Lidl och LCHF
Nu ska jag åka till Lidl för första gången på åratal! Det verkar vara ett ganska poulärt ställe i lchf-kretsarna. Vad ska jag handla? Har ni några heta (läs: feta) tips?

Åh, ja där hittar du massor av god och bra mat. Kallskuret kött bla. En köttkorv finns där (om du gillar korv) som ser ut som vanlig "tjock grillkorv" men smakar fantastiskt och innehåller bara 1 kolhydrat per 100g. Jättefina små mozzarella bollar finns där också för en väldigt billig peng. Lidls frysta grönsaker är också jättefina samt deras frysta cevapica.
De är bra på korv tysk kvalitet ;) Tyskland är ett bättre korvland än Sverige :)
Ost parmesan, mozarella m.m. Nötter och nötmjöl finns också ibland. Grönsaker finns också fina jag skulle tittat efter nät med avokado.
Det tråkiga med Lidle är att det kan vara svårt att planera sortimentet varierar en del från gång till gång.
Mmm! Kvaltitetskörv fanns det verkligen. Billig cheddar och en bea med enbart 0,1 kh. Det här ska bli intressant!
Låter härligt. Jag sökte dock efter surkål en gång och det fanns inte. Vid förfrågan sades det att man hade övergått till i huvudsak svenska varor för att det sålde bättre. SÅ tråkigt tycker jag, varför ska jag gå dit om dom har samma sak som på andra ställen, dock med ojämnare utbud. Hoppas inte det är lika över allt.
Annars är sukkål något jag skulle rekomendera dig att köpa om dom har det på ditt Lidl.
Den där korven ska jag föresten leta efter, låter kalasgod.
Javisst! Jag hade ganska höga förväntningar på deras korv. Och jag blev inte besviken! Det var nog mer än hälften som innehöll typ 90% kött och 1g kh. Nu behöver jag inte dra till Tyskland för att hitta mig en redig bratwurst!
Utbudet kan säkert variera mellan städer. Mellan länder är det totalt olika har jag märkt, t.ex. på Lidl i England verkar de mest ha mackor och chips, haha!
Surkål, jag sökte just på det. Det har jag faktiskt aldrig smakat, men det ser ju rätt schysst ur kh-synpunkt! Är det gott?
Jag handlar inte på Lidl eftersom personalen har riktigt dåliga avtal. Det var några år sen nu men Lidl valsade runt rejält i media o tv pga mycket dåliga löneavtal. Jag hoppas att de har bättrat sig. 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag har pratat med personalen på vår lokala Lidl och de är nöjda. Det räcker för mig. Mycket av det som stod i media om bla raster stämmer åtminstone inte här. Förr var det glest på parkeringen, numer är det ofta fullt.
Numer pensionär i Nynäshamn
#7 Bra om det har ordnat sig för personalen, det var trevligt att läsa 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Har provat nån korv här på italienska Lidl och får halsbränna, svårt att smälta helt enkelt. Dessutom tycker jag det är en massa tillsatser i många produkter. Lokal bra ost finns och enda stället som har rapsolja.
Tyvärr har även en del Lidls produkter en avsaknad av näringsinformation. Jag har som princip att inte köpa produkter som saknar fullständig näringsinformation.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Jag undviker annars Lidl, men de produkter de har som faktiskt är bättre än i andra affärer köper jag i Lidl.
En av de viktiga produkterna är brie-osten Chene d'Argent, den som kan micra till "ostbågar".
Bara på Lidl hittar jag CF som inte är tillverkat av Arla. Den de har tillverkas av Falköpings mejeri.
#5 av Coldplayer Surkål, är det gott? Ja, det tycker jag, men det är nog många som inte håller med mig. Köp en liten burk och prova vetja. Förutom att det innehåller lite kolhydrater så ska det bli väldigt nyttigt med fermenteringsprocessen. men se upp med märken, som vanligt så finns det fusksprodukter.
Tycker man det är svårt med surkålen så kan man prova fermenterade /syrade grönsaker. Brukar finnas med morot, gurka kål blandning. Fast nu pratar jag inte bara lidl förståss. Välsorterade hälsokostaffärer brukar ha ett bra sortiment.
Surkål är jättegott tycker jag och perfekt när jag inte orkar hålla på en massa med sallad och grönsaker, bara att klicka upp en hög på tallriken och det är klart.

Äter ni surkålen varm eller kall?
Sköljd och värmd.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Jag kan gärna äta den som den är också. Jag blev emellertid inspirerad av denna tråd så jag var till Lidl i dag. Dom hade surkål. Till middad i dag har jag ätit cod (fisk) som jag smörstekt i stekpanna och så hälde jag ner surkål tillsammans med fisken och sen åkte det ner en sked med creme fraice också. Det blev väldigt gott, fast lite tråkigt färgmässigt kanske. 🙂
Här kommer ett koperat inlägg från den oerhört långa tråden om ostbågar. Jag kopierar ett av svaren i tråden som bra bestriver hur man gör och rätt ost, för många använde fel ost och då gick det fel också:
Nu har jag prov på att Jenn1 hade rätt 
Osten är en Brie från Lidl i orange förpackning.
Min micro har max 800W i effekt.
Jag började att göra några kuber, några med kanterna och andra utan.
Började på 1 minut och fortsatte med 2 minuter sedan 1 minut i taget tills de var torra.
De blev super goda 
Godare är utan kanter annars blir lite för stark smak
Vad säger du nu BaronBacon?
Leve länge den som inte ger sig 
Här är resultatet:
Tack Jenn1 för tipset kanon god

För den som vill läsa hela tråden så kommer den här:
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e9c759d88f4724fe901953c-lchf-ostbage
Åh! Det ska prövas!
Så länge det inte smakar Grok - har ni ätit dem någon gång?
Det smakar torr parmesan. Ingen jättefavorit för min del, även om jag älskar parmesan! Jag älskar ju brie, så nu får vi hoppas att det inte blir samma besvikelse! :D
Akta dig för deras grädde dock, den innehåller förtjockningmedel(om du vill undvika det). Även den 40%-iga. På min Lidl har de ingen grädde som inte innehåller förtjockningsmedel så jag åker till ICA och köper det.
Det tog mig ett år innan jag upptäckte att deras 40%-iga innehöll förtjockningsmedel, trodde det bara var den 36%-iga.
Deras blå- och vitmögelost är grymt god.
#23 Jag tycker Grok är jättegoda, ostbågar i en annan form. Om de inte var så dyra hade jag ätit alldeles för mycket av dem.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Jag tycker att surkål passar väldigt bra till stekt korv typ bratwurst och choritzo.
Deras franska senap är supergod också!
- Surkål fanns inte, men det hittade jag på Ica Kvantum. Check!
- Osten köpte jag, och jag testade att micra den. 10/10 points! Herregud så goda. Check!
- Jag hittade ännu en korvsort - på glasburk?! De såg ju så goda ut. Och vad bättre är: enbart 0,5g kh/100g 😃
Riktigt dålig bild, men så här såg den ut i alla fall!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gillar LIDLs utbud. Jag brukar lyssna på denna låt när jag handlar där
Seglarina-den surkålen som Lidl har, är den opastöriserad? Om man vill få de goda mjölksyrabakterierna från surkål och andra syrade grönsaker måste de vara opastöriserade och ätas rått. Så fort man hettar upp den dör bakterierna. Surkål, syrad morot, syrad kimchi hittar man också från svenska märket tistelvind. Hittade dem i en välsorterad Coop.
Jag ska nog testa att göra själv. Det verkar ju enkelt… http://www.alltommat.se/recept/Surkal-2930
tar bort, såg inte att inlägget jag kommenterade var inkopierat.
Kände att det var taskigt att hacka på medlemmar som inte är kvar….
Ja, pastöriseringen dödar de goda bakterierna i surkål, och det är ju de som man vill åt. Förutom den goda smaken :)
Fick tips om att använda ojodat salt, eftersom jod är bakteriedödande. Joden ser inte skillnad på god och ond bakterie. Samt att låta lite ekologisk A-fil rinna av och hälla i ett par matskedar av vasslen. Det sätter igång syrningen.
Och det bästa är ekologisk kål, då finns alla bakterier med ;)
Jag brukar bryna lök, sen lägger jag i surkålen med en näve torkade trattkantareller. Tillsätter lite kryddor och vatten, låter puttra ganska länge (ca 1 timme). Iaf tills vattnet har puttrat bort.
Serverar till kött av något slag. Eller korv, gott vilket som.
Tistelvinds surkål innehåller alldeles för mycket kummin, enligt min smak.
Surt…jag har köpt durkål på Millys på det senaste. Kollade hur min burk som jag har i kylskåpet ser u och den är pastoriserad 😡Men tack för upplysningen. Få kolla ordentligt nästa gång. Då detta inte har varit något jag fattat förr så vet jag inte om surkålen på Lidl är pasoriserad eller ej,tyvärr.
Det är inte alltid det står på heller. Köpte för många år sedan regelbundet Krakus surkål, som är mycket god. Av någon anledning blev jag misstänksam och ringde och frågade. Jodå, den var pastöriserad. Tror bara det är Tistelvinds som inte är det, men den är svindyr.
SpurtAnne, testa absolut att göra själv. Det är buslätt. Enda problemet är att burkarna tar plats i kylen. Det blir godare på den späda kålen, så jag kör upp en årsförbrukning på sensommarn numera. Så kan man blanda i annat också. Röd paprika och chili blir både fint och gott. Som färdig pizzasallad. Pizzasallad är ju faktiskt fejkad surkål.
När du testat och ser att det funkar så köp en jäskruka. Det gör det hela så mycket enklare - och doftfriare. Jag har tips om bra och billig om du är intresserad.
Får hoppas vi får vårat Lidl här i Skellefteå snart.. Dom var ju "tvungna" att gräva upp hela parkeringen (eller så var den inte slät nog för kundvagnarna) på gamla Willys för att plocka bort återvinningsstationen.. och så dög inte byggnaden heller, så den är under totalrenovering, men det blir ju säkert bra när det blir…