Men de innehåller frisk luft!! 😃
synd om dem som absolut inte kan äta några som helst E-nummer 😃

Jag har också sett de här innehållsförteckningarna och tycker de är lite roliga.
Tyvärr har jag sett dem användas i syfte att relativisera tillsatsämnen i mat och förlöjliga de som aktivt försöker undvika olika tillsatser. Ett fult knep, tycker jag.
Jag tycker snarare det sätter lite perspektiv på det hela, ALLA e-nummer är inte farliga, men många tror det. Men klart att man kan se det som förlöjligande också, det finns alltid två sidor av myntet.

#4: Absolut, alla e-ämnen är inte farliga. Det gäller att veta vilka man ska undvika…
Var kommer bilden ifrån? Finns det fler?

Originalen kommer härifrån: http://jameskennedymonash.wordpress.com/category/infographics/ingredients-infographics/
Håller både med ulf och orakletidelfi
Bilden visar att en ingrediens inte måste vara hälsoskadlig bara för att de innehåller obegripliga ord eller e nummer.
Samtidigt tycker jag det är fornuftigt att veta att lika lite som vi kan bevisa vissa e nummers skadlighet kan vi bevisa dess ofarlighet..

Det visar främst att vi inte behöver konstgjorda livsmedel med en massa tillsatser utan det mesta som vi behöver finns i naturliga livsmedel!
En annan tanke.. blanda de ingredienserna och försök tillverka ett blåbär!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Och så får vi ju inte glömma det livsfarliga diväteoxidet som finns i skrämmande många matvarorna idag!
Det är ju lite skillnad på kemsikt framställda e-nummer och naturliga kan jag tycka.
E300 är till exempel askorbinsyra, C-vitamin. Det kan vara både naturligt eller kemiskt framställt och ändå få samma E-beteckning.
Tack, tick. Ha ha! Det var roligt. Tack tick. Tick tack! 😛
#9, #12 Precis SpurtAnne. Det är mycket som kan skilja. Ta t.ex. citroncyra som jag själv gormat om att det är löjligt att döma ut (som t.ex. Äkta vara gör med sin märkning). Citronsyra? Bah! Använder jag ju själv i sylten! Men så visade det sig att jag var obildad på området och citronsyran oftast framställs från svartmögel och allergirisken är alltså stor. Ibland kan det syntetiska ämnet ha samma kemiska beteckning men det rör sig om en annan isomer, det är alltså inte helt identiskt. O.s.v. o.s.v.