sås till lutfisken
Jag testade att göra en LCHF-bechamel och den blev väldigt god. Proportionerna (räcker till två personer) 1,5 dl grädde och 1,5 dl mjölk 3 % och några rejäla klickar färskost, typ Philadelphia, får småkoka på låg värme så att såsen reduceras.
Håll koll och vispa lite då och då för att förhindra att såsen bränns vid. Krydda med salt och vitpeppar. Jag brukar ta lite malen kryddpeppar på såsen vid servering.

En jättegod sås som även jag brukar att laga! Mycket användbar till mycket, inte bara smaskigt till lutfisk. När jag gör LCHF lasagne och moussaka är den också toppen!
Fortsatt trevlig helg önskar jag dig och alla andra här! 🙂

Jag gör på två dl grädde, smör, salt, peppar och dijonsenap.. får koka en stund, sen tillsätter jag ett helt rått ägg och vispar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för tipsen!
Har noterat båda alternativen för senare användning.
Och jag gör hollandaise-sås och smaksätter den med kryddpeppar.
Gör kanske ungefär som Zepp (tar ingen mjölk, onödiga kolisar) men ABSOLUT inte senap till lutfisken!! 🤮

Man smaksätter med senap.. dvs inte mycket, det är en krydda.. testa det någon gång.. då får du lutfisksås!
Finns lite lokala varianter.. den med senap hör tydligen hemma i Skåne.. i Norge har de hackat bacon eller snarare ursprungligen hackat salt fläsk, vit sås, och slår stekfettet över fisken!
Min far kommer från skåne så det är antagligen därifrån som den traditionen kommer?
Jag vill ha rikligt med kryddpeppar till min lutfisk, senapssås kan jag ha till kôrv!
Hm..lutfisk och sås..men vad äter ni istället för potatis då?

Har oxå kryddpeppar på lufisken.. men nu menade själva såsen!
Egentligen skall man bara ha äggula i lutfisksås.. men jag tar hela ägget iomed att jag inte använder något mjöl.
Testa Lutfisk a la Norge!
http://www.norskfisk.se/Recept/Sverige/Lutfisk-p%C3%A5-norskt-s%C3%A4tt
1000 Tack för recept! Första varianten med tillsatt pepparrot måste passa förträffligt till pepparrotsköttet, så äntligen!

Till lutfisk räknas två potatisar som grönsaker ihop med de gröna ärtorna! 😃
Men det undantaget gäller bara om man inte dricker julmust till! 😕
ajajaj!! Du kunde väl sagt det där om julmusten LITE tidigare!! Fast jag tog bara en potät så det kanske jämnade ut sig! 😉

Här i Skåne är det vanligast med senapssås till lutfisken. Det ska vara brunt senapsfrö. Traditionellt mals fröna i en rundbottnad skål med en senapskula (typ kanonkula). Efter en stunds malande tillsätts vatten så det blir en lös smet. Denna smeten smaksätter man bechamelsåsen med. Det ska vara starkt.
Enklare är att köra fröna i en mixer. Det blir aningen sämre resultat, men det är ganska försumbart.
Vill man göra skånsk senap att ha till tex skinkan, mals brunt senapsfrö med matättika istället för vatten. Sen smaksätter man med socker (ganska mycket) och ev peppar, konjak eller whisky. Inte speciellt LCHF men å andra sidan blir senapen så hårresande stark att det behövs så lite för att ge smak.
Själv åt jag lutfisken med knaperstekt bacon, smält smör, gräslök och nymald svartpeppar i år. Inte så dumt det heller.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...