Löpning, lchf, ytterligare reflektioner
Jag har nu efter ca 10 mån på lchf börja experimentera med lite kolisar vid löpning. Jag tröttnade helt enkelt på att alltid ha usla och tunga pass för det mesta. Det började märkas på antalet löppass man skrapade ihop, och det är inte bra. Lite roligt måste det ju vara för att man skall ta sig för det! Dessutom så gick det väldigt mycket långsammare. Just farten kanske inte spelar så stor roll, men när man springer längre sträckor, (för mig >15km) så börjar det ta för lång tid vid för låg fart. Det märks verkligen att kroppen bara klarar ca 50-60% intensitet på fettdrift, eller hur det nu ligger till. Benen är som stenklumpar, ingen stuns alls. Nu senast käkade jag en halv apelsin och 20-30g (torrvikt) havregrynsgröt plus det vanliga då med några ägg och smör och kaffe typ till frukost. Ganska blygsamt extraintag egentligen men ändå ca 30g kolisar, det är mer än jag brukar äta per dag, skulle tro att jag pendlar mellan 20-50g kolisar nu för tiden. Två timmar senare körde jag mitt löppass och det kändes ljuvligt. Kändes som intensiteten kunde ligga på 75-80% utan att man "hostade blod" av andfåddhet typ. Jag fyllde på efter en mil med pyttelite risbräck med mörk choklad som min fru gjort. Nu börjar det kännas i benen som det gjorde förr. Mina undringar då till er som verkligen kan detta på era 10 fingrar. 1. Kan man räkna med att de extra kolisarna i princip bara används vid löpningen, och inte höjer blodsockret mycket utöver nyttan till löpningen typ och börjar lagra fett och vätska osv osv. Suget som kommer kan jag ta, det går över, men pluffsighet osv vill jag inte ha. 2. Sen undrar jag över bästa källorna? Jag vill såklart inte ha gluten, så ris och havre och frukt är bra antar jag? 3. Sen åter till mängden, en dl havregryn två dl vatten blir en ok portion gröt, ca 35g torrvikt. Det skulle ge 21g kolhydrater. Men vad blir glykogen, är det mycket eller lite som bränsle vid löpning. Vet inte riktigt hur man skall tänka. 4. Låt säga att jag ger detta tillskott av kolisar två gånger i veckan, vanligast med ett par dagars mellanrum, men nu denna mörka årstid, ibland två dagar i rad eftersom det är trevligare att springa i ljuset på helgerna. Vad gör det med mitt blodsocker som är så lugnt och trevligt i vanliga fall, och vad gör det med allt annat? God fortsättning på er!
Inga löpare men närmare 150 fluktare? :) Ingen som har något egenupplevt att dela med sig av som kan kasta lite ljus på mina frågor?
Känner snarare tvärt om.
Mycket mera ork på fett drift.
Däremot behöver man den del vatten och salt.
Men seghet, känner inte jag av.
Jag kan inte svara på alla dina frågor men jag kan säga att jag före året gjorde ett test med en halvmara på strikt LCHF och den genomsnittliga tiden per km. Var ca. Samma på när kanske dom sista 3 km. Jag ville nog vara varsam med sockret och frukten men det beror på hur känslig ens blodsocker är.Annars fler grönsakor och nötter. Tror det går an att springa på LCHF men med tillräcklig med mat. Alltså du borde äta 3 rejale måltider om dagen och kanske lite mellan måltider när du springar långt. Alltså inte svar på alla frågorna. Det verkar som att du mår bäst på liberal LCHF. Jonas Bergqvist har bra tankar om träning typ löp och LCHF. Gott nytår.
Skumt, som ni säger då hör jag ofta att folk tycker det går bra så fort kroppen vant sig, 3-6 mån typ. Men inte för mig, sen vet man ju inte vad man egentligen jämför, alla har olika synsätt, och eller utgångsläge. Men jag är faktiskt förvånad över att det inte vill ge med sig riktigt för mig. Känns ju egentligen dom ett nederlag att behöva lite kolhydrater för att orka träna. Så var det ju inte att det skulle bli..
Se det inte som ett nederlag. Jonas Bergqvist har så vidt jag kommar i håg netop några tankor om att kanske 100 gr. Kolhydrater funkar för löpare. Jag hade tröga ben i början. Om jag springar tidigt på dagen innan frukost går det kanske lite långsammare. Men jag orkar inte springa få timmarefter ett måltid. Om du trivs på lite ris och potatis är det kanske bäst så. Andra kör strikt men det ser ut att vara individuelt. Jag springar inte snabbare i julsemestern för att jag har fuskat:-)

Jag tror kroppen är mycket mer komplex, och att det inte är så enkelt som att det handlar om hur mycket kolhydrater man får i sig eller att hälsan i sin helhet för alla är beroende av att man använder fett hellre än kolhydrater för att täcka energiuttaget. Det finns talrika exempel på god hälsa hos människor som äter ganska mycket kolhydrater, och till och med vegetarianer och veganer kan ha god hälsa och prestera bra, allt beroende kanske på precis vad de äter. Nyligen presenterade Stuff i Nya Zeeland en artikel om ett par veganer som springer runt Australien på 365 dagar, ett maratonlopp om dagen under ett helt år. I artikeln påpekas att de har tagit bort pasta ur dieten och numera äter lokalt och organiskt odlad föda. http://www.stuff.co.nz/life-style/wellbeing/9567005/365-marathons-in-365-days Om man gör slut på energiförrådet man laddar in och tar ner sockret genom att helt enkelt förbränna det, kanske det inte är lika skadligt som när man under mycket längre tid har högt socker. Det skulle i så fall tala mer för att ladda med kolhydrater än att sätta i sig dem efter passet. Kanske balansen bör läggas på att före stor ansträngning fylla glykogendepåer och matsmältningssystem, medan man efter ansträngningen tar in protein för att reparera det som har brutits ned? Men man bör nog inse att det är ganska stor skillnad mellan att springa en maraton om dagen och att sitta framför teven och zappa.
#6 Ja det tror jag med, visst är kroppen komplex, och har större individuella skillnader än man kan tro, eller som är bevisat. Det är som du säger bara att se sig omkring, vissa som har kroppar som Brad Pitt i fight club hela livet, men äter hyfsat normalt. Vissa som springer jättebra utan att träna alls, trots en ganska lång och stor kropp. Eller vissa som inte är speciellt bra på att springa alls, trots hård träning osv osv. Dock så trodde jag inte jag skulle påverkas sååå mycket åt hållet som faktiskt inte kan träna hårt (>60% typ) utan kolhydrater. Lågintensitet går bra, men inte knappt ens medelintensitet. Jag måste nog säga att jag har gett kroppen tid med, minst 7-8 månader på strikt lchf, ordentligt kontrollerat med våg och appar för näringsinnehåll. Jag har pendlat kring 20g kolhydrater per dag, ofta mindre. Har ätit ordentligt med mat 2300-2500kcal. Jag har under tiden löptränat för att vänja mig successivt. Det har inte funkat. Kanske är jag en sån som inte är bra på att ta hand om fettenergi. Eller så är jag en gnällig latmask som inte biter ihop lika bra som dom som är bättre.. Det kan man ju inte veta. Sjukt svårt att jämföra. Jag menar, vissa säger: "För mig går det jättebra att springa på strikt LCHF", men egentligen då äter denne person 100g kolisar per dag, antingen pga självbedrägeri, eller på ren okunskap, därför tror jag inte på att jämföra sig med uttalanden på webb tex. För man kan aldrig veta. Men visst lutar det åt att jag funkar lite sämre på ren fettdrift vid något högre intensitets löpning och styrketräning. Idag har jag käkat ganska exakt 40g kolisar till frulle, vanligtvis 0. Anledning? halvmara i skogen. Får se hur det går idag? :)
Ja strikt LCHF är nog inte 50-100 gram nötter innan ett löp men jag provde detta före året innan en 5km. Löp i motions konkurrens. Inte bra för magen. Fick jätte ont och senera total kass mage. Mer behövs inte sägas annat än att stora mängd nötter kan ställe till det. Hoppas dit löp går bra i dag..
Jag har inte så mycket att komma med då jag inte körde något extremt konditionskrävande när jag var som mest strikt på LCHF (runt 20 g/dag). Dock körde jag alltid uppvärmning på crosstrainer eller motionscykel och jag låg alltid högre i hjärtslag under den strikta perioden. Jag låg runt 130 innan LCHF och runt 140 som striktast. Det har gått tillbaka till runt 130 sen jag ökade på kolhydraterna.
Jag har läst i Jonas Bergqvist bok om varför det kan skilja en del när det gäller högintensiv träning: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/lagkolhydratkost-och-konditionstraning/. Tittar man på hur Jonas Colting (Mäster i trialthon) äter verkar det också vara mer åt Paleo-hållet som gäller. Jag tycker du gör rätt som provar dig fram för att känna vad som funkar för dig.
Jag har ätit LCHF i dryga 3 år. Mår jättebra MEN när det gäller högintensiv träning finns ingen kräm i benen när jag håller mig till strikt LCHF. Jag har också trott jag var unik( att uppleva sämre kräm i kroppen, i samband med intervall/ hög intensiv träning) pga alla säger att de kan köra på ännu hårdare och starkare.
#8 Nej inte så strikt just då kanske? Har också provat nötter vid löp, fick då med magknip. Nötter kanske är tufft för magen vid ansträngning? #9 Ja jag har hört just detta med, kroppen får köpman lite mer vid fettdrift. #10 Ja jag skall kolla in den boken, alltid intressant och läsa olika teorier. Men visst lutar det åt att det är så. Men behöver lite kolhydrater i systemet om man inte skall gå på knäna vid hårdare träning (definitionen av hårdare träning är olika för alla så klart) #11 Där ser man! Jag tror inte vi är unika utan ganska lika de flesta, vi definierar bara hård träning, och eller strikt LCHF olika, sen tror alla att dom talar samma språk. Detta tror jag ger större skillnader än faktiskt skillnader i kroppens fysiologi osv. Men vissa undantag som jag nämner ovan och också givetvis finns. Löpningen i går då. Jag käkade en liten portion havregrynsgröt, typ 30-40g torrvara samt en halv apelsin, plus lite ägg smör och kaffe typ. Hamnade på som sagt ca 40g kolisar, väääldigt mycket mer än en vanlig frukost. Jag började springa ca två timmar senare och det var ganska normal fart jämfört med "förr", men en mycket behagligare känsla i kroppen, det blev aldrig tungt, och jag blev aldrig dimmig i huvudet, och benen kändes inte superstarka, men behagligt starka och jämna i styrkan. Det roliga är att efter en lång tung backe tar det nån sekund sen känns det som man aldrig sprungit backen. Extremt mycket snabbare återhämtning. Så visst är det det skillnad på hur min kropp funkar nu efter lång tid på lchf. Under löpet käkade jag två fruktssqueese som man ger till barn. Klockrent att ha med sig, dessa gav ca 10g kh vardera. Det gav en lagom energi som höll mig glad och stark. Det var perfekt som färdkost. Jag sprang för övrigt nästan 19km i lera och träsk och allmänt höstlig terräng, med sådana höjdskillnader att det slog lock för öronen ett par gånger :) så det var ett seriöst test. Det gick endast ett par tre min långsammare än mina snabbaste rundor på denna sträckning, med kolhydrater, och när jag sprang oftare, så definitivt en bra runda! Så, det var mina reflektioner. Jag kommer fortsätta med små mängder bra kolhydrater vid hård träning!
lchfman,
Jag läser att du gärna verkar vilja ligga så strikt lchf. Och att du känner det som ett mislyckande att äta mer trots för att du mår bättre.
Vad är dina anledningar till att pressa kolisarna så lågt egentligen? Vilka hälsofördelar tänker du att du får genom av att äta tex 20g kolisar istället för 50g?
Inte kanske misslyckande, men rädd för att det börjar gå åt fel håll typ.
Jag vill inte halka åt fel håll så att säga.
Jag vill inte ha begynnande småsug hela tiden osv osv. som det kanske blir om jag börjar äta något mer med Kh.
Jag har bra karaktär, men ingen står emot sug i längden, därför vill jag inte "tulla" på gränsen liksom. Jag trivs väldigt bra i denna livsföring och allt funkar hur bra som helst, utan de små sakerna jag beskriver i denna tråden.
Så för att sammanfatta, jag känner att väldigt låg nivå av Kh funkar för mig, näringsmässigt, sötsugsmässigt, humörmässigt osv osv.
Men när det kommer till träningen funkar det så där som sagt.
Förstår…
Jag tycker du är inne på bra grejer.. Du verkar förstå din kropp väl..
Tycker det låter förnuftigt att göra som du gör och käka kolisar i förbindelse med träning. Experimentera. Det är inte säkert att kolisar under träning påverkar dig resten av dagen. :)
Ja jag skall fortsätta experimentera ett tag. Jag hoppas min kropp kan bete sig som innan, med ett litet tillskott av kh vid träning. Skall läsa Bergkvist bok med, kanske hittar jag rätt!
Du skulle oxå kunna läsa Volek & Phinney's "Low Carbohydrate Performance"..
Tack, skall kolla upp den.
Förövrigt så måste jag nämna att återhämtningen blir avsevärt mycket bättre, både på kort sikt som efter en lång seg backe, och på längre sikt vad gäller t.ex. sega muskler och träningsvärk.
För ett par dagar sedan utmanade jag definitivt muskler, och i vanliga fall skulle jag vart bra mör i ett par dagar.
Ingenting, eller kanke 5% av den vanliga ömhetskänslan efter ett så långt och snabbt löppass. Väldigt intressant, och knappast placebo eller påhittat.
Det om nåt, måste ju vara en riktigt bra orsak att äta LCHF.