Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3214 ggr
chilisalsa
2

Resistent stärkelse

Beslöt mig för att testa…
För en icke diabetiker eller en icke insulinresistent person är fördelen egentligen bara bättre tarmflora om man har en bra i grunden.

Den förändras dock rel. snabbt t.o.m. på nervnivå i det enteriska nervsystemet beroende på kost (till skillnad mot i hjärnan)

Använde det potatismjöl jag råkade ha hemma, nämligen GARANT POTATIS MJÖL (Axfood verkar inte kunna stava
http://www.tyckomgarant.se/Produkter/Skafferi/Baka/Potatismjol/#ingredienser

Tid Blodsocker Intag

-------------------------------------------------------------------------------------------

-15min 4.1 Gick upp (vaken nån timme innan)

+-0min 4.2 15ml potatismjöl löst i 4dl kroppsljummet vatten

+15min 4.4 (normal BS-höjning pga uppgång)

+30min 4.3

+45min 4.4

+75min 4.3 2.5dl bryggkaffe med 1/2msk kokosolja

+90min 4.7

Kort sagt värdeförändring av 1msk rå potatismjöl = noll (inom felmarginalen för mätaren)

Höjningen av 2.5dl kaffe bör vara signifikant dock… det lär inte vara kokosoljan…

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
0

Fördelen för en icke insulinresistent typ-1 diabetiker kan dock vara avsevärd glömde jag säga…. vad gäller blodsockerkontroll.

Medarbeterare på Kost

Margareta
2

Det förstärker mina teser, tack för mätvärdena. Jag tror att livet för oss trögstartade kvinnor 55+ är betydligt mer komplicerat än att räkna kolhydrater och komma så nära noll det går.

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
1

Mycket spännande!

Olika tester med resistent stärkelse som man kan hitta runt om på nätet visar att det nog finns ytterligare pusselbitar att fundera över innan vi funnit den optimala kosten 🙂

Margareta
0

Ja det är därför vi aldrig ska slå oss till ro och sluta testa.

Numer pensionär i Nynäshamn