Växter - gift eller näring?
Läkaren Calle Carlsson varnar ju för örttér. Vad jag förstår, så menar han att ensidigt intag av i alla fall en och samma örtte, skadar vår organism. Detta är väl kanske inte svårt att förstå, då växter innehåller gifter för att försvara sig. Apor gör ju tydligen också ganska stora ansträngningar för att få i sig så många olika sorters örter som möjligt, även om de har stor tillgång till vissa örter på nära håll. Logiskt sett innehåller väl alla växter gifter (kanske de med annat form av försvar undantaget), men att det blir kännbart först vid vissa nivåer, och att vi djur har olika motståndskraft mot detta…
Min första undran: Borde den s.k. läkarvetenskapen kanske egentligen - p.g.a. växtgifter - varna mera för allt för ensidig konsumtion av vissa födoämnen, och inte bara för vissa särskilda örter? Skulle stor konsumtion av (inte bara bröd, pasta ris. m.m., utan även) morötter, potatis, lök m.m., kunna vara mera skadligt än den allmänna uppfattningen gör gällande?
Djur nyttjar ju örter inte bara för att få energi och näring. Hundar och katter äter ju t.ex. ibland gräs för att få död på parasiter m.m. Min andra undran: Om vi nu utgår från att människan är en rovapa: Skulle syftet med de växter man kan anta att människan alltid ätit, i första hand ha varit just för att reglera sin tarmflora s.a.s., och bara i nödfall för att få i sig näring och energi? (Ja, om vi bortser från intag av bär och frukt, som i tider när dessa var mogna, säkert hade syftet att lite hull skulle "odlas", och bortsett från nötter också.) Eller går jag för långt nu!?
Överkonsumtion av vissa örter är definitivt skadligt, anser jag. Förr i tiden visste man oftast sånt här. Så nej, jag tror att en balans är viktigt. En viss mängd av en ört kan vara nyttigt mot ett visst problem.
På samma sätt som att du äter blåbär om du är lös i magen, ska du inte äta blåbär om du är hård i magen.
Vi måste se mer individuellt till vad man behöver just nu, just idag. :)
Av samma orsak ska inte personer som konsumerar läkemedel (vanliga) äta grape eller dricka grapejuice eller ta grapefruktkärneextrakt då denna frukt är så potent att den slår ut läkemedlet man tar. (fick tom denna info av min reumatolog)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

intressant! jag har fått ett väldigt sug efter grapefruktsjuice när jag har skov av ulcerös colit…. nu ser jag att läkemedelsverket sedan länge har en varning utfärdad vad gäller grapekärnextrakt….
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____865.aspx
Jag har aldrig forskat i var suget efter grapejuice kommer när jag är sjuk!

Allt som är överdrivet kan väl bli farligt! Grapekärnextrakt är kanonbra i rätt mängd, dödar candida och hjälper vid förkylningar bl.a. Precis som alla mediciner gäller förstås att man följer rätt mängd på doseringen. Allt handlar nog om balans och att lyssna på kroppens signaler.

Hur ar det med Eccinecea? Jag anvander 5 - 10 droppar dagligen for att forebygga forkylning. Forr hade jag lunginflammation flera ganger om aret. Det market jag koper ar blandat med Propolis ocksa. Valdigt effektivt, men ar det bra att gora ett uppehall?
Grapefrukt just är speciellt eftersom det så lätt korsreagerar.. Men det är klart det är suveränt bra om man inte äter andra mediciner som förväntas ha effekt.
Kommer både från vanliga läkarvården och från mina alternativare.,. Så jag är benägen att tro på dom Detta gällde för övrigt inte överdosering utan normalkonsumtion.
Gällande Echinacea har jag inte hört något sådant om.. Men som alltid bör man inte blanda direkt utan låta det gå en halvtimma eller nåt mellan.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade