Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10985 ggr
MolnBlomman
2

Matkostnad per månad

Hej,

Jag och min sambo lagar all vår mat från grunden och veckoplanerar.

Vi köper mat för ca 5-6 tusen i månaden.

Det känns lite mycket. Hur ser det ut för er?

Mvh //Molnblomman

JontaK
1

Nästan samma här, då går visserligen mitt snus samt lite hygienprodukter på samma räkning. Säg 3500-4500 per månad för två personer, också ganska högt.

Tilläggas bör att vi äter en pescetariansk lågkolhydratkost, fisk och skaldjur är ofta dyrare än motsvarande nöt/gris/kycklingalternativ.

LinaLj
1

Jag lägger omkring 1000 kr på mat / månad. Lite svårt att ha exakt koll då jag köper en halv gris två gånger per år och därför sällan köper kött ut över det. Men om man slår ut den kostnaden på 12 månader så hamnar jag på ca 1000 kr. 

Men då odlar jag väldigt mycket grönsaker själv så jag är självförsörjande fram till ca februari. Dessutom gör jag all sylt, saft och liknande själv vilket sänker kostnaderna väldigt.

MolnBlomman
0

Åh Lina det låter som ett fantastiskt upplägg. Kanske vi oxå ska köpa en halv gris/ko för att sänka kött-kostnaderna. Problemet är att vi bor i lägenhet och har bara en halv frys och ingen plats för en frysbox.

Testade att odla lite själv på balkongen men det gick inte så bra och ytan är minimal. 

Dags att köpa hus kanske. :-P

[Yllhilda]
0

Om man går på soc till exempel beräknar dem att minimiutgifterna per person är strax över 3000, och då är hushållsartiklar inkluderade.

Siggebus
0

Jag ligger på max 1200-1500 kr per månad och då är det enbart sådant man äter och dricker.

Detta vet jag med säkerhet eftersom jag under några månader för skojs skull samlade alla kvitton och räknade enbart det som var mat/dricka.

Jag köper mest fläskkött som jag varierar med fisk och kyckling och handlar på mig när det är extrapris.

Jag lagar all mat från grunden och när jag någon gång äter ute med vänner så är inte den kostnaden medräknad här.

Jag lagar mat portions-vis och fryser in så jag har att ta fram i arbetsveckorna

Lena69
0

Jag hamnar på 6000-6500 per månad. Då är vi fyra i familjen, har tyckt att det är mycket, men det verkar väl vara ganska normalt då.

linda88
0

Jag vet inte vad jag gör men matkostnaderna för mig hamnar på max 600 kr månad. Inte för jag ska gnälla :-P Men köper mycket storpack o har inga problem att äta samma sak flera dagar i rad. Dessutom älskar jag havregrynsgröt o äter ofta de till middag vilket inte kostar många kronor.

Orakletidelfi
0

Äter du LCHF då?  För havregrynsgröt platsar ju inte i denna kost?

linda88
0

Inte helt och hållet men i största del.

MolnBlomman
1

Jag undrar såklart bara hur det ser ut för er med lchf-kost. Det verkar vara enklare att äta billigt om man fyller ut sin kost med pasta och annat.

Siggebus
0

Jag äter endast lchf.

protein i form av kött, fisk eller fågel samt ägg förstås. Till det olika grönsaker, aldrig ris eller pasta.
Fettet består av smör, vispgrädde, majonäs etc.
Ibland beasås.
Dock kan jag nu efter att ha nått min målvikt äta lite potatis då och då men inte som huvudsakligt tillbehör.

Vyer
1

4000-5000 i månaden, inkl hygienartiklar. Edit: två personer i hushållet.

Biami1.
0

Vi är 2, men maken äter inte LCHF. Vi ligger runt 2000-2500 kr/mån.

Kajak11
0

Allt inclusiva i hushållet..altså alla dryck och annat än mat..ca.4000 sek för allt I månaden för två. Äter LCHF. Själden potatis men lite morötter på vintern. Annars är det kött..fisk..fågel..ost .ägg. vispgrädde..smör..kött på bra pris och annat till bra pris. Om möjligt storhandlande ibland. Vi köper nötter på helgen. Vi köper och äter mycket grönsakor. Går inte ut och äter så mycket. Inte på café och fikar. Men köper en kaffe med grädde ibland till fredags mys på jobbet ibland.

Mooniq
5

jag är ensam i hushållet och ska jag räkna på enbart mat så landar jag mellan 1500 - 1800 kr/mån

då köper jag gräsbetat kött från ekoslakteri, där kgpriset är lite högre. Färs 89:-/kg och grytbitar från 99:-/kg, stek från 119:-/kg

Jag äter mycket ägg, både till frukost och som lunch/kvällsmål. Köpt från gårdsbutik 50 kr/flaket.

Grönsaker köper jag både färska och frysta - beror på pris och säsong.

Jämför jag med mitt tidigare liv innan lchf så har jag krympt min matkasssa med 1500 kr/mån, då jag förr åt mycket utesnabbmat som hamburgare och pizza och godis/snacks.

Nöjd 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
0

Det här blir lite förvirrande eftersom en del pratar om enbart matkostnad och andra tar med även annat som köps på samma ställen som mat. Ingår uteluncher och restaurangbesök?

MolnBlomma, om ni lägger den summan bara på livsmedel och lagar all mat själva tycker jag det låter väldigt mycket. Själv ligger jag nog på 16-1700 och då äter jag rätt gott, men är också om mig och kring mig och utnyttjar extrapriser.

Kan ju lägga till att jag köper ekologiskt om merkostnaden är rimlig. Det betyder att vegsidan är övervägande eko. Väljer oftast sort efter pris, köper de sorter där det ekologiska alternativet har rimligt pris, vilket lyckligtvis till stor del sammanfaller med det jag äter ofta. Mjölk och grädde är eko, men inte smör. Fulkött blir det tyvärr till 100% nu.

Kajak11
0

Utemat ingår inte men om man äter mycket ute är det ju en stor portion mat som inte ingår i det egentliga hushållsinköp. Det var därför jag nämde att då blev det inte något egentlig extra kostnad. Vi äter ute ensraka håbgar i året. Om jag lägger kantinens lunch med blir det lite mer i månadsbudgetten. Om det bara är mat i hushållet då äter vi nog för ca. 3.000 i månaden. För tiden.

organiseratkaos
0

Jag är ensamboende (särbo i en månad till sen sambo) och träffar bara killen på helgerna änsålänge. Min matbudget är 1500 i månaden då jag är fattig student, och då ingår toalettpapper, kattmat och dylikt. Sen har jag och killen handlat lite extra på helgerna och delat på kostnaderna men har nog inte överstigit mina 1500 mer än någon månad. Vi blir sambos om en månad och då är det kattmat och dylikt till hans katt också, mer toapapper och mat (han äter inte LCHF) och vi har budgeterat för 1500 var, alltså 3000. Har inte haft råd att köpa gräsbetes eller ekologiskt och köper en del färdigsåser och sådär. Ska anstränga mig mer nu när jag snart blir sambo, får större matbudget och ett riktigt kök som man faktiskt får plats i.