitt liv nog räkna på mina 10 fingrar hur många gånger jag haft influensa eller vart förkyld. Jag tror jag har kräkts en enda gång i mitt liv av anledningar som inte har med alkohol att göra.

Jag har experimenterat med lowcarb de senaste 3-4 åren. Upplever ingen förändring i hälsa eller välmående.. Men det var ju bra sen tidigare. Upplever inga försämringar heller.. Märker ingen större skillnad på träning heller. Möjligen aningen bättre uthållighet på lowcarb. Och faktiskt inga märkbara övergångsproblem heller.. 

Summa summarum. För mig har radikala förändringar i makronutrientsammansättningen (från high carb till low carb) marginal betydelse. Men oavsett sammansättning så har alltid kosten bestått av näringsrika och naturliga råvaror.

Så. Då har jag oxå droppat en anekdot. ;)