Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6657 ggr
aktagrottman
2

Kanin foder och lchf

Bra först inlägg.
Men nu måste det bli så.
LCHF är perfekt och tänket så fint.
Mycket handlar om hur man kan hålla sig frisk och mycket handlar om att den maten som växer framför fötterna är bäst efter ett hållbart perspektiv.
Men som livet ser ut idag är det svårt för den enskilde att hålla en gris på tomten eller höns osv.

Men kanin är djuret som fungerar på många ställen, kanin är dock mager och bör kompletteras med fett och mera fett men protein är den rik på.

Men vad skall en kanin äta?
Jag kommer bli med kanin inom kort detta för att utöka möjligheten att bli mera sjävhushållig men några saker får jag inte till.
Kaniner äter gräs osv men kaniner i produktion bör eller kan man ge extra kraftfoder. För att få bättre tillväxt.
Rabbfor granngårdens kaninfoder innehåller:

Lusernmjöl

Vete

Vetekli

Korn

Sojamjöl

Havre

Melasserad betpressmassa

Havreskal med kli

Kalciumkarbonat 

Vad känner vi inför detta är det ett bra föder för våra proteinbomber?
Eller finns det en smartare bättre väg att gå?

Tack

Orakletidelfi
0

En kanin blir väl inte mycket till mat, och för mig är det ett keldjur som jag inte skulle kunna tänka mig att äta lika lite som en katt. Men ska man ha det till mat måste man väl tänka liite större än att ha en kanin.  Undrar om det ens lönar sig.

aktagrottman
8

#1 En kanin är billig i drift, och på en vecka växer den ,med ca 170g.
En kanin är fullvuxen på ca 12v och detta på nästan bara gräs.

Nu är det ju så att 1 honor ger ca 30 ungar per år vilket 

motsvarar ca 45 kg kött.
Vilket faktiskt är ganska mycket.
Till priset av eg vatten och gräs.

Vissa äter kött andra är vegetarianer.
Jag kelar med lamm, men lik förbannat ligger de på min tallrik med.
Livet går runt och en vacker dag kanske det är jag som är mat för något annat djur inget jag grubblar så mycket kring.
Mat är mat oavsett om jag kelat med det. Jag vet i alla fall att den hade det bra tills.

aktagrottman
0

Frågan jag eg ställer mig är skall man ge kaniner soja och korn?
Till kor säger vi ju fy fy.

Och det har visat sig att fettsamansättningen hos djuren blir bättre om de får äta sin naturliga föda.

Samtidigt handlar det ju om att mätta magen hos mig, så kraftfoder kanske är ett bra val eller går det att göra någon annan deal?
Och vilken skulle det vara?

hemul
1

Men du har väl inga vinstmarginaler att ta hänsyn till? Varför skulle du behöva "bättre tillväxt"? Du kan väl nöja dig med normal tillväxt. Vad är det för idé om ditt kött inte är bättre än det köpta?

Exakt vad en kanin äter naturligt vet jag inte, men det måste ju gå att ta reda på.

Lycka till! Jättekul idé tycker jag. Du får berätta hur det går sedan. Det vore spännande att höra hur det utvecklar sig. 🙂

aktagrottman
1

Hemul absolute skall jag göra det.
Och visst är det som du säger jag gör det ju för egen vinnings skull så vinstmarginal finns just inte på det viset.

Men som du vet mycket skall ha mera. Eg är jag just inte emot kraftfoder i sig, men skall jag välja mellan djur som mår sämre och med större vikt känns valet självklart.

Suskiv
1

Kaniner äter i naturen gräs, örter, grenar, rötter och sly och på hösten även spannmål. 

Vill du ha ett spanmålsfritt kraftfoder titta på Jr farm grainless. 

För övrigt har du räknat väldigt högt med 30 ungar per år. Visst har man en ras som ger mycket ungar per kull och man avlar sönder honan så kanske det går men vill man ha långsiktig lösning så bör man inte ta mer än max två kullar per år och hona och räkna med att det blir 3-10 ungar per kull beroende på ras. 

Mina kaniner äter för övrigt rabbfor.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Tripod
0

Hur som helst verkar det bli en ganska stor verksamhet av det hela om det överhuvud taget ska bli någon mängd mat att tala om.

Jag har inga moraliska invändningar mot det, men jag är övertygad om att de flesta aldrig skulle kunna tänka sig att föda upp kaniner för att äta dem. 

Själv vill jag helst inte titta maten i ögonen innan jag äter den. 

Jag har tidigare fött upp höns, och visst åt vi dem ibland, men det var nästan ett gränsfall.

peoy
0

Har en tomt på kring 1500kvm att nyttja till nåt vettigt, så en kaninodling kanske skulle funka.. Det blir iof en hög startkostnad på att hägna in hela tomten + kanske bygga nån koja till dom..

Problemet är väl att det ska göras mat av dom, och jag som de flesta andra (som inte lever på matuppfödning) äter bara mat som redan är död..

Fast skulle det inte vara bättre att odla hare istället, för dom blir ju mycket större och mer mat av (åtminstone vad jag sett av de som hoppat förbi på vägarna) ?

Lisabet
4

Dottern har myskankor, och de reproducerar sig bra.

Problemet är slakten. Hon har inte hittat någon som slaktar åt privatuppfödning, och har inte förmått sig till att göra det själv. Så nu har hon 21 st ankor i trädgården…..

Orakletidelfi
0

#2 Du skrev "bli med kanin" vilket är ental, för att  det ska bli ungar krävs två av olika kön, vad jag vet, så att du tänkte dig avel framgick inte 😛

Suskiv
1

#8 hare är ett vilddjur och dem får man inte ha som produktionsdjur. Kaniner är olika stora beroende på ras och köttkaniner ligger kring 4 kg levandevikt som vuxna. De slaktas vid 12-18 veckor. 

Slakten i sig är inte så svår. Man kommer långt med ett skjysst järnrör och en vass kniv. (ja jag har slaktat kaniner förr, gör inte det nu eftersom jag bor ett litet radhus och grannarna nog inte skulle uppskatta det). 

Däremot så kräver kaniner yta. Hanar och honor måste säras och avelshanar måste ha egen bur eftersom de slåss. Mathanarna kan ofta gå ihop fram till slakten eftersom de slaktas unga.

Orakletidelfi
0

Nu börjar det likna djurplågeri här, vi brukar väl förorda human uppfödning och slakt… 😕

Suskiv
1

Djurplågeri? 

Antar att det är mitt inlägg om slakt. 

Kaniner slaktas genom att man bedövar dem. Antingen med ett hårt slag mot huvudet eller med slaktmask. Sen skär man av halspulsådrorna och låter djuret förblöda. Så slaktar man för övrigt de flesta djur. 

Så med ett järnrör att slå med och en vasskniv att skära med så kommer man långt. 

Kaniner ska självklart få ha det bra med rena torra burar/lösdrift och bra föda och omvårdnad. Detta vare sig de ska slaktas eller inte.

[Tilde]
0

Nu äter jag inte kanin, utan har dem som husdjur. Kaniner bör inte äta spannmål då detta inte är bra för dem. 

Så även om man vill slakta kaninen senare så tycker jag att djuret förtjänar bra mat och ett bra liv innan. 🙂

Torparmor
2

Nja, att bedöva kaniner med ett slag är inte godkänt och får endast användas i speciella fall. 

Man kan inte ha avelshannar tillsammans, men en avelshanne kan vara tillsammans med en hona med ungar - inga problem. Många tror att hannen skall bita ihjäl ungarna. Det finns det inget belägg för. Hannarna är faktiskt jättebra pappor, dock kan det bli för tätt med nya ungar på det viset.

Under kriget var kaniner en stor proteinkälla för många familjer. Kaniner är mycket bra foderomvandlare och klarar sig bra på gräs, ogräs, maskrosor, örter, överblivna grönsaker, grönsaksrens, blast od. Man ska dock undvika att ge kål till dem. Kålen gör att köttet kan bli beskt. I äldre recept står ofta att man skall lägga köttet i mjölk. Detta gjordes för att "dra ur" beskheten och gjorde köttet sött. Hoppas över detta.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Orakletidelfi
0

Det lät j*****t barbariskt i mina öron.

Suskiv
4

Kaniner får enligt jordbruksverket bedövas med slag mot huvudet. 

_"18 § Kaniner och fjäderfä får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål vid slakt för privat konsumtion i hemmet. Enstaka sjuka, skadade, eftersatta eller av andra skäl frångallrade fjäderfän och kaniner får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål eller, för mindre djur, genom att bakhuvudet slås mot ett hårt fast föremål. 
_

Slaget ska utföras på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet"

Källa: http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1362469275039/2012-027.pdf

Så föder man upp kaniner för eget bruk så får man slå dem i huvudet med ett hårt föremål och sen avbloda så länge man vet vad man gör.

hemul
0

Hittade den här tråden som innehåller en hel del information om slaktmetoder.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=135915.0

Orakletidelfi
0

Så det är ok med halalslakt på kaniner… för det är väl precis det det är… fi fan…

Lilltilda
3

Slaktmetoden som bl.a. beskrivs i #17 är helt laglig och måste ändå räknas till de skonsamma metoderna. Det viktiga är att djuret verkligen förlorar medvetandet direkt.

Kanin är ruskigt gott. De kaniner jag ätit har dock varit vildkaniner men 
jag ser inget fel i att hålla kanin för köttuppfödning även om jag själv skulle anse det vara väldigt bökigt. Precis som med all djurhållning så kräver det både kunskap och resurser för att djuren ska få ett så bra liv som möjligt före de förvandlas till stek på mitt middagsbord.
Jag tycker att TS frågeställning gällande kost är bra. Det gäller verkligen att läsa på för att ge djuret ett så bra liv som möjligt.
Kaninuppfödning för kött är definitivt inte värre än att ha gris, höns eller annan djurhållning tänkt till kött. Det bästa med egen köttproduktion är att man vet exakt hur djuren haft det.

~God loves you, and I´m trying! ~

*Dandelion*
0

#19 Om man bedövar djuret innan slakt, så är det inte halal.

Vid halalslakt skall djuret vara vid mentalt närvarande.

Suskiv
0

#19 Nej vid halal ska djuret INTE vara bedövat utan vid fullt medvetande. 

Nästan alla djur slaktas på det här sättet. De bedövas med slag (kaniner och fjäderfän) eller slaktmask och sen avblodas. Djuren dör inte av slaktmasken utan blir bara bedövade, de är avblodningen som dödar djuret.

savonit
3

#10 Nej missade kanske en bid av förklaringen.
Det är kaniner för avel jag är intresserad av.

#Alla
När det gäller slakten är jag inte jätte oroligt för det hela.
Det är ett stycke mat och kaniner är i mina ögon minst lika mycket mat som ko eller får.
Kaninen är av naturen vild och jagas på i sverige.
Kon är i sverige endast ett husdjug som människan föder upp för eget behag.
Lika så fåren.

Kaninen finns vilt i hela sverige och fortplantar sig för egen förmåga.
Kaninen är på så vis mera vilt än både kon och fåret i sverige.
Dessa djur äter vi gärna.

Ja kaninen passar mycket bra som kel djur med, men det gör lamungar med.

Slakten kan man tycka vad man vill om men faktum är att man skall slakta djur på det sätt som ger minst känsel och ett hårt slag på rätt ställe gör just detta ypperligt.
De flesta djuren i sveriga avligas på detta/liknande vis.
Bultpistol, slaktmask osv. Och är snarare regel än undantag och ger minst närvaro för djuret ifråga, det hela går så fort och utförs på ett så lugnt sätt att djuret inte hinner känna smärta eller stress.

Alana82
0

Bultpistol till kanin finns att köpa, har funderat på en för egen del.

Vad gäller kosthållning säger jag gräs och hö är prio ett samt grenar att gnaga på så inte tänderna blir för långa, sedan finns det en uppsjö med olika pellets varianter men de är absolut inte nödvändiga.

Vad gäller ras så finns det både belgisk jätte och belgisk jättehare om man vill ha kaniner som liknar harar ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

ScarletMajesty
0

jag vill tipsa TS om att Kanin.ifokus har en avdelning för just produktionskaniner som TS borde kolla in.

http://kanin.ifokus.se/?4d712496b9cb462141046e71-1-produktion

VildaVittra
2

Jag undrar när myten om halalslakt dör ut?

I Sverige slaktar vi alla produktionsdjur genom att först bedöva, sedan avbloda. Vilket är på exakt samma vis som svenskt halalslaktat kött, med enda skillnaden att djuret ska vara vänt mot Mecka och få en bön läst över sig.

Kosherslakt är däremot en annan femma, där får man inte bedöva, så det är helt olagligt  i Sverige.

Att slå kaninen i bakhuvudet är faktiskt den bästa metoden, en kanins hjärna är ungefär som en valnöt i storlek och ofantligt lätt att missa även för vant folk (vill ni fördjupa er i det, googla på Gösta kaninslakt), så med en bultpistol ökar risken markant att du står där med ett svårt skadat djur vid fullt medvetande. För hemmaproduktion är ett slag i huvudet fullt lagligt.

Vilken ras når slaktvikt på 12 veckor? Den kan inte vara vidare  hälsosam. normalt slaktar man vid 20 veckor, men då är de egentligen inte fullvuxna, men då äter de mer än vad de lägger på sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Suskiv
0

#25 Ja i sverige bedövas djuren även vid halal eftersom vi har en lag som kräver de. Annars ska djuren egentligen inte bedövas vid halal släkat och görs heller inte i utlandet.

VildaVittra
0

#27 Du borde ändra dom sista orden till "i alla länder", sen ska man också veta att i alla länder bedövar man inte "vanligt" kött heller. Så det problemet är inte avgränsat till religion.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aktagrottman
2

Jag är inne på #23 spår givetvis är det avel det handlar om.
Kaniner är bra foder omvandlare och är färdiga lika fort som ett sallads huvud.
Jag missade att få med den biten i ts, eftersom det var så självklart för mig.