Är det här verkligen glass ?
Provsmakade Coops smaktestarglass "Streptocoppcia" (eller vad den hette) idag efter träningen.. läste inte innehållsförteckningen före, men väl efter (för sent):
Ingredienser: Glass 71%: Mjölkprotein, vatten, skummjölk, socker, vegetabiliskt fett, glukosfruktossirap (från vete), emulgeringsmedel (E471), arom (vanilj från bäverns rumpa), stabiliseringsmedel (E412, E410).
Chokosås 23%: Glukossirap (från vete), vatten, socker, fettreducerat kakaopulver, stärkelse, salt.
Chokladspån 5%: Socker, kakaomassa, kakaosmör, smörfett, emulgeringsmedel (E322 från soja)
Chokladgarnering 1%: Socker, kakaomassa, emulgeringsmedel (E322 från soja)
Den här "glassen" måste ju vara ett skämt.. smakar absolut ingenting (vatten), och innehåller VETE (vilket jag känner av ganska snabbt med harklingar, hostningar, spykänsla, ledvärk, bubbelmage m.m - av det lilla jag smakade)
Vad är det för fel på glass gjord av grädde (här duger Coop's 40% bra), lika mycket bär (i vikt, dvs ett halvt kg, jordgubbar, hallon, blåbär/svarta vinbär), lite äkta vanilj och något naturligt sötningsmedel (riktig stevia, behövs inte mycket) om man vill ha det ?
Felet är att den blir väldigt dyr och står sig dåligt jämfört med sån här gucka. Gör egen eller läs innehållsförteckningen på de dyraste sorterna i butiken så kanske du har bättre tur.
Den egengjorda har ungefär det innehåll jag beskrev på slutet.. Glömde bara ta fram den vid middan så att den var lagom tinad för att ätas, och kom på den dåliga idén att prova nån färdig..
Minns inte att glass inte smakar nåt, men det finns såklart mindre dåliga sorter att välja på där med..
de flesta köpeglassar har en fruktansvärt massa skit i sig. Jag brukar stå och läsa på de olika förpackningarna om jag ska köpa hem glass till något kalas eller så, men tillslut får jag ge upp och bara hugga något, för att hitta nån som är bra går ju inte. Och ungarna vill ju ha köpeglass, tösen jag har äter inte hemgjord "för det är grädde i och jag gillar inte det"
Jag köper ibland glass till min allätande man, och huvudregeln är:
Står det gräddglass med stora bokstäver, så ska grädde vara första ingrediensen. Sen får gärna listan vara kort.
T ex ICAs Gräddglass, som har grädde 26% först.
Jag har gjort egen glass i 2 år nu. Alltså lite då och då. Det blir ju mer på sommaren och lite mindre nu på vintern. Nu var det nog 2 månader sen. Tänkte göra igår men hade inte tillräckligt med grädde så det blev inget. Det är mest ungarna som tjatar. I somras köpte jag en lakritspuck bara för att se hur den smakade nu när jag bara ätit riktig glass så länge. Lakritsen var ganska god men själva glassen smakade plast och vatten. Som tur var mådde jag inte så dåligt efter, bara lite. Aldrig mer. Hoppas på att ungarna börjar tycka att den glassen är lika äcklig som jag tycker snart.
poly… är inte det plast ?
Under min före-LCHF-tid köpte jag ICAs saltlakritsgräddglass.. har inte tänkt på innehållet i den, men har väl kvar nån tombytta eller två (eller många) som jag har nyttig mat i istället…
Så länge dom inte har tutat i VETE i glassen så gör den ingen större skada, skulle vara intressant att provsmaka igen för att se om den smakar nåt eller bara vatten (som Coop)..
Det är lite skillnad på att göra saker själv och inte.. gjorde nån variant av morotskaka (LCHF) för 4-5 dar sen, och hade haft bunkarna i diskmaskinen (odiskat) sen dess.. Det luktade ju vanilj och kanel i maskin idag när jag skulle starta den istället för gammal disk…
poly = flera/många
så polydextros är väl en sockerart med flera "bindningar" (är verkligen inte kemist/biolog)
Tror polydextros är en sån där stärkelse vi inte kan bryta ner?
#1: gjorde ny "träningsglass" idag och vägde alla tillsatser och resultatet blev..
5dl grädde, antar jag är 500g, coop 16kr
500g blandade bär, jordgubbar, hallon, blåbär (bara jordgubbarna är köpta, resten från egna buskar och skogen), räknar med 60kr/kg på allt: 30kr
3 ägg, 3kr
1tsk riktig vanilj (från doktor otekers kvarn, innehåller 5 stänger, en halv motsvarar 1tsk), 38,90/10 = 3,89, så jag tar väl i med 4kr
1/2 tsk stevia (99kr för 20g), har ingen koll alls på vad det väger per tsk, men om jag drämmer till med en 5:a så räcker det nog..
totalt = 16 + 30 + 3 + 4 + 5 = 58kr
.. och så köpesglassen (den nämnda) .. ordinariepris 29.95..
vikt och kilopris..
egen bär+vanilj+gräddglass, 1160g (vägt med färdigt i bunke och tom bunke), 50r/kg
köpesglassen, 500g = 60kr/kg
Då har jag iof jobbat gratis med tillverkningen, men räknat med att gratisbären kostat..
Nu ska ju tillverkaren av glass ha vinst på det hela också, lön osv. så tillverkningskostnaden är ju säkert en bråkdel av det priset konsumenten betalar… så det går ju inte riktigt att jämföra så heller. Och det var nog det hemul menade… använder de de råvarorna du gör så blir det minimal vinst om inte de tom går back. Då blir det ett betydligt högre pris.
Då ska man väl också räkna med att tillverkaren inte far på coop och köper sina råvaror…
Misstänker att min glassvariant landar på ungefär hälften i tillverkningskostnad i större volym, och i arbetskraft (med rätt maskiner) skulle det inte behövas många personer..
Jag köper ibland glass till barnbarnen. Då får det bli SIAS Krav glass, finns i några olika sorter plus sorbet. Jag gillar inte glass själv men har smakat den här och den är god. Lite socker i men annars en kort och föredömlig innehållsförteckning.
Numer pensionär i Nynäshamn
#11 och vad bekostar maskinerna och hyra av industrilokalen etc. ? 😉
Det blir mycket sällan glass. Men om vi har gästar på sommaren då köper vi kanske SIA citron lakrits glass och har rejäl portion vispad grädde till. Det blir då inte så mycket glass och mer grädde. Annars vispar jag grädde och har vaniljpulver och lite lakrits pulver i. Frysar in och tar ut efter en timma. Har ingen glassmaskin. En annan version är bär i grädden. Jag tyckar inte om att använda socker eller sötning. Lakritspulver är ju lite söt men det skall inte vara mycket av detta i.