Atkins nettokolhydrater
I sin bok redogör Atkins för begreppet nettokolhydrater. Antag att en fullständigt påhittad vara innehåller 10 % kolhydrater, varav hälften är fiber. Om man äter 100 g av denna vara så ska 5 g räknas in i den mängd kolhydrater man får äta varje dag. De 5 g som är fibrer räknas inte in eftersom kroppen inte smälter dem.
Hur ställer sig LCHF till detta resonomang om nettokolhydrater?
Jag är ingen expert på detta alls, men känner till att det är så man kan beräkna det.
Eftersom varken kolhydrater eller fibrer är bra för oss, så låter jag bli helt och hållet.
Kram!

Det var ju smart tänkt, DaMum. Själv är jag lite nyfiken eftersom jag gillar grönsaker.
Jo, jag förstår Parsley! Jag menade inte alls att vara besserwisser, även om det lät så. Förlåt!
Jag gillar ju också grönsaker egentligen. Tycker mycket om smaken av dem. Men jag märker mer och mer att jag helt enkelt inte "tål" mer än mycket små mängder, och då endast av gröna ovanjordsgrönsaker.
Det finns säkert andra här som kommer att ge dig bättre och mer utförliga svar på ditt inlägg.
Kram!

Tyckte inte alls att du verkade besserwissig, Det är ju alltid trevligt att någon bryr sig om ens inlägg i väntan på att Experten dyker upp och förklarar. 

Det har ju visat sig att vi alla är olika, och att man får prova sig fram till vad som passar en själv.
I början åt jag mer kolhydrater, i form av ovanjordsgrönsaker. Men jag har minskat på dom, då jag har upptäckt att jag mår bättre psykiskt, ju mer jag håller kolhydraterna nere. Jag har ingen övervikt, utan använder mitt humör som mätare.
Sedan finns det andra, som behöver ha lite mer kolhydrater för att må bra.
parsley, jag tror att det bästa är att du helt enkelt provar dig fram till hur mycket kolisar du tål, men om du räknar dom enligt Atkins, eller som vanligt, spelar kanske inte så stor roll.
"still lost in space and time"

Jag räknar alla kolhydrater, när jag räknar. Profeter som räknar "ofarliga" kolhydrater har en tendens att vilja sälja produkter som innehåller "ofarliga" kolhydrater.
Sten Sture

gammal tråd visserligen , men:
det är även sockeralkoholinnehållet som räknas bort från kolhydratvärdet för att räkna ut nettokolhydrater.
sockeralkoholer är sötningsmedel som maltitol och sorbitol
förmodligen är det korrekt att de inte bidrar till viktökning, å andra sidan känns det inte så bra att äta dessa ersättningar heller…
kostfibrer brukar väl stå under egen rubrik på näringsdeklaration och ändå inte synas i kcal på europeisk förpackningar.
Bra fråga. Atkins har ju funkat på mig, från början, men då använde jag inte hans produkter eller hans efterätter. Och sen lade jag till massor av fett. ;)
Amerikaner räknar ju kostfibrer som kolhydrater, det gör man inte i Sverige. Fibrer är visserligen också kolhydrater, men så långa kedjor att en människas matsmältning inte klarar av att spjälka dem (betesdjur kan spjälka fler typer av cellulosa…). Jag antar att "nettokolhydrater" helt enkelt motsvarar den svenska definitionen av kolhydrater. Dvs fibrerna oräknade.
Själv har jag alltid varit väldigt anti mot alla sötningsmedel, det kan bara inte vara nyttigt att slänga i sig sånt nervgift. Läste t.o.m. någonstans att sötningsmedel faktiskt höjer insulinet i kroppen - och då är det ju lika illa som socker!
Precis. Amerikanerna anger totala mängden kolisar på varor medan vi bara anger digererbara.
Vad är frågan?Vad är det för resonemang vi ska ställa oss till?Är det att vi ska acceptera att Atkins nettokolhydrater=svenska kolhydrater och att kolhydrater och fibrer redovisas var för sig i svenska näringsvärdestabeller.Eller ska vi som Sten Sture säger räkna ihop dom och hur gör man då?

nettokolhydrater = svenska kolhydrater minus sockeralkoholer
menar jag 

Jag håller med om att "nettokolhydrater" är en bluff som ska sälja ersättningsprodukter…
Tack, men nej tack.
Det är ingen bluff och jag tvivlar på att Sten Sture räknar fibrer som kolisar, han som äter så himla mycket grönsaker! ;-)
Atkins är Amerikan. När det står kolhydrater på förpackningar eller i enkla näringstabeller i Amerika avses både smältbara och osmältbara kolhydrater, d.v.s fibrer är inräknade. Fiberinnehållet anges också. Så Atkins talar om för folk att de måste räkna ut mängden smältbara kolisar genom att dra siffran för fibrer från siffran för kolhydrater. Resultat - samma siffra som kallas kolhydrater i våra näringdeklarationer, där fibrer INTE är inräknade. Som MegN redan sagt. 
Tack för förklaringen,klart som korvspad.Men nu blir det som Ulf-S och Sten Sture säger om nettokolhydrater obegripligt eller sitter herrarna inne med någon kunskap om nettokolhydrater som inte vi har?I så fall får ni dela med er av den kunskapen.
Det finns inte en möjlighet att de helt enkelt hade fel då? 

det är om man vill räkna in sockeralkoholer eller inte som blir relevant för en svensk lchf-are. fibrerna har vi ju redan räknat bort från näringsvärdet.
t.ex. på en atkins-chokladkaka anges 2 nettokolhydrater, men näringsdeklarationen visar 14 kolhydrater, skilnaden beror på att atkins räknat bort något knappt gram fibrer och 11 gram sockeralkoholer…
vad skaldeman säger härovan är att han inte litar på att sockeralkoholer inte påverkar hans förbränning .

Jag är ingen expert på kolhydraträkning, och jag tänker inte bli en sådan. Jag äter för det mesta fettrika animaliska produkter och dekorerar med en smula grönt. Mina flesta kolisar kommer ofta från kaffe eller från lever.
Men när jag någon gång köper förpackad mat räknar jag alla kolhydrater som finns angivna på etiketter, eller i näringsberäkningsprogram. Oavsett vad de kallas. Jag ser det som en säkerhetsprincip. När jag räknar använder jag Häsovakten. Jag godtar deras värden, oavsett vad de gjort med nettokolisarna. För mig är frågan inte särskilt intressant, eftersom jag för det mesta äter ren mat.
Sten Sture
Men nu var det hur Atkins räknar kolhydrater vi diskuterade,det är ju en del medlemmar här som följer hans diet.När vi har slagit våra kloka huvuden ihop kan vi konstatera att han inte räknar med fibrer(det kan vi väl gå med på) och sockeralkohol (råder det tydligen delade meningar om) Är det något mer han räknar bort?
Men du brukar ju säga ät du äter mest grönsaker i familjen, Sten Sture. Har du slutat med det igen?

mendosa.com har intressant kommentar till nettokolhydrater (på engelske):
http://mendosa.com/netcarbs.htm
Atkins drar förutom sockeralkoholer bort även
glycerider ( fettsyror) och polydextros (enligt dansukker:
E 1200.
"Polydextros bildas genom kondensation av glukos och sorbitol i närvaro av citronsyra och består av glukosenheter huvudsakligen bundna med 1,6-bindningar. Endast en mindre del omvandlas i kroppen. Energivärdet är 4 kJ/g (1 kcal/g). Större konsumtion kan leda till gasspänning och diarré.
Polydextros är godkänd som kostfiber i Finland, Norge och Belgien samt används som bulkmedel (under varumärket Litesse eller Sta-Lite) i lightprodukter och konfektyrprodukter".)
Personligen kommer jag säkerligen fortsätta med hederligt socker när jag är sötsugen
Vilka namn,Litesse och Sta-Lite.Det låter som dambindor och rymdäventyrsfilmer.Efter tillverkningsbeskrivningen gissar jag att dom smakar lika gott som dessa också