erytritol - är det av vete?
Är erytritol (sötning) framställd av vete?
Eller är all erytritol NATURLIGT GLUTENFRI - framställd av något annat?
Vad är erytritolen i t ex Sukrin, ICA sötströ, Bakery+ framställd av?
TACKSAM FÖR SVAR!
Jag har aldrig hört att det skulle finnas gluten, det är en sockeralkohol som framställs genom fermentering (jäsning) ur päron, svamp eller melon.
http://sukrin.com/se/sukrin/om/
Ser nu också att det står att sukrin fermenteras från druvsocker.
#1 Om jag inte förstått helt fel är det vanligtvis majsstärkelse man jäser då det ger ett bättre utbyte och är på så vis billigare,
Men det går alltså att jäsa fram sukrin ifrån flertalet grödor.
Har dock aldrig hört något om vete.
Jag tror det är funktionell mat som först tagit fram sukrin och de skriver inget om majsstärkelse iofs.
Sökte pà Google:
https://www.google.com/webhp?hl=en&complete=0#complete=0&hl=en&newwindow=1&q=Erythritol+gluten
http://gfedge.wordpress.com/tag/erythritol/
Fermented – It is made by fermenting the natural sugar found in corn.
http://www.nowfoods.com/Erythritol-Natural-Sweetener-2-5-lbs.htm
Erythritol is a naturally-occurring sugar alcohol derived from a corn source and is naturally found in small amounts in various plants, fruits and fungi, including mushrooms.
Hittade bara med majs och inget vete.
Jag är intolleralnt mot en hel del ämnen och undviker detta ämne. Fàr liknande reaktion som nedan.
http://www.livestrong.com/article/478893-erythritol-toxicity/
Allergic Reaction
Some individuals may experience an allergic reaction to erythritol ingestion. According to a March 2000 case study published in "The Journal of Dermatology," erythritol ingestion may cause allergic urticaria, or hives, that are associated with itching and a swelling of the skin. Other symptoms of an allergic reaction to sugar alcohols include a swelling of your face and neck, increased sweating, nausea, increased blood pressure and difficulty breathing. An allergic reaction is a medical emergency, seek medical attention immediately if you experience an allergy to erythritol.
Fast sukrin är iallafall inte från majs enligt dem som tillverkar det själva. Kanske tillverkas från olika källor i olika länder.
ur min länk ovan som är frånfunktionell mat som tillverkar just sukrin (ifall man inte får upp l'änken)
Sukrin är en 100 % naturlig produkt utan tillsatser, baserat på sockeralkoholen Erythritol. Erythritol finns naturligt i bland annat päron, meloner och svamp
Sukrin blir framställt vid en naturlig jäsningsprocess (fermentering), där man använder druvsocker som råvara. Detta är samma metod som används för att laga vin och yoghurt.
#7 De har fortfarande inte påstått att det är päron och svamp de utvinner Erythritol ifrån bara att det finns naturligt där.
Sukrin blir framställt just när man jäser druvsocker med en speciell jäststam.
Frågan är bara vilken råvara de använder som innehåller druvsocker.
Druvsocker är Glukos.
Glukossirap och Majssirap är om jag förstått det hela rätt samma sak.
Så med stor sannolikhet är det någon av dessa de använder vid framställning av Sukrin, oavsett är det i alla fall någon produkt med väldigt mycket billigt druvsocker.
Vill ni göra Erythritol:
http://www.ehow.com/how_8651178_make-erythritol.html
ja nej det påstod jag inte heller, utan att det var druvsocker, (vilket jag nämner i både "#7 och i citatet från fuktionell mat i # 6) visste inte att det finns i majs dock!
Fràn det jag hittat ser det ut att vara (se inlägg) majs som är det mest förekommande livsmedel som används för industriell produktion.
Jag har sett på flera ställen att det påpekas att
USA
gör erytritol från majs till skillnad från hur det görs här t.ex. hos Anna Hallén men att som hon anse att det per automatik skulle bli jättedåligt pga det kan jag ju inte riktigt hålla med om. Det finns ju många identiska beståndsdelar i både bra och dåliga råvaror. Jag menar allt i majs är ju inte dåligt, det är som att säga att pofiber är lika dåliga som potatis bara för att det görs av potatis, men man har ju tagit bort det som gör att potatis är dåligt i LCHF.kosten (stärkelsen).
#5 av crikarlshamn
"Jag är intolerant mot en hel del ämnen och undviker detta ämne". Är det erytritol du undviker?
Tack för info om allergisk reaktion erytritol. Något jag inte hört om tidigare - bara att vissa, vid för hög dos i t ex bakverk, känner olustigheter i mun/svalg - som kallas bismak, fastän det inte är någon smakupplevelse, utan mer en olustig känsla av kyla, sveda och liknande. Något jag också upplevt.
Kan detta möjligen vara en lättare allergisk reaktion?
Det bästa är kanske att helt avstå från denna sötning?

Det är kyleffekten av Erithryhol!
Sen så.. det där med bismak.. varför häller ni i kopiösa mängder?
Som LCHFare räcker det som regel med en knivsudd för sötmans skull.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja, det är erytritol jag undviker.
Undviker i denna mening var artigt skrivet, jag äter det inte alls…
Jag ändrade min kost ett tiotal àr tillbaka dà jag fick reaktion vid glutamat , vissa kemiska färgämnen, konservering etc. Fàr det även av vitt socker - lönnsirap i smà mängder gàr rätt bra.
Läste nàgonstans att de som har autoimmuna sjukdomar inte bör äta erytritol och det stämmer tyvärr bra pà mig..
Knivsudd av erytritol förslår inte alls Zepp, det känns inte en gång, det är stevia man tar så små mängder av.

Eh.. sötströet menar jag.. det skall ha samma sötma som vanligt socker.
Jag tycker vanlig vispgrädde är sött nog.. det är för min mor som jag ibland tar en knivsudd.. eller kanske mer ett krydddmått om man skall vara petig. ☺️
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# 14 av crikarlshamn
Jag började ändra min kost för ca 20 år sen, p g a kraftiga negativa reaktioner på en hel del "ätbart". Slutade helt med mycket - som undan för undan blivit mer och mer, som jag märkt att jag inte mår bra av.
"Läste nàgonstans att de som har autoimmuna sjukdomar inte bör äta erytritol och det stämmer tyvärr bra pà mig".
Hur blir reaktionen?
Också något jag inte hört om tidigare. För mig värdefull info eftersom min man drabbats av 2 autoimmuna sjukdommar och vill satsa på ätbart han mår bra av - avstå sånt som kan förvärra.
Jag har känt till att socker ska undvikas - därför bakat LC-bakverk, med ICA sötströ.
"det där med bismak.. varför häller ni i kopiösa mängder?"
Det handlar inte om kopiösa mängder!!! För den som är känslig, behövs det inte några mängder för att känna av den olustiga "bismaken", få besvär i mun, svalg. Kanske en del helt enkelt inte tål erytritol?
För den som tål erytritol kan en komplettering med annan sötning, t ex stevia, vara ett alternativ för att minska, bli av med, bismak!
"Som LCHFare räcker det som regel med en knivsudd för sötmans skull".
Det beror väl på! Ska man baka t ex muffins, så är en knivsudd ICA SÖTSTRÖ lika med NOLL, m a o då kan man lika gärna strunta i sötning!
Funderar nu på att göra bakverk med sötning av torkad frukt, istället för erytritol-blandningar, till min man. Kan det vara ett någorlunda bra alternativ? Kanske inte så LCHF-korrekt, men bättre än med socker?
Jag är lite tveksam till att man ska smaksätta med Stevia , erytriol eller andra "naturliga" sötnngsmedel. Vad jag vet finns det inte några långtidsstudier som kan visa på vilka biverkningar de har i kroppen. Är det inte bättre att kroppen får vänja sig vid den naturliga sötman som finns i nötter, bär med mera?
Stevia har används av naturfolk i generationer, MÅNGA generationer. Förutom att spermierna kan bli lite svaga vid mycket stor förbrukning (bladen tuggas i stora mängder, det blir inte tal om sådana mängder vid normal konsumtion, det rör sig nog om tusentals gånger det vi kan peta i oss) har inte det konstaterats några som helst negativa effekter, däremot anses det nyttigt. Hittar inga källor just nu och har inte tid att leta men har läst massor om det tidigare.
Jag fàr inflammation i hela kroppen, sväller av vattnet som accumuleras, gör ont i huden, känns som om den ska spricka, infuensalik känsla i kroppen, trött etc, etc --- ingen rolig läsning :)
Men! Sà bjöds jag pà Japansk restaurang, àt sashimi med MASSOR av ingefära, aldrig hade jag ätit rà fisk men med ingefäran gick det ned.. Detta var pà restaurang Myaiko pà 1992 och dagen efter vaknade jag och màdde sà bra! Märkte snappt att jag màdde bättre varje gàng jag ätit denna kost.
Vad var det som var "mat medicin", undrade jag?! Ingefära kom jag först pà, sedan omega3 i laxen och pà den vägen bar det. Hittade information om stenàlderskost (senare PALEO) och "inflammation free diet" pà nätet och i Am litteratur.
Alla typer av socker utom smà mängder av lönnsirap ger ont och inflammation. Lönnsirapen triggar antagligen den med, - men kanske eftersom den är urindrivande (som björk) balanceras nàgot? Vet bara att citron juice med lönnsirap och vatten màr jag bra av ett par gg i veckan.
Solanaceae växter är ok men inte potatis, ris men inte som stapel vara och vete och socker undviks i sà làng utsträckning jag kan.
Jag äter broccoli som de flesta Svenskar äter potatis :o)
För att leva normalt och utan smärta fàr jag 2 gg per àr vitamin B sprutor plus att jag dagligen tar ingefära och gurkmeja/peppar tillskott. Jag skulle kunna äta dessa i rot form men för att vara säker pà att jag fàr i mig ordentligt tar jag dem som tillskott.
Blodet behöver circulera ordentlig i mig och ett ordentligt träningspass med yoga (man svettas ordentligt) hjälper. När det gör ont och man har en kris vill man bara ligga i sängen men det är dà man màste upp och gà/promenera för att "läka" kroppen… Làter konstigt men forskningen i detta ämne säger samma. Kanske varierar, sà.. men det fungerar för mig.
Bak och sötning - undvik helt under en längre period tills kroppen hunnit läka. Sedan kan man lägga in lite om man nu fortfarande har en "söt tand" kvar ;o)
Bröd: undvik eller tänk bovete, quinoa,mandelmjöl och titta pà kolh, ät î smà mängder. Jag använder ofta en gurkbit eller ett sallads blad (endiv) som "underlag".
Finns ett märke som heter Fleur och som gör kexliknande bröd. Stàr pà svenska pà förpackningen.
Ekibio
http://www.euro-nat.com/minisites/lpdf/gamme.php?id_language=gb&id_page=gamme"

Hittade detta hos kostdoktorn i dag, sportar man mycket (större musklmassa) kan man behöva mer kolhydrater än som överviktig (mindre muskelmassa)… Intressant och tänkvärt…
**" …there's more than one way to do it. …"
Allen confronted his one dilemma with the program once training camp began. With his activity level ramped up -- practices, weightlifting sessions, the endless shooting he does to hone his craft -- he began to feel depleted. So he did something that even one of the world's top proponents of the Paleo diet acknowledges is OK for athletes with a high activity level: He increased his consumption of carbs.
"That's absolutely what needs to be done," said Robb Wolf, a biochemist, author of the New York Times best-seller, "The Paleo Solution" and a student of Paleolithic nutrition expert Loren Cordain.
"When you start looking at any type of high-level athlete, they need a lot of carbs to be able to function optimally – potatoes, some sweet potatoes, some white rice," Wolf said. "That's spot on to make this thing work."
Wolf works most often with people who are sick and obese, and those with type II diabetes and/or other metabolic diseases are best served by a strict Paleo diet with very little starch and no dairy, he said. But professional athletes and members of the military are equally motivated to try the Paleo lifestyle for optimal health, and there's more than one way to do it.
Det florerar mkt myter ang stevia och sockerindustrin är boven bakom det dramat och ofta också förmedlat av lchf som är emot bakning.
http://natural-fertility-info.com/does-stevia-cause-infertility.html
Vad gäller erytritolen i bakery+ så fermenteras den av majsstärkelse om jag fått rätt uppgifter. Alltså naturligt glutenfri
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
#22 av Marianns LCHF Mat & bak
Tack för info!
Mariann! Känner du till det som nämns i #5 om erytritol - allergi?
Efter att att ha sett kvällens program på Kunskapskanalen tror jag också att det är majs. Verkar ju vara en billig råvara. Cherchez la money!
Fördelen med majs är ju att du kan vara helt säker på att det är glutenfritt, ZIZZIAS.
Det är mycket konstigt att de som saluför t ex sukrin inte behöver ange vilken råvara som använts vid framställningen. Glukosen kan ju som sagt komma var som helst ifrån.
#23 aldrig hört talas om!
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Är ju inte så konstigt om somliga kan vara allergiska mot erytritol, det finns väl knappt något som inte någon enda är allergisk mot.
Ja det stämmer bra Orakletidelfi, samt hade en làng konversation med min allergolog i gàr gällande mànga nya "globala" allergier och överkänsligheter. De med autoimmuna sjukdomar är speciellt känsliga. Att äta LCHF är ett bra val enligt honom, minus större mängder komjölks produkter.
…är väl inte sà konstigt att man kan reagera pà erytriol som med socker, trots kcal som saknas ;o)
Orsaken till att jag la upp denna tråd är att jag är tveksam till att sprida de recept med erytritol (jag experiemnterat mig fram till). Inte minst till personer som måste hålla sig till Naturligt glutenfritt, till de som är extremt känsliga och till de som har autoimmun sjukdom.
Börjat fundera på om, speciellt för dessa personer, kokossocker är ett bättre alternativ? Ja, kokossocker kanske är ett bättre sötningsalternativ för alla - än erytritol? (Förutom till de som inte tål kokos).
#25 av Marianns LCHF Mat & bak
#23 "aldrig hört talas om!"
Men det verkar ju vara så att erytritol kan ge allergisk reaktion, med tanke på det - KAN det vara så att känsliga bör vara uppmärksamma?
En annan fråga - Har du hört talas om att den som drabbats av autoimmun sjukdom bör avstå erytritol?
Ställer dessa frågor till dig eftersom jag vet att du har stor erfarenhet av erytritol och nära kontakt med tillverkare av sötning.
Känsliga bör givetvis ALLTID vara uppmärksamma, det är väl ingen skillnad med erytritol, vi har massor med recept med ägg, det är många som är allergiska mot det och måste avstå, men det måste ju ligga hos de känsliga själva, vi andra kan ju inte "ta hänsyn" till allt, då kan vi inte skriva ner ett enda recept för alltid finns det någon som är allergisk mot nåt.
#29 av Orakletidelfi
Ägg, gluten, vete, mjölk, etc - sånt som är välkänt att vissa inte tål - det håller säkert de "drabbade" (och deras nära & kära) koll på. Det handlar inte om det…….
Utan om sånt som inte är så välkänt, sånt det råder delade meningar om; Om det är "helt naturligt och säkert eller inte". "Om det är "allergiframkallande eller inte". Om "personer med automimuna sjukdomar bör avstå eller inte".
Jag vill inte vill bjuda på bakverk med erytritol, jag experimenterat fram recept till, eller dela med mig av recepten till släkt/vänner som jag vet endera är extremt känsliga/allergiska eller har drabbats av autoimmun sjukdom (bl a min man). Jag vill vara säker på att bakverk med erytritol är OK för dem. Vill hitta bästa tänkbara sötning - precis som alla övriga ingredienser.
Jag har trott att bakverk med erytritol, istället för vanligt socker, varit "Hälsosammare alternativ". Blivit tveksam till om de verkligen är det?
Så här svarar Mindresocker på min fråga om druvsockret som sukrinet/erytritolet tillverkas av kommer från majs: Hej,
Som du själv ser så är inte majs med på vår lista över ursprung. Det vi har fått besked om är druvsocker och då är ursprunget druvor. Det är vad vi har fått upplyst om detta.
Mvh Irene
Jag vet inte om hon vet vad hon talar om eller om det stämmer att druvsocker ALLTiD kommer från druvor.
Till mig skrev hon.
Det vi har fått upplyst är att det är druvsocker.
Mvh Irene
Jag tror inte hon vet vad hon talar om, och hon verkar inte ha fått något besked om vilken råvara som används.
Bara en enkel förklaring om hur det funkar och sedan godtagit den.
Troligtvis spelar det heller ingen roll.
Nej jag tror inte heller att det spelar någon roll, sockerarten är väl exakt densamma oavsett ursprung. Samma molekyler.

Bäst är att vända sig till den tillverkare man vill köpa av och där ställa frågan och upprepa den tills man fått de svar man vill ha.
Men vad spelar det för roll undrar jag? Som jag ville påvisa ovan, glukosmolekylen är exakt densamma oavsett varifrån de kommer. Det blir inte majs bara för att den finns i majs. Och det blir inte päron för att den finns i päron och inte druvor för att den finns där.