Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3099 ggr
LUAL
0

Mina kolsterolvärden

Det händer ibland att jag får frågan om hur blodfetterna ser ut nu när jag äter LCHF.
Innan jag började med LCHF så körde jag LCHP (Dukandieten), det vill säga lågkolhydrat och minimalt med fett. Mina första prover tog jag ungefär två månader efter att jag hade börjat med Dukan (2011-05-31). November 2011 skiftade jag över till LCHF och har fortsatt sedan dess. I tisdags tog jag ett erbjudande från ett fristående lab om gratis provtagning. (Min första provtagning tog jag efter att mina båda föräldrar hade drabbats av stroke.)

2011-05-31    2014-01-07
p-kolesterol      5.7                    7.3
LDL                  3.9                   4.34
HDL                  1.6                   2.32
tot/HDL            3.56                  3.15
triglycerider     0.51
glukos             4.9                      4.6
Vad jag kan se har kvoten tot/HDL sjunkit och det ska ju vara bra. Frågan är om jag hade tagit dessa prover på en VC, skulle de vilja sätta mig på statiner? Jag har ju totalkolesterol på mer än 5 :-)

Tyroidea
0

Det skulle de säkert, men varför bryr du dig om det? Har du kollat ditt Blodtryck? Det borde vara väl så viktigt att ha koll på!

Zepp
0

Det är diabetiker och de med hjärtkärlsjukdom som skall ligga på 5 eller under.. dvs det är mest ett mål de har för behandlingen!

Vad jag ser så lär du inte behöva någon som helst behandling av lipider.. kolla in det jättehöga HDL.. det är en sk skyddsfaktor.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LUAL
1

#1 Mitt Blodtryck är bra, ligger inom det lägre spannet. Eftersom jag är blodgivare får jag det kollat ibland.

Min kommentar om tot.kost 5 var främst med tanke på att det skrivs en del att man skulle vilja behandla stora delar av befolkningen preventivt, och att kanske inte alla läkare är pålästa. Bland annat när jag tog proverna 2011 var jag tvungen att ta nya för den första läkaren tyckte jag låg lite högt (5,7). Jag fick då rekommendationen att äta färre ägg….och komma tillbaka för nya prov 3 mån senare.
Nästa gång jag kommer till VC för att diskutera mina prover så säger en annan läkare - "man behöver kolesterol".
Med andra ord, hur påläst läkaren är kan avgöra om man åker på en behandling eller ej.

Lurtz
0

Många läkare skulle säkert rekommendera behandling, men man behöver ju inte lyssna på dem. Ett total/HDL kolesterol på 3.15 är jättebra, i alla fall enligt den "nya" skolan om hur man ska tolka kolesterolvärden. Tidigare hade du 3.56, vilket också är mycket bra.

AndersAA
0