Peppning för att fortsätta
Mellan februari och juli gick jag ned 24 kilo med hjälp av att minimera kolhydrater och motionera väldigt mycket. Ett buktande disk och gjorde att jag tappade all motivation och gick upp i vikt igen. Har inte vägt mig men det är 10 cm runt midjan (på det tjockaste stället men fortfarande minus 8 sen max vikt) så det är en del jag gått upp. Nu är det dax igen och men en okej rygg och hyfsat med motion så är jag inne på andra dagen men väldigt lite kolhydrater och jäklar (sorry ordvalet) vilken abstinens jag har. Jag behöver lite peppning för att ta mig igenom första tiden och för att hålla fast vid det här. Denna jojobantning är ju vansinnig.
Har samma problem började idag efter ett upphåll på drygt ett år med bebis i magen. Klarade inte av stekt mat eller fett under graviditeten. Är sjukt hungrig! Men vi fixar det här vi får tänka på hur bra vi mådde av maten och av att vara lättare. Eller hur?

Nu rycker vi oss i kragen och tar itu med det här. Min tredje dag idag! Finns inga undanflykter längre. Nu ska giftet bort. Om en vecka är ju allt bra, eller hur? Håll ut, dricka vatten (och sov, då syndar man inte =))
Har du remiss till sjukgymnast för ditt diskbråck?
Annars kanske du skulle prova någon motion som är skonsam för rygg och leder, t ex vattengympa.
Tack hörrni, nu kör vi hårt! Vi kommer klara det här allihopa. I dag känns det lite bättre så jag hoppas att dom värsta dygnen är över.
#3 Jag har gått hos en sjukgymnast för att träna upp bålstabiliteten och har en del övningar som jag gör hemma. Jag är mycket bättre men kan känna att det drar och sticker på utsidan av ena vaden ibland så jag gissar på att det finns en viss nervpåverkan fortfarande. Efter en 3 timmar lång bio så hade jag väldigt ont men det släppte efter några dagar och mina motionsrundor funkar än så länge bra. Sjukgymnasten var också inne på vattengympa så jag kanske ska pröva det. Vet du om det finns fler väldigt skonsamma träningsformer som inte är i vatten?
Jag har aldrig använt mig av belöningar tidigare men nu sen nån vecka tillbaka bestämde jag mig för att köra en superstrikt månad och belöna mig med en ny klänning när jag klarat det.
Anledningen är att jag inte orkat motivera mig att avstå senaste månaderna. Mannen har köpt hem godis och jag som egentligen inte varit så sugen har inte orkat motså. Så nu frågade jag honom om han kan belöna mig med en ny klänning efter en strikt månad. Det ville han. :) Och nu har jag den där jobbiga pms-veckan bakom mig då jag faktiskt varit ordentligt sötsugen emellanåt, men nu har jag kunnat avstå och det är så skönt.
Efter månaden är slut kanske jag hittar på någon ny belöning. Det är inte så dumt faktiskt. Jag unnar verkligen min kropp att få leva månad efter månad helt utan socker och dumheter, och om belöningar lyckas motivera mig, så varför inte?
Det är nog bra om man kan använda sig av en närstående - partner, familj eller nära vän, som man kan hålla sig ansvarig inför. Då är det lättare att man står fast vid sina mål.
Och man får ta de mål man tror man kan klara och de belöningar som man blir motiverad av.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Min sambo förtjänar iallafall en guldstjärna för han ställer upp och äter samma mat som mig och kör stenhårt på att sluta med socker. Blir så mycket lättare att göra det här då när man kan vara två och peppa. Andra dagen idag. Mår bra med känner mig hungrig oavsett vad jag äter. Lite snurrig i bollen och trött som en häst. Men det kanske är nyttigt
Jag e på! Nu ska fem kilo bort, de sista…de sitter hårt som fa…bara den!svårt precis just i detta nu då jag steker pannkakor till barnen….håll uuut!
#6 Min man äter oftast LCHF men han svänger lite fram och tillbaka mer än vad jag gör. Vi har ätit LCHF i 5 år så det blir lite variationer.
Drick ett stort glas vatten med lite mineralsalt i om du känner dig snurrig. Lycka till!
#7 Du får väl lära dig att göra lchf-pannkakor. Om inte barnen vill ha det är det inte så svårt att svänga ihop två olika smetar. :)
Jag brukar göra så här ungefär:
1 dl vätska (kokosmjölk / grädde + vatten), 1 ägg, 1 krm fiberhusk, lite salt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#4 testa Core- träning på t ex Friskis o Svettis. Det är mycket bålstabilitet i ett sådant pass.
Jag har 7kg kvar,å de sitter riktigt hårt inne,vill inte lämna min kropp. Har ätit LCHF i drygt 3år. Men man har ju alltid en akilleshäl,tyvärr. Har insett(som sockermissbrukare jag är) att även sådana livsmedel som man ibland får unna sig är vanebildande och en STOOR bov. Mörk(70%eller mer) och nötter. Nu måste jag ta mig i kragen och avvänja mig! Känns som ni här kan förstå vad jag menar :-)
Jag körde LCHF i höstas, även i kombination med 5:2 några veckor, och gick ner 5kg på 5v. Sen hade jag en period där förkylningar, magsjuka och influensa avlöste varandre, samt att vi åkte till Thailand i 2v, så då tappade jag helt LCHF-tänket.
Nu 1/1 satte jag igång igen, försöker framförallt se till så att jag äter tillräckligt med fett. Dock passade jag på i torsdags att gå till blodgivningen, och äter nu järntabletter. Redan efter första järntabletten gick magen helt åt skogen. Jag är uppblåst och får springa på toa betydligt oftare än jag skulle vilja.
Funderar på att köpa hem massa persilja istället och göra kryddsmör, då borde jag ju skona magen mer…
Någon som har något annat tips på bra LCHF-mat med mkt järn?
Stackars dig(trattkantarellen), inget skoj med magkrångel, dock inte så vanligt med att magen reagerar på ditt sätt,snarare trög och förstoppning brukar vara melodin :-S Det varierar lite på de olika jäntabletterna hur magirriterande de är.. Alternativ till järntabletter kan vara blutsaft(köps på hälsokost och även sorterade matvaruaffärer. Håller tummarna på att du hittar en funktionell lösning.
Även fast jag började för 3 dagsr sen så känns det som om Jag redan gått ner 40 kilo. Mina ben känns inte så tunga längre och kroppen gör inte längre ont.
Tack for pannkakstips!!!! Vad glad jag blir for din skull mabrotnosh! Hade gatt ner ett hekto!!!bytte I alla fall ental!
Marbrotnosh, helt naturlig reaktion :-) kroppen kämpar på att anpassa sig….håll ut !
Jag har haft samma sorts järntabletter i flera år, och det enda problemet har varit att magen ibland blivit lite väl trög. Men jag har å andra sidan aldrig ätit så mkt fett samtidigt som jag gjort nu. Har köpt hem lite persilja iaf, och har minskat ner till en tablett om dagen istället för 2 så får vi se… Annars får jag testa blutsaft =) Tack för hjälpen!
Äntligen är det värsta över och jag tycker det nästan går oförskämt bra med både mat och motion. Hungern som plågade mig i början trots att jag just ätit har släppt och jag håller mig mätt och belåten.
Hur går det för en andra?
Hej giberg såg att vi faktiskt började på samma dag. Vad skönt att det gick så lätt för dig. Här var det lite snurr i mössan och trötthet och massor med gäspningar. Men det gick över förväntan. Kan må hur dåligt som helst så länge jag slipper godis sug. Ställde mig på vågen…jag vet det är vatten vikt men jag blev glad ändå

@Giberg
Buktande disk brukar bli mycket bättre om man går från sockerkost till Lchf
När vätskan lämnar kroppen blir också trycket inne i disken mindre och buktningen går ner
Det kanske du redan har märkt? 😎