Teriyakisås
Fick tips om en bra recept men man ska marinera i Teriykisås. Misstänker att färdig sådan innehåller socker. Är det någon som har ett bra recept på Teriyakisås på LCHF-vis?
Teriyaki är soyasås+socker som man kokar ihop!!!!!!!
Åh, tack! Hade jag ingen aning om! Använde rätt mycket "förr i tiden", var mest rädd att det innehöll glutamat som mycket annat från Asien.
Jag föreslår att TS använder enbart soja, men se till att det är äkta sådan, fermenterad. För lite sötma i tillsätt ngn droppe balsamvinäger. Själv använder jag också gärna lite sherry i marinader, tycker det ger djup åt smaken.
det är lite mer i teriyakisås än soja och socker, i det recept det jag har använt tidigare är det lite socker förvisso men mer vatten och så ingefära och vitlök, tror det var sesamolja med. Plus soja förstås. Har inte kvar det. Tänkte att man kanske kan ta godkänd sötning och testa, för att få rätt smak.
kommer upp en del recept ser jag när jag googlar, man kan ju experimentera lite.
ja titta här, andra har tänkt!
http://cosmoscatten.wordpress.com/2012/09/14/teriyaki-lax-med-wokade-gronsaker-och-mirakelnudlar/
#4 av Orakletidelfi
Det var ett fynd! Tack för tips!
Finns färdiga torra teriyaki-kryddor om man inte gittar skaffa var ingrediens för sig. Bara blanda med olja och/eller soya
men då är det ca hälften socker i… beror förstås på hur mycket av kryddan man använder…
Nja, den jag har innehåller förvisso socker, men det är inte alls så mycket som hälften. Beror nog på vilken man köper. Och självklart hur mycket man använder sedan.
Jag har tittat på Santa Marias Teriyakikrydda, vad är det för märke på din?
Bra med ett alternativ! Köpte förr färdig teriyakisås, men såg ett asiatiskt matlagningsprogram på tv o de hällde lika delar socker o soja, ja o kryddor som ni nämner..men ändå det är jättemycket socker…det är ju bra med kryddblandning då om innehållet är ok…?
Tror inte riktigt på det, men om flippjenny redovisar innehållet, det kan ju vara bättre än Santa Marias… men du såg receptet ovan? Det är ju helt ok iallafall…

#4 Perfekt! Tack! 🙂
Förstår inte hur du får det till 50% socker i Santa Marias teriyakikrydda? Det är den jag har, och om jag tolkar den rätt så är det mindre än 20% socker i den.
Däremot om du menar kolhydratsinnehållet? Kolhydraterna kommer inte bara enbart från sockret utan från sesamfröna, pepparn osv. Många av de torra kryddor man använder i matlagning (speciellt peppar) innehåller mer än 50% kolhydrater i torkad form.
Det handlar i slutändan om hur mycket av kryddan man använder.
Nej det har du rätt i men här brukar alla kolhydrater ändå i slutändan räknas som socker. Jag sa ca hälften inte 50%. Det är 44%.
Och man får väl ta rätt mycket av kryddan om det ska bli något, tror jag.
För min del håller jag isär begreppen kolhydrater och socker beroende på kontext. Nu handlade det om socker som en ingrediens, så då drar jag inte samma parallell mellan ingredienser och näringsvärdet.