16/8 - hälsovinster
Hej! Det har skrivit mycket om hur bra folk mår när de kör 5:2 men eftersom jag har migrän och inte klarar av denna fasta har man föreslagit mig köra 16/8 istället.
Jag är inte ute efter att gå ner i vikt utan "bara" de omtalade hälosvinster som man uppenbarligen får med periodisk fasta.
Är det någon här som kör 16/8 och kan berätta om sina erfarenheter?
här är en tråd: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/51d54e63ce12c46a8a000103-168-traden
fast den var ju inte så lång men det finns rätt många där folk skrivit om sina vinster, som du kan läsa i väntan på att folk ska skriva här
Tack! 🙂
Hm, det var inte så mycket skrivet om hälsovinster, inte mer än någon som blivit piggare på morgonen - och det är ju bra men det är jag redan…
Det kanske krävs längre fastetid som 5:2 ändå för att kroppen ska få tid att reparera cellerna och allt det där.
Hej Trule: Jag äter enligt 16/8 sedan april. Jag mår utmärkt bra och har inga krämpor (peppar peppar). Men jag mådde bra innan också, så jag kan inte säga så mycket om hälsovinster på så vis. Det som förändrats med 16/8 är att min hunger är minskad på förmiddagen, så att jag kan jobba bra utan att gå och tänka på lunch hela tiden. Innan när jag åt frukost var jag alltid jättehungrig sen efter en timma och fram till lunch. Jag tycker också att den effekten gäller allmänt hela dagen, så att jag inte är småsugen på något mellan målen och på kvällen. Det har gjort min mage lugnare. Jag har mycket energi på förmiddagarna också.
Kanske ska du fråga mer konkret om vilka hälsovinster du är ute efter. Man behöver väl isf ha minus på hälsan någonstans för att känna skillnad sen när vinsterna kommer.
Fass; Jo så är det ju. Har man inga krämpor så är det svårt att veta hur stora hälsovinster man får sas.
Jag tänkte mest såhär: eftersom 5:2 visat sig bota exempelvis svår psoriasis (som min kompis hade innan kostomläggningen) med mera, med mera - så verkar det ju vara en dunderkur för alla kroppar med krämpor, och då borde den ju vara bra för oss andra också.
Jag menar, kroppar verkar helt enkelt må bra av 5:2.
Så jag efterlyste om det fanns liknande solskensghistorier med 16/8, om denna halvfasta har samma goda effekter som 5:2, och vilka som isf har upplevt dem och på vilket sätt.
Men pigghet är väl inte fel! Inte heller en lugnare mage. Grattis!
Precis. Ja , jag tycker verkligen det har förändrat mitt mående till det bättre, även utan att kunna visa på någon solskenshistoria.
16:8 (ingen frukost, ev lunch, äter på kvällen) ingår i mitt "antimigränkoncept" som jag har skrivit om under ämnesrubriken "vi som har migrän". Jag är helt säker på att det hjälper mej att förebygga migränen.
Jag brukar få migrän när jag är hungrig, men det är alltid värt att testa. Kanske blir det tvärtom när kroppen hart vant sig vid de ny rutinerna.
Det som är så bra med 16/8 är att hungern dämpas efter bara ett par dagar, för många. Jag, är aldrig hungrig på fm numera.
Min man kör 16/8 sen årsskiftet främst för att gå ner några kilo i vikt, han har gått ner ca 2-3 kg än så länge (har ca 10 kg att gå ner). Han brukar också få migrän ibland (ganska sällan) men har inte haft nåt sen han började med 16/8 iaf. Men det kan ju vara slumpen också. Han har sovit lite bättre också men det kan ju bero på andra faktorer. Eller så beror det på 16/8. 🙂
Det där med sömnen låter bra. Jag har periodvis svårt att sova.
Tack för svar! Det verkar inte som om det är någon med allvarliga krämpor som än så länge testat 16/8 här inne (eller någon annan som jag känner) för att se vilka effekter denna halvfasta får.
Men som sagt, att slippa migrän, bli piggare och sova bättre är ju bra nog! Och slippa hungerskänslor för de som lider av dem är förstås också en stor vinst.
Jag tycker också att sömnen blir stabilare. Somnar bättre och vaknar pigg.