Vad ska jag äta?
Vad ska jag äta om jag ska gå ner i vikt? Jag ska gå ner 10kg och ska försöka träna mycket också. Jag älskar frukter, grönsaker och nästan all mat, förutom smör/margarin… Det går bara inte, så det går bort. Men vad ska jag äta för att inte gå upp i vikt? Jag har ett väldigt stort sötsug som förstör det hela tyvärr. Hur många kolhydrater ska jag ligga under? Vad får jag inte äta? Jag kommer säkert fråga en massa mer saker, så hoppas ni står ut med mig, hehe.
Okej, tack! :-)

Börja i rätt ända.. ät bara riktig mat från rena råvaror.. ta bort alla uppenbara högkolhydratkällor, och välj de fetaste alternativen i övrigt!
Upprepa 2-3 gånger om dagen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kan man äta frukt och bär/frysta bär?
Här kommer ett förslag på en dags mat. Gissar att du är väldigt ung?
Frukost: 2 kokta ägg, lite hallon med turkisk yoghurt. Alternativt: en smoothie på mandelmjölk, hallon och proteinpulver.
Lunch: Grekisk sallad med olivolja och ost. INGET bröd.
Middag: Köttfärsbiffar gratinerade med mycket riven ost i ugn. Grönsaker med olivolja på.
Låter inte det gott?
Ta bort allt sött och ät inte frukt så kommer också sötsuget gå bort inom en vecka!
Lycka till!
Ett tips är också att läsa mer på kostdoktorns sida: http://www.kostdoktorn.se/

Kika här;
http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/
Välj och vraka.. börja med att bara äta riktig mat!

#4.
Jag kan inte äta frukt och bär för det triggar igång mitt sockerbehov och jag faller då lätt ifrån LCHF. Fast allt beror på hur känslig man är. Så för min del blir det tyvärr inga bär trots att jag gärna hade ätit ett och annat hallon till mina kesoplättar. 😭
@nn
#5 Är mandelmjölk ok att dricka? Det kan man ju göra själv.
Vänliga hälsningar: Wiff Sprakfåle

Drick inte din mat.. är mitt råd!

När jag började med det här för flera år sedan så fick man som nybörjare infon att äta mat med 5 gram kolhydrater eller mindre per 100 gram vara.
Det var lätt att börja så och sedan läsapå mer ang LCHF kosten och det betyder ju Low Carb Hígh Fat alltså så lite kolhydrater som möjligt.
Alla är vi inviduella och måste hitta sitt sätt att äta för att gå ner i vikt.
Sedan är det viktigt att veta att kroppen stannar i vikt där den tycker att det är ok och inte vad du och din hjärna vill att den ska vara.
#11 Okej, men tror du det går att äta kolhydrater under 10??
Du måste se till det totala kh-intaget per dag. Om du äter bara ett par hundra gram av sånt som har upp till 10 gram per 100 går det ju bra, men inte om du baserar matintaget på det! Säg att du äter 700 gram av något som har 10 gram kh per 100. Då är du uppe i 70 gram. Det är på tok för mycket för de flesta. Men om du bara äter 200 gram av sånt och resten sånt som har noll kh då hamnar du på totalt 20 gram, vilket är dagsintaget för många.

# 12
Jorå proteiner och fett innehåller inte så mycket kolhydrater sedan får man kolla innehållsförteckning och äta det som inte innehåller så mycket =)
hm, missförstod jag frågan? Menade du, Shelsy, 10 gram per dag, eller menade du mat med 10 gram kh per 100?
#15 Jag tror jag menade som du sa sist, mat med 10g kh per 100… Asså jag är helt ny på det här, så det är ganska förvirrande! :-)
Skulle ni kunna göra som Tyroidea i inlägg #5 och skriva förslag på vad jag skulle kunna äta? Det ska vara låga kolhydrater, inte mer än 10.
Har du läst artiklarna i länken ovan? Samt titta i trådarna med måltidstips till vänster!
Men upp till 10 gram per 100 är nog väldigt mycket för de flesta som jag beskrev i # 13!
Får man äta alla grönsaker? Kyckling, räkor, fisk?
Alla grönsaker, fisk kött och räkor går bra!
Det du ska ta bort är:
allt med vetemjöl. potatis, majs och socker i!
Har ni nåt bra recept på en kyckling sallad typ? Vill gärna ha med avokado, mozzarella, kyckling, sallad, tomat, men finns det nåt mer jag kan ha i?
Basen i kosten du ska äta bör vara: kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur - detta kan du nog äta hur mycket som helst av utan att få viktpåslag.. (Men håll dig till att endast äta dig mätt. Inte övermätt - alltså skippa portion nr 2)
Sen lägger du till: grönsaker som växer ovanjord - skippa rotgrönsaker, majs, potatis, ris
Sen kan du steka i smör och ev göra kryddsmör som tilltugg till kött/fågel.
Till kött/fisk/fågel kan du använda: kryddsmör, steksky, bearnaisesås, hollandaisesås, aioli. Det ska bara vara en liten klick, inte en sjö. Såsen är något som bara ska vara något som ger en extra smakupplevelse till kött/fisk/fågel/grönsaker.
Mejerier är en vankelmodig grupp, vissa personer går upp i vikt, andra gör det inte -här får man testa. Några känner även att mejerier triggar sötsug. Klarar man mejerier så kan man ju använda grädde/creme fraiche i matlagningen.
Om du gillar asiatisk matlagning så är den suverän, för där använder man nästan inga mejerier alls. Jag själv äter mycket asien-inspirerad mat eftersom jag inte kan använda mejerier, wokad mat är enkelt och smakrikt och jäkligt gott. istället för nudlar/ris så tillsätter jag bara mer grönsaker.
Skippa: Resten!
Låt bli allt med spannmål - vete, korn, havre & råg dvs: kaffebröd, matbröd, mûsli, flingor, gröt, pasta
Undvik allt med tillsatt socker. Skippa frukt - ät grönsaker istället.
Håll nere på mejerierna tills du testat hur du reagerar på dem.
Håll nere/låt bli alkohol under 6-8 veckor. Alkohol är en känd bromskloss för viktnedgång.
Om du dricker mycket kaffe - programmera om till koffeinfritt, gäller även svart, grönt / vitt te - drick Rooiboste eller ört-te som inte innehåller tein (som är samma sak som koffein). Koffein - lång historia kort - ökar insulinnivån i kroppen. Insulin bromsar viktnedgången.. googla "koffein blodsockernivå" mycket läsvärt.
Om du kan tänka dig att promenera så är snabba promenader bästa sättet att öka förbränningen på i kroppen. Det skapar inga muskelmassor men du ökar förbränningen och stärker konditionen. Trögt i början när du ställer om till lchf - då kroppen ska gå från att bränna snabb energi till att bränna fett - men klart värt det..
Kör i vind ☀️🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Ägg, oliver, olivolja kanske?
Du hittar många goda recept på de här 2 sajterna:
Tack så mycket! :-) Kan man göra nåt nyttigt till salladen? Typ ett bröd, eller nåt? Eller nån god dressing?
kolla recpten i vänstermarginalen. finns jättegott sesambröd som är busenkelt att göra
dressing -jag brukar göra vinegrätt. kallpressad rapsolja, vatten, vitvinsvinäger - 2 msk av varje som jag skakar ihop och häller över salladen..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag har gjort ett eget recept nu, men jag vet inte riktigt hur mycket jag ska ha av allt… Kan nån snälla hjälpa mig? Det är ett prov vi ska ha i skolan då vi ska välja ett recept och sen laga. Receptet behöver komma in till läraren idag men behöver hjälp med hur mycket jag behöver av varje sak. Det ska absolut inte vara mycket av varje, en portion bara!
Här är receptet:
Isbergssallad
Cocktail tomater
Röd paprika
Avokado
Mozzarella
Gurka
Kyckling
Bacon
¼ Ananas
1 stekt kycklingfile, salt & Peppar, stek i smör
3 - 4 skivor stekt bacon - tärnade att strö över salladen