Lchf-bröd på Maxi
Var på Ica Maxi igår och handlade när jag plötsligt hittade lchf-bröd på hyllan, två sorter. Den ena hette bara low carb och den andra hette nåt med blåbär. Valde low carb och provade idag till fukost, riktigt gott!!
Det innehåller 11g kolhydrater/100g och 2,7g/skiva. För mig, som inte är ute efter att nolla kolhydraterna utan bara hålla nere på dom och faktiskt tar en brdödskiva då och då för att jag tycker det är så gott, för mig känns det jättekul att hittat ett gott lchfbröd som jag dessutom slipper baka själv! Har bakat några varianter och tycker inte det är så jättegott och dessutom väldigt mycket jobb.
Någon mer som testat? Vd tyckte ni?
En fråga om detta, om det innehåller E-produkter så måste det väl stå på? Eller hur vet man om det innehåller något sådant?
Medarbetare på westernridning.ifokus
ja, det måste stå vad brödet innehåller. Nu har ju ganska många svenskar lärt sig att avsky E-nummer, så de kan ju ha skrivit ut hela namnet.. du får kolla innehållsförteckningen och googla..
Mats-Erik Nilsson har ju skrivit böcker om E-ämnen, kolla även hans sida aktavara.org
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Innehäll:
Vatten, vetegluten, äppelfiber, vetemjöl, vegetabilisk olja av raps, linfrö, solrosfrö, kruskakli, äppelcidervinäger, betfiber, jäst och salt.
Näringsvärde per skiva (per 100g):
Energi: 238kJ/57kcal (953kJ/228kcal)
Protein: 5g (20g)
Kolhydrater: 2,7g (11g)
Tillsatt socker: 0g (0g)
Fett: 3g (12g)
Kostfiber: 3,3g (13g)
CarbZone är tillverkare
Jag brukar köpa det på Maxi och tycker det är bra.
LCHF-bröd vet jag inte om jag skulle kalla det. 12% fett är inte direkt HF.
Dessutom tror jag att de flesta som äter enligt LCHF undviker vetegluten och vetemjöl. Jäst är väl inte heller så populärt.
Skulle nog kalla det "kolhydratreducerat bröd".
#4 Men vad är det för fetthalt i annat bröd då? Det som sambon äter innehåller 4%. Det är ju ganska mkt mer fett i detta brödet eftersom det är 3 gånger så mycket. All LCHF-mat innehåller ju inte skyhöga mängder med fett, men man kallar det ändå för LCHF. Men sedan ska man ju förhoppningsvis ha något mer på mackan än att äta den som den är.
Men visst kan jag hålla med dig om att man kanske skulle kallat den "kolhydratsreducerad" eller något liknande istället. Fast det gör den ju också eftersom limpan heter "LOWCARB".
Även om det inte är perfekt mat för den strikta LCHF-aren så tycker jag ändå att det är väldigt bra att vi får fler alternativ till den annars kolhydratsmättade vardagen.
När jag bakar "LCHF-scones" så är innehållet ca 12% protein, 7% kolhydrater och 26% fett.
Bara för att en produkt innehåller högre nivåer av ett ämne än vad liknande produkter gör så betyder inte det att nivån är hög. Sedan kan man här i världen kalla ting för något det inte är, men det blir inte rätt för det.
Men visst är det ett bra alternativ till andra kolhydratrika bröd. Men gluten är inte direkt något som LCHF:are talar gott om. Allt handlar inte om mängden kolhydrater.
Vetegluten och vetemjöl. Skulle aldrig köpa den där produkten av en tillverkare som bara vill tjäna pengar på att kalla något LCHF. Sen undrar jag stillsamt hur proteinmängden kan vara 20 gram per 100 gram med den där innehållsdeklarationen. Det är något som inte stämmer.
#7: Jag tror inte tillverkaren tar risken att skriva fel på innehållsdeklarationen, åtminstone inte grova fel som kan kollas upp. Sånt kan bli riktigt dyrt.
#TS: Skönt att det finns ett bröd som är någorlunda lchf och slippa baka själv. Vi är många som inte är så vansinnigt ortodoxa här, så det är ett bra tips för alla oss.
Man behöver ju inte sluka flera skivor dagligen.
Det här brödet har funnits ganska länge, tidigare marknadsfört som "GI-limpa" eller vad det nu var mer exakt, GI iaf - och där passar det nog bättre. Men nu är lchf mer "nytt" efterfrågande på produkter så det har blivit bytt.
Hälsomässigt är det nog värre än vanligt bröd tyvärr. Det är nästan helt baserat på vetegluten vilket i stora mängder är minst sagt tveksamt hälsomässigt.
I mindre mängd och inte så ofta kan det nog funka för de som inte är så känsliga med magproblem, autoimmuna problem och allergier. Har ätit någon gång ibland själv, dock ganska länge sedan jag köpte sist. Hör till de som får långsiktigt försämrade magproblem om jag äter gluten (kortsiktigt inga problem men efter några veckor kommer de).
Man får äta precis vad man vill, men något särskilt bra "lchf-val" är det inte. Finns flera många långa trådar fram och tillbaka om de här bröden. I slutändan har det nog mycket att göra med varför man äter lchf om det kan funka eller inte. I stor mängd är det nog inte att rekommendera för någon, då är det mycket bättre att välja vanligt bröd ur hälsomässig synvinkel långsiktigt, det är *väldigt* mycket mer gluten i en skiva sådant här bröd jämfört med ett vanligt, så många skivor om dagen är nog dumt.
Men har man inga egentliga hälsomässiga syften med att äta lchf förutom viktreglering och man inte äter det i mängd som "vanligt" bröd oftast äts, varför inte om man vill det.
((finns dock en hel del som pekar på att de hälsomässiga fördelarna många upplever med lchf-kost är just borttagandet och/eller kraftiga reduktionen av glutenintaget och mindre mängden omega 6 då margarin och frösoljor byts mot mättat fett))
Fiana; Tycker du framför bra argument. Det är naturligtvis inte bra om det här brödet, trots sitt låga GI är mindre hälsosamt än annat bröd.
Vad jag dock också tycker är riskabelt är faran för ortorexi, att man till slut blir så rädd för allt som inte är hälsosamt och lchf-riktigt att det går över styr.
Det är inte bra det heller, lagom är bäst.
Många har problem med att avstå från bröd, och som inte har tid eller för den delen lust att baka. Som inte vill köpa onödigt dyrt bröd från lchf-leverantörer på nätet heller. Och då kan ett lågt GI-bröd vara ett alternativ, precis som du också påpekar.
Man kan äta lite av någonting också; några skivor frukt, ett par potatisar, lite ris. Ibland. Det är inte hela världen.
Vad jag reagerar över är den stränga hållningen här på forumet. Visst, det är ett lchf-forum och det finns medlemmar här som måste ha järnkoll och stenhård disciplin, men det gäller långt ifrån alla. Och då blir det fel med denna ortodoxa ortorexi. Det finns ingen anledning att bli rädd för att man äter en skiva vetebröd med gluten några ggr i veckan, eller tar ett par skivor banan till youghurten.
Sunt förnuft är och "lagom är bäst" också hälsosamt. I längden.
Fast vad som är "sunt förnuft" och "lagom är bäst" är ju knappast vad man kan utgå ifrån när man pratar om hälsa. I längden.
Då skulle vi knappast ha några kostrelaterade hälsoproblem. Då skulle knappast behovet av sk "extrema" dieter som LCHF finnas.
Lyssnar man på vad de flesta anser vara "sunt förnuft" och "lagom är bäst", så har det ingenting med LCHF att göra.
Naturligtvis så äter alla vad dom vill!
Men att påstå att detta bröd är hyfsat hälsosamt och att det är "sunt förnuft" och "lagom" att äta några skivor i veckan är väl tveksamt. Allt mer forskning talar ju för att just vetegluten är det kanske mest ohälsosamma vi kan äta.
Om man inte äter mer än någon skiva/vecka, och ändå inte är så strikt, så skulle jag mycket hellre äta ett riktigt bra och kvalitativt rågsurdegsbröd.
"Vad jag dock också tycker är riskabelt är faran för ortorexi" - Trule, menar du att man har ortorexi om man undviker gluten?
"Lagom är bäst." - Lagom med nötter åt nötallergiker, lagom med socker och stärkelse åt diabetiker?
"Man kan äta lite av någonting också; några skivor frukt, ett par potatisar, lite ris. Ibland. Det är inte hela världen." - Nej, det är inte hela världen. Men varför ska man äta något man inte mår bra av? För att inte bli anklagad för att vara ortorektiker?
"Vad jag reagerar över är den stränga hållningen här på forumet. Visst, det är ett lchf-forum och det finns medlemmar här som måste ha järnkoll och stenhård disciplin, men det gäller långt ifrån alla." - Vi kanske ska låta dig avgöra vilka som tillhör vilken kategori, så att vi gör rätt?
"Och då blir det fel med denna ortodoxa ortorexi. Det finns ingen anledning att bli rädd för att man äter en skiva vetebröd med gluten några ggr i veckan, eller tar ett par skivor banan till youghurten." - Nej visst, gluten är ju rena hälsokosten. För ALLA. Äter man inte gluten är man ju ortodox ortorektiker. Oavsett om man mår dåligt av det.
"Sunt förnuft är och "lagom är bäst" också hälsosamt. I längden." - Oj, tack för informationen. Jobbar du på Livsmedelsverket?
#12 Slå inte ihop de sakerna.
"Man kan äta lite av någonting också; några skivor frukt, ett par potatisar, lite ris. Ibland. Det är inte hela världen."
Det håller jag absolut med om - men stora mängder gluten hör verkligen inte in med i den listan.
"Det finns ingen anledning att bli rädd för att man äter en skiva vetebröd med gluten några ggr i veckan, eller tar ett par skivor banan till youghurten."
Par skivor banan eller för den delen en hel, visst. Glutenet, jo det kan det mycket väl vara. Speciellt om det är superladdat med gluten bröd. Den enda gången det faktiskt kan vara försvarbart att välja sådant här bröd istället för en skiva riktigt surdegsbröd eller rågknäckebröd är om man av t ex diabeteskäl måste vara riktigt strikt med kolhydraterna och inte kan avstå. I övriga fall blir det i princip alltid ett bättre val med ett så nyttigt som möjligt "vanligt" bröd.
För rejält många kan det medföra uteblivna hälsovinster om man inte får bort glutenet. Är det något man ska vara "fanatisk" med så är det nog gluten och omega 6. Vill man ändå strunta i det (vilket jag gör ibland till och från) bör man dock vara medveten om att det finns mer än kolhydratsanledningar varför saker innehållande gluten och stora mängder omega 6 bör väljas bort.
Gör inte misstaget att vifta bort gluten och speciellt i ren form och gruppera ihop det med inte alls så problematiska saker som t ex mindre mängder, ris, potatis eller frukt.
Jag har länge misstänkt det är ett större problem än man tror att man inte är tydligare med skillnaden på de kolhydratskällorna man "ska" utesluta, vissa är mycket viktigare att utesluta än andra av hälsomässiga skäl.

Efter att ha läst alla inlägg om detta bröd som jag har ätit i flera månader ca 2 skivor per dag så börjar jag undra lite om jag ska fortsätta köpa brödet.
Jag har varit hård i magen och haft kramper i samband med toabesök under hela sommaren , jag har inte kopplat ihop det med kosten eftersom jag äter oxinorm mot diskbråck vilken ger förstoppning.
Gluten kan vare en mycket stor bov! Lägg ner brödvanan och kolla om det blir bättre.
Jag gör mitt bästa att välja bort just gluten. Jag tror att många av de hälsoeffekter jag fått som lugnare mage och mindre astma och allergi är kopplade till glutenfriheten. Jag äter gluten undantagsvis, men dagligt intag skulle jag absolut inte införa.
Det luriga med gluten är att jag inte märker skillnad på små intag men skulle jag basera kosten på gluten igen så är jag ganska säker på att problemen skulle komma smygande.
#19 Det känner jag igen. Det börjar med att man blir bjuden på exempelvis några plättar, eller att man tar en liten smörgås vid något enstaka tillfälle. Ingen skillnad. Vikt och mage ok. Men fortsätter man med "gluten-undantagen" så att det blir en veckovana så strejkar tarmarna igen, men det tar ett tag.
Lurigt!
Så man kan tänka att man är glutenintollerant när man handlar.
Allt skall vara glutenfritt! Men det finns glutenfritt bröd på ICA t.ex
går det bra i små mängder? Vetestärkelse är godkänt?
Det faktum att vetegluten står med i ingrediensförteckningen innebär att det är tillsatt i brödet utöver de andra ingredienserna. Så är också fallet med de flesta industribakade bröd. Inte konstigt att man får magknip om man ska äta det brödet varje dag. Då kan det vara bättre med en bit ekologiskt rågknäckebröd några ggr i veckan.
# 21 Glutenfritt bröd har massor med stärkelse. (som majs- och potatismjöl.) Funkar inte så bra i en lowcarbkost det heller.

Det finns inget sädesslag som är så besprutat som råg. Inte så nyttigt som de vill få oss att tro…
Agneta
Jag skulle inte ta i Carbzones produkter med tång. Har alla missat debatten på Kostdoktorns hemsida om deras tortillabröd??? http://www.kostdoktorn.se/rattelse-den-verkliga-mangden-kolhydrater-i-carbzones-tortillas #8 "Jag tror inte tillverkaren tar risken att skriva fel på innehållsdeklarationen, åtminstone inte grova fel som kan kollas upp. Sånt kan bli riktigt dyrt." Det tror jag att de gör! Tror inte att "det kan bli riktigt dyrt". Det verkar inte hända någonting!? Dessutom köper folk tydligen med glädje deras produkter även efter PR-haveriet på Kostdoktorns hemsida. Om det ser ut som bröd, luktar som bröd och smakar som bröd - då är det troligtvis bröd. Bröd är INTE LCHF.
Vaddå "alla" ? Hur många hyllar Carbzone i denna tråd? Typ två eller nåt… eller hyllar är ju mycket sagt, TS rekommenderarbröd från dem och EN har svarat att hen gillar det….
Eftersom LCHF avser den procentuella fördelningen av energin så tycker jag nog att detta bröd kvalar in som high fat eftersom ca 50% av energin kommer från fettet. Om man dessutom äter det med smör och ost på så torde den totala fördelningen på måltiden bli ännu mer lchf. Jag tycker det är helt okej med denna typ av alternativ för de som inte tvunget måste äta strikt. Har man magproblem så visst, det kan vara gluten och då får man ju se över vad man äter men om man är frisk och mår bra så är det nog inga problem med den lilla mängd gluten som 1-2 skivor innehåller.
Listan på de andra matvarorna som benämns grutenfria
http://www.ica.se/Global/allergi/allergi-gluten.pdf
Är det extra bra att försöka använda glutenfria i LCHF kost framför andra med likn näringsvärde?
Förut har jag alltid struntat i när det stått "Kan innehålla gluten"
Glutenfritt bröd är generellt inte speciellt LCHF-vänligt då de för det mesta ersätter mjölet med stärkelserika grejer som potatismjöl och majsstärkelse. Som jag svarade dig redan i # 23. Eller menar du att baka själv? Då kan man istället ersätta med kokosmjöl, mandelmjöl, husk och/eller olika fröer.
Min erfarenhet: bröd oavsett sammansättning triggar kolhydratsug. Slutsats: låt bli!
Ni vet att tråden är 1,5år gammal?
Haha, ja, jo jag såg det efter att jag skrivit. Men men, kanske alltid nån som har nytta av inputen ändå! :)
Spelar väl ingen roll när det kommer nya frågor om det? Vi brukar ju uppmana folk att leta fram info om det finns redan, då är det väl jättebra att använda en gammal tråd när man undrar så behöver inte allt gammalt upprepas igen?