Ner istället för upp
Förra veckan bestämde jag mig för att försöka gå upp lite i vikt(orättvist, jag vet) så jag la på en extra frukost. Jag äter i vanliga fall 2 ägg till frukost. Nu la jag på 4 skivor ost och 4 skivor salami. Sen åt jag som vanligt lunch och middag. Jag tränade som vanligt 2 pass. Vägde mig i på fredagen och gissa vad som hänt!? Jag hade gått ner över 1,5 kilo! Från 56,7 till 55. Go figure…
Nu var det inte så mycket mer du egentligen åt, men man kan äta rätt mycket på LCHF och ändå gå ner i vikt. Prova att öka på kolhydraterna istället, hjälper nog till bättre med viktuppgången.
Då blir jag bara sjuk så det vill jag inte. Jag försöker äta mer vid varje mål istället så ska vi se om det inte ordnar upp sig. :-)
Är alla mål så där små? Jag menar innan det du lägger till nu. Två ägg är inte mycket om du inte har någonting till, ~150 kcal beroende på storleken på äggen.
Frukost 2 ägg med 3 msk bregott, 4 skivor ost, 4 skivor salami, 1 msk bregott Lunch Stor portion med paj gjord på ost, zucchini, ägg och grädde. (3 zucchini, 2 ägg, 2 dl grädde och 300g riven ost.) Nu äter jag ju inte allt på en gång så klart. En burk makrill Middag 400 Köttfärs, 1 zucchini, 1 aubergine, 1 lök, 1 vitlöksklyfta, 1 röd paprika hackas och steks med ca 5 dl grädde. Till det en stor klick cf eller en stor bit brieost. (Delat på 5 portioner då) Låter det lite? Tänker när jag skriver stor att ni vet ju inte vad jag menar med stor…kanske skulle ta och väga maten så ni vet. Men pajen tar upp en tredjedels vanlig tallrik och köttfärsröran en hel. En stor bit brieost är typ en halv sån där som man köper och stor klick cf är minst en dl. Jag brukar ibland ta lite mandlar eller en bit finncrisp med massa(3 msk?) bregott till mellis. Gärna 3 skivor ost på finncrispen också /Anne
Svårt att säga iom att det inte är så exakt direkt. Spontant låter det ju inte så himla lite, men detta är väl också efter att du lagt till mer mat?
Nä, bara mer frukost
SpurtAnne: Jag antar att det är vikt på muskelmassa du vill öka? Hur vikten varierar på en ynka vecka har ingen direkt betydelse egentligen. Det tar tid att öka i volym tycker jag det verkar som iallafall.
Sant! Ja, definitivt vikt i muskler! Jag kör på och fortsätter träna och försöker äta mer helt enkelt. Tyckte bara det var lite roligt att jag gick ner istället för upp när jag faktiskt åt mer.
Jag tror du skall ha mer protein kanske 300 gram kött/fågel/fisk typ om dagen, då går du upp i vikt….för lite protein då förlorar man "muskelvikt". 1 gram pr. kg önskat vikt eller lite mer gram protein pr dag om du önskar viktökning. Det brukar att vara något att jämföra med.
Det ligger nog nåt i det!
Igår åt jag en kycklingfile till lunch, plus annat förstås och en och en halv köttfärsbiff(ca 150g) till middag.
2 ägg + salami och ost till frukost.
Det är det som jag kan komma på som innehåller protein.
Jag vet inte om det är mycket eller lite men vågen står fortfarande på 55kg.
Borde jag äta 60g protein per dag om jag vill väga 60 kg?
Nu har beställt proteinpulver, så kan jag dricka lite sånt vid behov också! Hittade ett som verkade bra utan massa sötningsmedel eller andra tillsatser.
Mat gjord på 400 g köttförs, uppdelat på fem portioner tycker jag låter lite.
Mina typiska grytor brukar jag ha 400-500 g kött i och rejält mycket av kh-snåla wokgrönsaker samt ungefär samma fettmängd som du och den maten delar jag upp i tre- fyra portioner. Men då är jag också en hyfsat stor man.
Ja, det är nog snarare 4 portioner vid närmare eftertanke. Jag har 2 barn som inte äter så mycket och en man + en matlåda till mig
Du kan ju kolla proteinmängden i något beräkningsprogram. Jag styrketränar 3 gr veckan och väger 54, och ser till att äta 1,5 gr per kg vikt, vilket blir ca 80 gram per dag. Jag tycker ofta problemet är omvänt, att jag lätt får för mkt protein. Därför tar jag bara en portion proteinpulver just efter träning annars inte. I övrigt lägger jag till fett för att komma upp i energimängd.
Typiskt 20 gram protein i 100 gram kött…du kan ha typ 60 gram protein pr.dag. tyckar du får för lite protein. Fett gir energi men protein bildar musklar och annat i kroppen.
Tack! Då blir det lite lättare att räkna! Det kommer jag ju inte upp i som det är idag. Men om jag kör igång med proteinpulvret sen när det kommer så ska vi se. Spännande!
Jo då! Nu så har jag ökat till över 57 kg!! Kör dubbel dos proteinpulver varje dag. http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/holistic-protein-1-kg?utm_source=782269630&utm_medium=ad_affiliate&utm_campaign=adraction
Oj! Bra! Hur ser du det på kroppen?
Jag vet inte riktigt…Svårt att se själv tycker jag men det känns som om benen blivit lite större på ridstövlarna och chapsen.
Jag var i o f s i Leksand och åkte skidor/snowboard lördag söndag så det kanske är därför.