Rivstarta med LCHF-månad - gärna tips
Hejsan!
Jag är en 17-årig kille (175 cm) från huvudstaden som tyvärr kämpat med övervikt under hela sitt liv. Januari 2012 upptäckte jag LCHF, och trots många förvirrade frågor från föräldrar etc. gick jag snabbt ned från 93 kg till cirka 78 kg på 3-4 månader, vilket jag är väldigt stolt över. Dessvärre har det alltid varit problem under sommaren med att vara strikt med LCHF eftersom jag alltid reser omkring.
Den 6e Januari 2014 kommer jag hem från mina resor, och nu har jag tröttnat på min övervikt och vill bli kvitt den för gott. Min plan är att göra exakt allt jag kan för att gå ner så mycket i vikt, och gärna snabbt (jag vet att det låter nybörjaraktigt att säga snabbt, men let's face it, är trött på min övervikt). Mina föräldrar åker dessutom till Thailand den 21 december och då får jag fullständig kontroll över min dygnsrytm och hur kylskåpet ser ut.
Så hur ska jag gå tillväga för att rasa i vikt?
- LCHF (Denna punkt kan ni inte förhandla på, jag mår mycket bättre på en LCHF-diet och tycker den ger positiva hälsoaspekter för mig)
- Periodisk Fasta (Denna punkt har jag inte lika mycket erfarenhet av, men eftersom jag är fast bestämd på att gå ner så mycket jag kan i vikt kan detta vara ett bra kompliment?! 20/4-PF? 4:3-metod?)
- Styrketräning maskin (Jag tänker skaffa gymkort på ett gym 3 minuter från där jag bor, och dagligen styrketräna. Jag tänker främst använda maskin eftersom jag har riktigt dålig balans och det verkar vara enklast att börja med maskin när man är nybörjare).
Min LCHF-månad kommer att pågå 6 januari till 12 februari, när jag tyvärr måste åka på ännu en tävling i Danmark i 5 dagar och det går inte att kompromissa med kolhydraterna. Jag överväger dock att endast äta kanske 1 måltid om dygnet i Danmark för att inte gå upp 10 kilo över en helg.
Kommentarer och förslag?
P.S. Det kan tyckas extremt strikt, men jag har extremt dålig självdisciplin och jag behöver strikta regler när månaden väl börjar.
Ett litet tips. Många som går över på strikt LCHF får snabbt svårt att tåla kolhydrater och blir dåliga i magen om de får i sig kohydrater. Så var försiktig så du inte får tillbringa din tävlingsresa på en toalett i Danmark.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

De som börjar med strikt LCHF.. typ max 20 kolisar om dagen, klarar som regel inte att äta fler än två gånger per dygn.. det blir en automatisk periodisk fasta!
Träning kommer att göra att du inte går ner lika snabbt.. oftast iallafall.. men det gör inget för du bygger upp något hälsosammare under fettet som du har glädje utav senare.
Maskiner är bra för nybörjare.. sen får de andra säga vad de vill.. det handlar om att ta ut sig fysiskt.
Sen.. om ett halvår.. kanske du kan ta råd av de sk kunniga.. finns kunniga oxå som kan ge dig rätt upplägg för bästa resultat.. typ om de har en PT på gymmet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
@ Sjöstjärna Jag har tidigare inte haft några omställningsbesvär åt endera hållen, men tack för tipset :) @ Zepp Mitt ordval att gå ner så mycket i vikt var tokigt, men jag vill alltså få en kropp som är välbyggd och hälsosam. Styrketräning borde göra att jag ökar en del i muskelmassa vilket givetvis väger en del. Det är nog smart att kasta bort vågen under denna månad och bara kolla i spegeln?
Tillägg: Jag har för övrigt läst någonstans att man ökar som mest i muskelmassa när man är nybörjare på styrketräning. Eftersom jag har möjligheten att starta som nybörjare och har tiden att arbeta på det, finns det någon information om hur jag bäst utnyttjar rollen som nybörjare och ökar maximalt i muskelmassa? Exempel på upplägg, övningar etc.

Du har fattat det helt rätt!
Du behöver inte slänga ut några vågar.. som regel har de en bättre på gymmet.. väg dig så mycket du vill.. bara du kan tolka vad det betyder när vikten pendlar upp och ner!
Som regel väger man mer efter träningen.. iomed allt vatten man druckit.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tar nog och slänger ut den för motivationens skull! :) Skulle jag nå någon viktplatå under månaden så vill jag inte att den påverkar mitt humör och förtroende i det jag gör. Det viktiga är ju ändå hur man mår, och ett par digitala missvisande siffror ska inte få förstöra det.

Är du 17 år och 175 cm har du ännu inte växt färdigt. Om du inte har något medicinskt problem som motiverar att du gör det, t.ex. diabetes, epilepsi eller glutenkänslighet ska du inte banta alls med LCHF eftersom det kan minska längtillväxt enligt studier där man ordinerat ketogen kost till epileptiska barn.
Nöj dig med att undvika skräpmat, e-tillsatser och socker.
Träna och bygg muskler som ökar din metabolism så ordnar sig vikten.
Prova individuell idrott t.ex. judo, karate, skridskor och skidåkning och lägg till rolig motion t.ex. dans.
@Anders-S Jag har inte vuxit en centimeter på över två år nu :) Ang. LCHF är jag av åsikten att det knappast kan vara dåligt att äta hälsosam, naturlig, mat som vi mår bra av. Tack för tipset, men LCHF-delen kan inte argumenteras bort ur min plan :)

Hej cheesemate!
Vad bra att du läser på och tänker igenom din strategi så här innan du sätter igång. Tycker du är smart som prioriterar maten och att äta LCHF.
Du skriver att du tänker styrketräna varje dag - jag tänker att det kanske är lite väl tufft. Det är lätt att tro att mer träning, hårdare pass alltid är bättre, men det stämmer inte. Kör du för hårt och inte lägger in återhämtning är risken är stor för överträning, skador och bakslag. När kroppen blir stressad får du dessutom högt påslag av stresshormonet kortisol som gör det svårare för dig att gå ner i vikt. (Bortsett från att du mår dåligt också.)
Sannolikt skulle du få maximal effekt av träningen om du körde 2-3 pass i veckan i stället.
Länkar till några som har intressanta/kloka tankar om kost o träning:
Jonas Bergqvist - LCHF och träning
Lycka till med ditt projekt! Hoppas du fortsätter skriva och rapportera här!

Jo, en sak till:
Jag skulle prioritera LCHF och träning. Skippa den periodiska fastan tills vidare. Inte krångla till det i onödan.
@ bluegoose
Tack för tipset om styrketräning! Du verkar ha fullständigt rätt i att låta musklerna vila! Har läst på tips om varannan dags helkroppsträning, eller alternativt dela upp dagarna efter vilka muskelgrupper jag ska träna, fast då alltid minst en dags vila mellan träning av varje muskelgrupp. Och jag behöver nog 2 dagar i veckan för fullständig återhämtning, så cirka 3 pass i veckan per muskelgrupp?
Angående periodisk fasta, vi får se :) Jag har också tänkt i de banorna och tidigare testat 5:2 fast med vanlig skitmat och inte LCHF. Det som gjorde det spännande var väl dock att jag hörde att man kan maximera effekten av styrketräning genom att träna precis innan ett ätfönster? Idéer om detta?

Jag tror att grejen är att det inte bara gäller att låta själva muskeln vila utan att faktiskt låta hela kroppen vila mellan träningspassen. När du tränar - särskilt om du kör styrketräning - så blir kroppen som helhet stressad. Det är bra, det måste den bli för att den ska börja bygga styrka. Men. Efter stress måste det komma vila. (Gäller alla typer - hårdplugga för prov, springa ifrån en sabeltandad tiger, lyfta skrot…) Annars blir stresspåslaget permanent och då är det inte uppbyggande längre utan nedbrytande.
Därför tror jag att det skulle vara bättre att träna hela kroppen på ett pass, vila minst en dag, gärna två, och sedan träna igen.
Men som sagt, jag är ingen expert. Du får säkert många fler goda råd av andra mer kunniga här på KiF. Tycker du ska ha stort credd för att du är öppen och frågvis och vill ta in information. Bra där! 😃
Vad är det för tävling i Danmark och varför måste du äta kolhydrater då?
Du är ung och man, du kommer antagligen inte ha några problem alls att gå ner fort i vikt. Försök att inte bli extrem. Det är bara stressande för kroppen. Om du planerar och pratar igenom allt med dina föräldrar kan du få en livsstilsförändring som du kan hålla även när huset är fullt.
Lycka till!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Re: #8 Ang. LCHF är jag av åsikten att det knappast kan vara dåligt att äta hälsosam, naturlig, mat som vi mår bra av.
LCHF är ketogen kost och lämpar sig utmärkt för vuxna.
Biverkningar med ketogen kost är bland annat risk för uttorkning, sänkt ph-värde, skeletturkalkning och nedsatt tillväxt samt känslighet för vissa medicinska preparat och alkohol. BHB, beta-hydroxybutyrate, och GHB, gamma-hydroxybutyrate, har samma kemiska formel och många liknande effekter.
Du har inte växt färdigt som 17-åring.
Gällande gym -
Maskinerna kanskre inte alltid bäst - prova klasserna/kurserna (vad det nu heter pà Svenska..) .. Märkte att det gick lättare i grupp, mer motiverande och ofta bra musik som inspirerade och gjorde mig pà glatt humör.
@ bluegoose
Det låter logiskt, och jag ska försöka göra mer research på frågan :)
@ theresiaw
Jag spelar schack (vilket är varför jag reser väldigt mycket). I Danmark 12-16 februari spelas Nordiska Skolmästerskapen där jag var en av två kvalificerade i högsta gruppen. Eftersom allting med kost fixas av arrangörerna blir det en massa problem om man ska specialkost. Ett annat problem är att jag tidigare försökt kombinera LCHF under tävlingar med dåliga resultat. När väl sommaren faller på och tävlingarna blir täta hoppas jag att min hjärna är tillräckligt omställd på LCHF för att inte påverka schacket negativt. För övrigt åker jag 12-16 December till Warszawa samt Dubai 17-29 december för Ungdoms-VM i schack.
@ crikarlshamn
Jag är generellt sett av åsikten att fria vikter är bättre för kroppen än maskinträning, men just på grund av min dåliga balans känns det bättre att börja med maskiner, och framförallt tryggare. Förhoppningsvis kommer jag möta nya vänner ganska fort på gymmet, och de lär ju också påverka min inställning till träning och vidga mina vyer :)
@ Anders-S
Jag tänker tyvärr inte ha en debatt med dig om LCHF och kasta studier fram och tillbaka. Tack för din bekymran, men jag äter den mat jag mår bra av.
Kul med schack! Lycka till! :)
Tack! :)

Re: #8 naturlig, mat som vi mår bra av.
Det är den totala frånvaron av mejeri- och spannmålsprodukter, liksom raffinerat fett, socker och salt, som är gemensamt för alla dessa ursprungliga samhällen och vår egen mångmiljonåriga evolution, skriver Staffan Lindeberg och Göran Burenhult i SvD:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/striden-om-maten-missar-evolutionen_8412072.svd
Helt i min tanke linje :o)
"Människan kan, som fångstfolk i arktiska regioner, leva väl på 90 procent animalisk och 10 procent vegetabilisk föda, eller som rotfruktsodlare i tropikerna på 80 procent vegetabilisk och 20 procent animalisk. Det är den totala frånvaron av mejeri- och spannmålsprodukter, liksom raffinerat fett, socker och salt, som är gemensamt för alla dessa ursprungliga samhällen och vår egen mångmiljonåriga evolution."
Plus/minus saltet - vet ännu inte var jag stàr sà undviker inte men extra saltar inte.
Alla äter väl LCHF på sitt sätt. Jag hade knappast tänkt sitta häva i mig Coca Cola Zero och stevia-bakelser, men inte heller äta bär, rotfrukter och frukt. Det enda jag dricker är kranvatten och svart kaffe 2 gånger i veckan. Mjölk/grädde får jag knappt i mig om jag inte tillagar någon gryta av något slag. Ost får jag i mig men tycker inte vanlig ost smakar något vidare (eller brie för den delen), så får jag i mig ost är det främst genom smält ost i matlagning (vilket inte särskilt vanligt. En måltid kan vara så typisk som smörstekt fläskfilé med kokt broccoli & blomkål och bearnaisesås till, med vatten till såklart. Antar att såsen kan innehålla en del mejeriprodukter och saker man helst vill undvika, men att ta bort den skulle göra resten av maten klart mer oaptitlig, och fettet behövs ju för energin. Ang. Salt ska jag läsa på om det!
Saltet - min tanke linje hittills…
- Har man mycket högt Blodtryck bör man kanske undvika tills det gàtt ned (med LCHF? och 5:1).
- Har man làgt Blodtryck (har själv alltid lidit av detta) behöver man inte tänka nämnvärt pà det.
äter man "riktig mat" och inte hel/halv fabrikat blir det automatiskt inga större mängder.
Hej igen!
Det är den 6e januari och därmed första dagen på min "Hälsoresa".
Jag har köpt gymkort och haft mitt första träningspass, och ätit LCHF under dagen.
Lunch: 250 gram fläskkött, 100 gram broccoli & blomkål, massa bearnaisesås.
På gymmet började jag med 20 minuters lågintensiv konditionsträning och tränade sedan med de maskiner jag lyckades förstå. Det blev ben, bröst, mage, rygg, biceps, triceps. Det blev 2 sets / muskelgrupp med 10 reps första setet och 5 reps andra setet.
Till er erfarna: Hur låter detta? Vad borde jag förbättra? Är det för mjukt? Under träningen kändes det alltid som att musklerna inte pallade mer, men det kändes ingenting i dem efter träningen var avklarad. Jag hade förväntat mig att känna något i muskeln, det var som att jag kände att jag klarade mer tills att jag väl satte igång (då orkar jag inte mer.)
Efter träningen blev det 3 ägg och 9 köttbullar, men jag ska skippa köttbullarna i framtiden om jag inte gör egna.
P.S. Jag kommer inte väga mig förrän 12 februari, så det finns ingen större poäng med att jag uppdaterar hur det går för mig här under tiden. Min startvikt igår var 82,5 kg och min målvikt så småningom är 67 kg (men detta kommer jag inte klara på en ynka månad såklart).
D.S.
Mitt råd är att om du "tröttnat på min övervikt och vill bli kvitt den för gott" är att du äter lchf för gott. Du måste nog bara hitta det lchf som funkar för dig. Testa dig fram men sluta inte.
Du behöver inte kolhydrater för att spela schack.
Kul att höra från dig, lycka till på din resa!
Kroppen orkar inte lika mycket under omställningsperioden. Träna lagom. Du behöver inte pressa kroppen just nu. Du märker när energin kommer tillbaka. :)