Mer eller mindre kolhydrater?
Läste just LC-skorpionens berättelse om hur hon (efter lång tid på strikt LCHF) mådde bättre av lite mer kolhydrater.
Själv har jag ätit LCHF sen juni 2005, större delen av tiden riktigt strikt - förutom att jag aldrig helt har lyckats frigöra mig från grädde i kaffet. Jag har inte uppnått den pigghet många vittnar om, och är rätt så avundsjuk på den saken. Jag har heller inte gått ner särskilt många kg i vikt, även om jag för all del har byggt muskler och alltså åtminstone gjort mig av med några kg fettmassa. Men rätt mycket hull återstår. Jag väger nu 71 kg till 162 cm.
Jag funderar på att testa en GI-omgång med mer grönsaker, lite grova kolhydrater - samtidigt som jag ska skippa alla mejeriprodukter utom smör och ost (eftersom de innehåller minimalt med mjölksocker).
Är det någon som har gjort samma satsning? Är det någon som har samma erfarenhet som jag - att både viktminskningen och det omtalade piggheten uteblir trots "hyfsat" strikt LCHF? Det är så lätt att börja tänka som när jag misslyckades på VV, att allt beror på att jag fuskar…
Jooo, försökte mig på det men det gick inte vägen för mig. Slutade med totalhaveri med pasta, ketchup och rostat bröd på en och samma kväll- och det har jag inte ätit sedan starten 23 juli 2006!! Fick ett så galet begär efter kolhydrater att det blev som det blev. Så nu är det Operation avgiftning och modell strikt som gäller för mig, och nu tre dagar senare har lugnet i kropp och själ lugnat sig. Men- om du inte har problem med kolhydratberoende, sug etc så är det mycket möjligt att det är rätt väg för dig att gå. Bara att prova och se vad som händer!
Tja, det är bara att prova tror jag. :) Det är jättesvårt att veta vad problemet är, varför du inte mår bra.
Kan det vara något annat som ligger till grunden för din trötthet?
Om du går ner i vikt nu, så är det bara att testa dig fram. Lägg till med grönsaker och se vad som händer.
Spannmål är jag mer skeptisk till men det beror ju på att jag mår dåligt av dom… ;)

Jag mår och orkar som bäst när jag undviker alla mejeriprodukter utom ost och smör (som du är inne på) och äter ganska mycket grönsaker, både tillagade och i form av sallader. Frukt, bär och mörk choklad fungerar bra som godis för mig.
I princip är det nog bara potatis och spannmål som jag undviker konsekvent, förutom alla skumma tillsatser och sötningsmedel!
Jag har provat med alla varianter, tror jag, ökat på fettet, minskat på kolisarna till nästan noll, ökat på proteinerna, ökat på kolhydraterna, ätit mjökprodukter osv. Försökt att hitta det rätta sättet. Om jag äter strikt utan grädde, yoghurt, creme-fraiche och inte äter för lite så tappar jag vikt sakta. Men det behövs inte mycket för att det skall stanna.
Jag går inte ner till det jag önskar.
Du tränar ganska mycket? Det kanske är bättre med GI istället.
Varför inte prova, vad kan hända som är så farligt. Du ser ganska snabbt om vikten börjar gå uppåt.
Lycka till!
jag har testat. Och jag åker in i väggen varje gång. För mig slutar det alltid med att kolhydrats intaget ökar mer och mer och jag har ingen aning om när jag då står mitt uppe i ett återfall hur jag kom dit då det trappades upp efterhand.
Jag måste hålla strikt för det ska fungera för mig. Mitt sockerberoende tänker inte ge med sig så lätt tyvärr

Av praktiska skäl har jag ätit mer GI-inspirerat nu under sommaren och mycket riktigt så har vikten börjat dra iväg åt fel håll
Samma sak med energin i kroppen
Även huvudvärk och gamla inflammationer börjar göra sig påminda
så för mig blir det inga fler avsteg på ett tag framöver..

MegN: jag har samma erfarenhet som du. Fast jag blev tröttare och tröttare av den superstrikta LC-kosten och slutade som sjukskriven igen! Jag frångick därför nollkolhydratkosten och fick direkt positivt resultat både på ork och bättre sömn. Vikten verkar däremot vänta på att visa några tecken men jag mår otroligt mycket bättre med mera kolisar.
Till saken hör att jag aldrig varit sockerberoende (tycker att socker är ganska äckligt) och det gör antagligen att jag inte har problem med att äta "lite lagom" av dem. GI verkar passa mig och min konstitution bättre så testa och se hur det funkar för dig! Det är ju bara att lägga av om det inte är positivt.
Lycka till!

Jag har heller inte problem med vikten men eftersom jag tränar en hel del har hag testat mig fram till att om jag äter protein +fett på morgonen, protein,fett och 20-30g kh på lunch, orkar jag med träningen bra tömmer ut kh och på kvällen gäller det prot+fett för att stimulera glukagonet under natten. Det funkar bäst så för mig då jag har en effektiv fettförbränning och känner mig pigg i kroppen och klar i huvudet. Men man får nog inte vara rädd för att laborera och testa sig fram.
Jag har samma erfarenhet av att inte må optimalt på alltför lite kolisar. Man varför ska du byta kost till GI? Du kan väl lägga till lite mer kolisar bara. Ivf för mig är skillnaden mellan brain fog och pigg som en mört inte fråga om stora mängder kolisar.

Byta och byta… LCHF är väl en typ av extrem GI-variant redan…?
Om jag ska förklara hur jag äter händer det att jag säger att det är "GI utan spannmål", det sväljer folk med hull och hår eftersom GI är så inarbetat.
GI noll är rätt så bra … det fattar folk
Numer pensionär i Nynäshamn
#10: Nja… Jag tänker som så kring GI kontra LCHF, att GI är ju ett mått på hur snabbt blodsockret höjs efter intag av livsmedel, och "GI" går väl ut på att äta kolhydrater med ett lågt GI. Inte att dra ned på kolhydrater i första hand, utan att välja brunt framför vitt, frukst, välja bort vitt socker och söta tex med fruktsocker, fullkorn, mycket nötter och frön mm. Jag kan inte se att man egentligen behöver dra ned på kolhydraterna alls när man äter GI, man kommer upp i ett högt kolhydratintag även om man äter fullkornsris, fullkornspasta etc. Att sedan sajter som t.ex "GI-Viktkoll" har skapat (nja, eller åtminstone är det deras affärsidé men de var väl inte först…) en viktminskningsmodell som är indelad i olika faser där startfasen innebär lowcarb får enligt mig många att blanda ihop GI med LCHF.
I Sverige var det väl egentligen Paulun som öppnade svenskarnas ögon för GI och hela fullkornskarusellen? Och efter att dammluckorna väl öppnats så poppade det upp fler som ville skapa sig en egen modell av GI och viktminskning och då började själva kolhydratintaget blandas in och inte enbart typen av kolhydrater.
Det är så jag ser på skillnaden mellan LCHF och GI, men alla är naturligtvis fria att ha sin egen personliga åsikt.
#11: Ja, det är absolut ett bra begrepp som SSS är på G att skapa!

Visst, magma! Men samtidigt äter man kraftigt kolhydratreducerat i inledningen enligt vissa GI-metoder, så det är en del av GI-konceptet i alla fall.
Jo, numera är det väl det även om själva ordet GI egentligen bara betyder livsmedel med lågt GI. Utvecklingen har gått till att handla om en massa olika inriktningar inom GI-begreppet så det blir ofta ganska förvirrat. Därför är "GI-noll" suveränt sammanfattat.
Petitess: Jag tror Montignac var för Paulun, men jag kanske minns fel.
Tror detsamma, om Montignac skrev om GI så var han före för M har väl funnits många år nu?
jo
Klart han var. Paulun har väl aldrig kommit på någonting själv. 
Jag tycker som magma. GI-begreppet har blivit så missbrukat. Men nu vill jag veta hur MegN tänker äta! 
Exakt:)
MegN, både viktminskning och mer pigghet (är rätt pigg i mig själv) har uteblivet, men så har jag heller inte kört ngn fakir, druckit två koppar kaffe med vispgrädde per dag och gjort en snabblunch på ca 4 dl turkisk yoghurt (ofta med en skvätt vispgrädde i) på vardagarna. Choklad på kvällen, 70-86%-ig. När man ser i bakspegeln låter det inte som nån viktminskningskost precis. Tror inte Skaldeman skulle godkänna den. Men jag tog en genväg och kör lite proteinpulver, som får kilona att rinna av på ett par veckor. Vill inte hålla på i evigheter med överviktskilona utan snabbt bli av med dem för att sedan kunna äta rätt igen. Funderar på om jag ska köra paleo, LCHF, GI eller helt enkelt vanlig mat, som inte överstiger 1300 kalorier, det blir ju så mkt enklare då. Känns lite spännande att inte ha gjort sitt val ännu.
Men hur äter du då? När kilona rinner av, menar jag. Du kan väl inte äta bara proteinpulver? Förklara långsamt. Jag vet inget om såna där pulver men vill gärna att kilona ska rinna. 

ME TOO…. :-)
Med risk för att bli avstängd här…: Cambridgekuren. Förra veckan testade jag att köra en egen variant med Holistics pulver men fick nog näringsbrist och migrän som höll på i flera dagar. Därför återgick jag till Cambridge, som innehåller all näring man behöver. Jag har gått ner 5,7 kg på 3 veckor och 2 dagar. Har ingen jätteövervikt, bara 6 vinterkilon + knappt 4 kosmetiska kilon, sen är jag nere i en drömvikt som inte är långt borta nu. Dessutom tar jag Levaxin, så normalt sett har jag två odds emot mig när det gäller att gå ner i vikt fort. Men detta är kanon, det bästa som hänt mig. Sen kan jag återgå till normalt leverne efter ett par veckor. Och det märkliga att det tar precis där jag vill att det ska ta: lår, rumpa och mage - mitt ansikte har inte fallit ihop, som jag var rädd att det skulle göra.
Kilona rinner av mig också, med LC. Jag har begränsat kaloriintaget till 13-1500 stycken. Dricker 1-2 proteindrinkar för att kunna hålla mängden protein trots lågt intag. http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=cdd0ce70-68ee-49d8-bd2b-ba5d91dd68ee
(nånting gör att jag inte kan länka "på riktigt" när jag sitter vid jobbdatorn)
#10-12: Jag brukar beskriva skillnaden genom att rita blodsockerkurvan med fingret i luften när jag ska förklara för folk vad LCHF är:
Vanlig kost: /\/\/\/\/\/\/\/\
GI: ~~
LCHF: _____________
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Den var bra, maxiq!
Nancy Alke, det är säkert proteindrinkarna samt den lilla kalori- och kolhydratmängden som går kilona att rinna.
Jepp Gunnilla… Men kilona rann av mig redan innan jag började med proteindrinkarna, jag kände att det var risk för att musklerna skulle följa med om jag inte höll proteinnivåerna lite högre så därför köpte jag proteinpulvret.
Är rätt muskulös, så jag är bara glad att lite av överarmsmusklerna och lårmusklerna runnit bort. Känner mig smalare. Det är känslan som räknas!
Gunilla, blir man inte riskigt hungrig på på bara cambridgepulver? Eller svag och klen?
Hemul, hungern försvinner efter 4 dagar, säger dom, men det tog nog ett par dagar till för min del, kanske p g a att jag ätit LCHF och var van att äta mkt fett och bli rejält mätt. Tyvärr har jag gjort missen att vara social där hemma under helgerna och ätit middag i stället för pulver (kycklingfilé, biff etc och en sallad/grönsaker) och då är man tillbaka på ruta 1 på måndagen vad gäller hunger när magen tänjts ut under helgen. Gör man som man ska orkar man knappt äta 3 dl soppa eller milkshake, för magen har krympt till orginalstorlek (samma som din knytnäve). Jag tar hellre denna pina ett par veckor än att kämpa med lowcarb eller annan kost år efter år utan resultat. Lowcarb eller nåt annat tänker jag köra när jag är klar med viktnedgången för att hålla den. Nu var jag bara så trött på kilona som inte rör på sig, trött på att inte kunna använda mina kläder som hänger i garderoben och flinar åt mig och deppig när jag tänkte på att vi skulle åka på solsemester i slutet av augusti. Nu känns allt kul igen. Jag kör dock en annan proteindrink med pulverkaffe i före morgonpromenaden och till e m kaffet tar jag 1/3 bar, så jag lägger till lite mer än man ska äta, det är ändå så lite man äter och vikten rör sig neråt även om det går långsammare med viktminskningen efter ett tag. Men nej, hemul, efter ett tag känner du inte hungern och när man vaknar på morgonen är man faktiskt inte ett dugg hungrig. Det går dessutom hur bra som helst att sova fastän man inte är mätt och huvudvärk får man inte med detta pulver eftersom man här får i sig allt man behöver i näringsämnen, vilket jag inte får när jag äter mat. Så egentligen skulle jag vilja äta så här alltid för att vara säker på att få i mig den näring min kropp behöver och sedan lägga till riktig mat. Det vore perfekt. Dricker 6 l vatten om dagen minst och det gör nog sitt till att huvudvärken håller sig borta.
#32 Med all respekt för ditt val, men eftersom du ändå tar upp det här ett offentligt forum så vill jag kommentera
:
1. Tror du verkligen att näringsämnen i ett pulver är nyttigare för dig än riktig mat?
2. Och vad tror du händer sen när du börjar med riktig mat igen? Jag tror att dom flesta av oss med övervikt har just fått denna övervikt pga för lite fett och att kroppen ställt in sig på att spara fett istället för att släppa ifrån sig det.
Det låter ju tvärtom mot Cambridge? Att man då ska äta så lite fett som möjligt och då borde ju kroppen ställa in sig på att spara fettet istället? Nu vet jag inte hur Cambridge-pulver ser ut, men jag kan ana att där finns kolhydrater i det?
Jag menar inte att låta kritisk men jag är nyfiken på hur du tänker och eftersom du tar upp det själv så…
Jag tvivlar också på att du ska kunna hålla den vikt du har med hjälp av LowCarb efter du har slutat med Cambridge. Jag är rätt så övertygad om att du kommer att gå upp igen, åtminstone om du kör LowCarb efter Cambridge.
Men det är bara vad jag tror. :)
Jag har kört Cambridge några gånger. Det innehåller väldigt lite kolhydrater som gör att man kommer i ketos efter 3 dagar. Jag gick ner 16 kg av den kuren. Men jag gick upp allt + några kilon till. Hungern försvinner, det är sant. Men jag blev besatt av tankar om mat. Jag drömde på nätterna att jag åt och vaknade av att jag tuggade på mina kinder. Det var Cambridge som förstörde mej anser jag. Så mycket som jag gick upp efter kuren hade jag aldrig vägt, fast jag höll igen på portionerna. På slutet innan jag hittade Lchf åt jag miniportioner med mat. Jag åt 800 kcal om dagen och gick ändå inte ner i vikt. Så nej tack….inget mer cambridge för mej.
Jag tror att vi är många på denna "low-carb" sida som har allt från lite till mycket erfarenheter av diverse dieter som gjort att man snabbt tappat vikt, men sedan efter när man inte orkar hålla den strikta dieten längre gått upp denna och kanske till och med mera! För många är det just det som föranlett denna kostomläggning till lägre kolhydratintag till att börja med - för att slippa diverse dieter som förstör vår ämnesomsättning! Har jag fel?
Själv har jag försökt VV 3 gånger, varav en gång tom jämnviktsprogrammet och de andra gångerna orkade jag inte svälta mig, (godisråtta så jag var helt ekelt tvungen att spara points till sötsaker). Det jag gått ner via dessa 3 gånger har jag alltid lagt på mig direkt när jag avslutat dieterna! I dag har jag inget sötsug längre och är alltid mätt och belåten.
Zerethi,
1. Nej, nej, det är inte nyttigare än riktig mat, men jag är inte säker på att just jag får i mig alla näringsämnen av den mat som jag äter. När jag börjar äta mat igen ska jag lägga in det i Calcounter och kontrollera så att jag får i mig allt. (Hälsovakten om inte Calcounter har denna funktion.)
2. Jag är inte så säker på att allt handlar om enbart fett, jag tror helt enkelt att vi har ätit mer än vår kropp behöver. Måttlighet är vad jag ska försöka mig på.
Ja, rätt mkt kolhydrater - om jag minns rätt får man i sig 50 om dan, men går ändå ner i vikt.
Ja, du, jag funderar också på hur jag ska äta för att inte gå upp i vikt. Jag ska i alla fall försöka äta små portioner och kolla antingen kolhydrats- eller kaloriinnehållet. Kanske köra fakir? Jag vet inte riktigt, har inte bestämt mig. Nu har jag iaf snart två semesterveckor borta från hemmet framför mig och det ska bli spännande att se hur jag klarar dem. En kollega som kör detta har just varit på semester och gått upp något kilo men hon sätter i gång med denna kur igen på måndag. Den är kanske beroendeframkallande?
Shawy, jag tänkte också på mat första veckan, men nu är jag inte ett dugg intresserad. Blir inte ens sugen när jag i dag var och köpte stekta, inlagda siller till min man i fiskbilen från Feskekörka! Då har det gått långt.
Har en annan kollega som också gått ner mkt av denna kur, men gick upp allt igen. Men gör man som hon och lever på wienerbröd och godis är det inte konstigt. Jag tänkte försöka göra återgången förnuftig och behålla den dyrbara och smärtsamma viktnedgången. Hur åt du när du började äta igen? Jag tänkte äta små portioner som inte fyller mer än min mages storlek (min knytnäve).
#36 Jag körde cambridge i många veckor på raken, kom inte ihåg hur länge….men jag gick ju ner 16 kg, så det var nog ett tag. Jag tyckte att det gick bra också….envis var jag ju. Men hjärnspökena som jag hade speciellt i drömmarna var ju inget roligt :).
Efter kuren så åt jag vanlig mat, men tänkte mej för. Visste ju förstås inget om low carb då. Eftersom jag gick upp allt + mer så drog jag in ännu mer. Jag åt mat på assiette…väldigt lite mat och var naturligtvis hungrig, men tvingade mej själv att stå ut. Jag höll mej till 800 kcal och det är lite. Antagligen så hade jag ställt till det så min ämnesomsättning sjunkit och tappat mina muskler. Jag har helt enkelt bantat sönder min kropp. Sen om jag unnade mej nåt litet så ökade vikten direkt. Det var inget liv. Mitt sista halmstrå nu är att Lchf ska hjälpa mej gå ner i vikt. Jag har snart ätit så här i 5 månader och jag försöker ha tålamod. Det har inte hänt mycket än,,,men jag tror min kropp behöver mycket tid på sig för att våga släppa fettet med tanke på tidigare "misshandel" av den. Jag hade önskat att jag visste om Lchf då när jag avslutade min sista cambridgekur. Då kanske jag inte hade behövt gå upp alla kilon.
Gunilla skrev #36: "2. Jag är inte så säker på att allt handlar om enbart fett, jag tror helt enkelt att vi har ätit mer än vår kropp behöver. Måttlighet är vad jag ska försöka mig på."
Men Gunnilla! Cambridgekuren kan ju verkligen inte kallas "måttlighet"! Det är ju extrem bantningskost.
Jo, du menar väl efter att kuren är över antar jag - men risken är ju stor att det inte räcker med måttlighet. Hoppas bara att du inte förstör din metabolism som Shawy gjorde. Då kan du behöva verkligt mycket tålamod för att reparera den hjälpligt igen.
Jag har oxå camebridgat som många av mina vänner.. En av dem är helt beroende idag, hon har insett att hon aldrig kommer kunna trappa ut helt får att då går hon upp allt igen (har hänt många gånger) (Personligen gick jag upp på pulvret, det var alldeles för mycket socker i för mig)
Gunnilla: Jag hoppas att du inser att av dessa ca 50g (som i sig inte är mycket) kolhydrater du får i dig är ca 25 från rent socker. (tror det står på asken att de innehåller nästan bara kolisar varav en del fibrer och 48-50% sockerarter, sen innehåller den ytterligare aspartam.) Visst man går ner pga det låga kaloriintaget, men i uttrappningsfasen när du ska stoppa i dig lc, kommer sockret från påsen ge dig insulinpåslag så fettet i maten lagras tillsammans med sockret från påsarna.. Det är ingen bra kombination.
Dessutom är den baserad på soya.. som sänker ämnesomsättningen.. (kan vara det som störde för mig)
Det är ditt val, och jag hoppas det går bra för dig.. verkligen. Men cambridge har aldrig varit och kommer inte bli förenligt med LC..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har aldrig kört med pulver-dieter. Passar inte mig, jag vill ha mat. Men jag har svält bantad på annat sätt. Och det är inte bra.
Idag äter jag mig mätt på god mat och tänker fortsätta med denna kost.
Jag har också folk omkring mig som ätit pulver-kurer, vet inte vad de alla heter men sedan efter kuren så äter de som vanligt igen och vad tror ni händer???
*host*
Jag hör ju till dem som använt Cambridge precis innan jag började med LCHF, och de 7 kilon jag gick ned stannade faktiskt borta… Men jag åt aldrig "ren kur" utan bytte ut frukost+kvällsmål, utöver de två påsarna/dag åt jag ett lagat mål samt två mellanmål varje dag så jag tror jag hamnade på ca 1800 kcal/dag. Delammade samtdigt så "ren kur" var aldrig ett alternativ för mig, vilket jag är glad över att jag aldrig provade på. Då hade dessa 7 kilon antagligen varit mer villiga att hoppa på mig igen!
För mig har det här året med LCHF varit mer än en viktresa- det har inneburit många nya tankesätt och mycket reflektioner kring både miljö, livsmedelsproduktion och inte minst alla dessa kemikalier och tillsatser i maten. Då faller C mm helt enkelt bort! Numera köper jag aldrig kryddor med glutamat, försöker utesluta livsmedel så långt "som möjligt" som innehåller E-medel och tänker mycket på mina barns kosthållning. Försöker se paralleller mellan dem och min egen uppväxt, och vad som gjorde att jag blev en sådan mjöljunkie- och det i sig skapar en medvetenhet som är både positiv och besvärlig ibland.
Nu har jag iaf gått ner 6,5 kg på 4 veckor och har bara 3,7 kg kvar till min absoluta drömvikt. Sen är det upp till bevis hur jag ska klara det. Ni kan väl hålla tummarna. I går sa min mor att "du kan säkert hålla vikten om du äter kalorisnålt och undviker fett, för fett har folk i alla tider blivit tjocka av." Det avgjorde saken, inget annat än LCHF för min del efter denna kur (som får ett uppehåll på 2 veckor "p g a" semester)! Nu ska hon få se att man visst kan hålla vikten med LCHF!!!
Men då får det nog bli fakir. Jag får läsa på hur du gjorde, Magma. Jag kör "ren kur", men lägger till en proteindrink av annan sort och 1/3 C-bar + att jag äter middag i helgerna, så jag gör en egen variant.
Anterrabae, jag är också rädd för sojaproteinet, men det är ju mest mjölkprotein och så finns det väl inget socker i sopporna? För dom är ju inte söta. I mjölkdrinkarna är det aspartam.
Magma, härligt att höra någon som klarat det. Jag ska bli den andra, för fler verkar det inte finnas…
Det sporrar en att behålla vikten efter alla domedagsprofeter. Nu ska de få se!
Tack för svaret, Gunilla (har inte varit här på ett tag). Jag är nog lite skrajsen för att må dåligt. Sitter i sedan före LC.