Hur reder ni era såser?
Jag undrar hur ni reder era såser UTAN NÅGRA KOLHYDRATER?
Vill ha en sås till min torra fakirkost, nämligen…
// Shintaida

Jag gör bara sås på grädde, eller creme fraiche. Någon gång kokosmjölk. Ingen redning.
Helt utan kolhydrater blir väl smält smör, eller?
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Tjockare sås = osmält smör 
Låt stekskyn koka ihop med grädde. Det tjocknar! Man kan blanka av med lite extra smör, då blir det ännu godare.
Creme fraiche, färskost typ Philadelphia och Boursin går också bra.

Rör i en äggula eller två som sista steg, när såsen i princip redan är klar!
Återigen kan jag slå ett slag för finmalda fläsksvålar!!!

Gräddsås är standard nuförtiden.
"Bra sås reder sig själv" -Gammalt jungelordspråk.
Kan man inte använda redlös sås när det är fest? 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Bra, Maxiq, den var maxad!
/SSS

Jag håller med #4 det verkar vara lite bortglömt knep att man kan reda såser och soppor med en eller två äggulor på slutet, det ska ju inte koka för då kan det skära sig.
Ja, finmalda fläsksvålar är ett intressant tips… Tack
Ett tips:
Det går även bra att stöta fläsksvålarna i mortel. De fläsksvålar jag köper är helt kolhydratfria.
# 11 GOJKAN!
Var köper Du dom????
Jag hittar INGA utan kolhydrater! *är sugen*
// Shintaida
Willys
De heter Mr. Chipp´s
Tack!
Då kan jag också äta lite "godis" ibland, med gott samvete!
// Shintaida
Verkligen

Shintaida
Willys i Falun har dom inte men dom har på City Gross du vet. Både med smak och utan.
Jag norpar den här gamla tråden, för jag har samma problem: Hur reder man utan mjöl?
Jag har hittat ett par trevliga broschyrer med alla sorters vispgrädderecept - och mjöl, mjöl, mjöl. Kolla in det här t ex:
"Fisk på grön bädd
600 g rödspättafileer
2 purjolökar
1 msk smör
1/2 dl finhackad dill
1/2 dl finhackad persilja
1 1/2 tsk salt
2 dl vispgrädde
2 tsk potatismjöl
1/2 dl senap
1 krm vit- eller svartpeppar
Sätt ugnen på 225 grader. Skölj, ansa och finstrimla purjolöken. Fräs den mjuk i smör i en kastrull. Lägg purjolök, dill och persilja i en ugnssäker form. Salta fiskfileerna och vik dem dubbla. Lägg dem på det gröna i formen. Vispa grädden. Blanda den med potatismjöl, senap och peppar. Bred grädden över fisken. Gratinera rätten i ugnen tills fisken verkar färdig och ytan fått färg, ca 20 min.
Servera med kokt. gärna pressad p*t*t*s och tomatsallad."
(Bilden till gör mig VERKLIGEN sugen…)
Hur gör jag detta recept LCHF?
jag använder grädde och creme fraiche i såser.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Där finns nån asiatisk rot som inte innehåller kolisar.. skal forsöka komma i håg vad denna heter, den kan iaf reda ut såser, och är superdryg
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Först kanon att stöta fläsksvålarna i mortel… jag har fläsksvålar stående sedan jag glad i hågen köpte en påse som snacks. När de kom i munnen sa smaklökar, mage hals o hela köret att detta kommer inte längre än max 0,5 cm in i munnen… då kommer dett att med all magkraft slungas ut. Har ingen mixer heller… men detta kanske kan funka!
Om man bara vill ha en sås tjock så fungerar riven ost utmärkt! Det får dock INTE koka för då blir det bara långa långa sega trådar… rör i osten sist, när du lyft av grytan från plattan.

roten heter nog arrowrot tror jag… har använt den förr när jag var ung och huslig…
#21 ja! Det var det!
Den har en massa kolisar, vad jag vet… Tyvärr;)
Nej du skojar :( Jag har inte lyckats hitta den så jag vet inte hur mycket det är i den.. hur mycket, vet du det?
Det måste väl va mindre enn potatismjöl och majzena väl?
Jag har för mig att det skrevs om den här på Kif för ett par månader sedan, ska se om jag kan hitta det. Har läst i en bok (Skaldemans?) också att arrowrot är ett riktigt dåligt alternativ, lika illa eller sämre än maizena.
Tack alla för era svar!
Vad gäller arrowrot har jag för mig att Margareta upptäckt att det är massor av kolhydrater i den, mer än imjöl rentav…
Den här fiskrätten som jag hittade är ju mer gratäng - det kanske funkar bra om jag lägger på ett lager riven ost?
Det här med creme fraiche och grädde har jag försökt mig på någon gång, det blev så att jag använde nästan bara creme fraiche. Vika proportioner ska det vara?
LatMask, aka Idioten vid Spisen
Jissess! Better off without!
Jag gjör oftast såser på ren creme fraiche, det blir tjockt och fint :)
Shintaida: om du vill ha en väldigt kolhydratsnål sås så kan du ju alltid utesluta grädden etc och göra en sås på skyn istället, om du t.ex steker kött. Du får dock stå ut med att den blir tunn…
eller man kan smälta ädelostar med låga kolisvärden, tex camembert?
Oh jag trodde arrowrot var okey. Tänkte just beställa en stor påse från Amishfolket via ebay.com. Hm nu får man tänka om. Får söka på arrowrot och se om jag hittar Margaretas inlägg om detta. Samt hitta på andra sätt. Men äggula är ju ett bra tips och creme fraiche tjockar ju såsen aning i alla fall. Men snålt med mjöl kanske inte blir så många kolisar?
Ett gammalt husmorsknep är senap, det reder lite.
om man tål lite kolisar i form av stärkelse så är potatismjöl bättre än vetemjöl. Man behöver 1 tredjedel jämfört med vanligt mjöl och därför blir mängden kolisar lägre per total…
Men man måste vara försiktig, kan effektivt stoppa en viktminskning om man är känslig.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag kanske ska prova originalreceptet på fiskgratängen då, med 2 tsk potatismjöl - det är ju inte så mycket!
Jag är tack och lov inte så kh-känslig.
Mascarpone, borde inte det kunna få rinnig "sås" lite mindre rinnig? (Jag har själv aldrig värmt det så jag vet inte.)
Ost tror jag kan funka som förtjockning. :) Mmm, smält ost…

Jag blev lite besviken att det inte gick att reda med proteinpulver.
Svålmjöl?? Det har skrivits om det tidigare, att det skulle funka bra. (Ja, inte för veganer/vegetarianer då men för övriga…;)
Philadelphiaosten funkar också.