Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4786 ggr
Septima
0

Hur länge ska man testa ev överkänslighet?

Ätit LCHF i två år drygt. Mår bra. Men i somras fick jag problem med eksem eller små blemmor i ansiktet. Området runt munen (haka, överläpp). Jag fick för mig att jag blivit allergisk mot något och testade med att ta antihstaminer några dagar. Ingen effekt. Fick rådet att ta tillskott av zink. Ingen effekt. C-vitamin. Ingen effekt. Biotin. Ingen effekt. Provade drygt en månad med dessa tillskott. Nu har jag fått för mig att det kanske kan handla om överkänslighet mot ägg. Har därför avstått från ägg i alla former i en dryg månad. Ingen effekt. 

Frågan är hur LÄNGE man bör hålla ut med att pröva att tillföra eller utesluta något för att kunna vara säker på att det inte finns något samband? Om jag ÄR överkänslig mot ägg (vilket gud förbjude - det är verkligen opraktiskt att inte kunna äta ägg) kan det då vara så att denna överkänslighet orsakat en obalans som kräver mycket längre tid än en dryg månad för att övervinnas?

Sökt på nätet efter svar på denna fråga men inte hittat något. Prövar här i stället!

Jag är 61 år, inte överviktig och har så vitt jag vet inga andra hälsoproblem (eksemet eller blemmorna är heller inga jätteproblem - andra ser dem knappt - men de oroar mig ändå eftersom de ju tyder på att något inte är som det ska, dessutom kliar de lite.)

Ary
0

Har du testat att öka kolhydraterna lite? Tycker mig minnas att somliga får utslag om de ligger för lågt. Hur många har du legat på?

Wildrat
0

Har du varit till läkare? Acne brukar ju inte klia så det kan ju vara nåt annat. Är det bakteriellt så hjälper ju inte kosttillskott.

Septima
0

Nej inte varit hos doktorn - självklart skulle jag vilja veta orsaken men jag har blivit föreslagen av sådana som själva haft liknande utslag att just utesluta vissa födoämnen systematiskt så då provar jag det. (Mina besvär är också så små att det inte känns som att jag vill offra timmar i kö på mottagningar för att ändå enbart få cortisonslava utskriven ändå…)

Min fråga gäller alltså hur LÄNGE man ska pröva detta innan det kan märkas effekt (om det är överkänslighet).  Nej acne tror jag inte att det är. (Cortisonsalva hjälper men det vill jag inte hålla på med kontinuerligt vilket jag i så fall måste. Plus att jag hellre låter bli att äta ägg OM det är så att det är dem jag inte tål än att använda mediciner.) 

Jag har på nätet läst mig till att placeringen av blemmorna antyder mag-tarm problem. Jag hade en lång period av väldigt trög mage i somras. Kanske kom allt i obalans då. 

Men rent allmänt så är det en intressant fråga, tycker jag, hur länge man ska pröva att undvika ett visst födoämne för att se om det är detta som orsakar det ena eller andra besväret.

Septima
0

#2 - ja jag vill också minnas att jag läst om att en del får utslag av att vara för djupt i ketos. Men deras utslag verkar ha annan karaktär och sitta på andra ställen än i ansiktet- men visst kan jag prova att äta mer kolhydrater också. Jag äter inte så strikt längre - kanske upp mot 50 g om dagen ibland, men oftast ca 30 skulle jag tro. 

Men egentligen gäller min fråga även denna möjlighet- Hur LÄNGE ska man ändra på något innan man kan utesluta ett samband (alltså förutsatt att ändringen inte visar någon effekt).

jessirene
0

Det borde finnas lika många svar som ämnen att vara allergisk emot. För när vet man att ämnet gått ur kroppen? samt att man ska hinna läka. En varian kan vara att utesluta alla riskämnen (tillsätta troliga vitaminer) och när man fått resultat återinföra dem en efter en.

Septima
0

Ja precis - när vet man att ämnet gått ur kroppen? Eller den obalans som ett ämne man kanske inte är allergisk mot, i egentlig mening, orsakar, är hävd?

Att jag gissade på ägg är för att jag läst att det kan ge ansiktsutslag om man är överkänslig + att just ägg är något jag ätit väldigt mycket mer av sen jag började med LCHF. Men jag funderar på att bryta ägg-embargot nu. Om ingen här skriker och säger: NEJ MINST TRE MÅNADER INNAN MAN KAN VETA!!! Typ. För denna månads testande är ju bortkastad om den inte var tillräcklig. Då får jag ta det från början en gång till. Trist.

Det kan ju i mitt fall lika gärna handla om att bakteriefloran i tarmen rubbats, eller nåt i den vägen. Innan LCHF åt jag yoghurt varje dag. Det gör jag sällan eller aldrig numera. Men samma sak där - hur länge ska man ge förändringen en chans? Jag har nog inte mer än cirka 30 år kvar att leva, Om alla varianter man kan testa samband av bör testas i tre månader var (eller ännu längre) hinner jag inte beta av så många varianter… (Äsch jag skämtar… Eller är drastisk snarare…)

subcalva
1

Jag är generellt optimistisk att man kan bli bra och få balans mellan olika mineraler och vitaminer i kroppen men jag tror mer och mer att det är svårt att komma dit när man väl fått en obalans. 

Jag tror att strikt LCHF inte är bra för alla då det kan få en att gå ner i bl.a. natrium och magnesium och som starkt påverkar kalciumnivåerna. Många äter rätt stora mängder D-vitamin och tror att A-vitamin är farligt men det finns studier som visar att även måttliga doser D-vitamin kan öka risken för tex njursten om det inte finns tillräckligt med A-vitamin. Allting interagerar men vi har en tendens att se varje ämne för sig och det är förmodligen är ett stort misstag vi gör. 

För att återgå till din fråga om hur lång tid det tar innan man rättat till obalans så är det nog i stort sett omöjligt att säga för det beror på vilken ev brist du har. 

Jag tillhör också den skaran som propagerar för att inte gå under 50 gram kolhydrater per dag utan snarare ligga uppemot 100 gram.

Septima
0

Hmmm - tack! Tänkvärt! Kvarstår ändå hur länge man ska testa det ena eller andra - förstår att det måste vara individuellt men i synnerhet om det handlar om att utesluta ett födoämne som bevisligen är nyttigt och dessutom praktiskt så kanske man ändå kunde tänka sig några slags rimliga tidsramar? Är det frågan om ren allergi borde effekten visa sig mer eller minde genast. Likaså vid känslighet som laktos- resp glutenintolerans.

Om det handlar om att komma i balans efter en störning av något slag (i mitt fall kanske en månads problem med förstoppning) får man kanske tänka på ett annat sätt och utgå från vetenskap/beprövad erfarenhet kring vad som kan skapa bättre balans. Men man bör gissningsvis bestämma sig för en hypotes i så fall och inte hatta hit eller dit med den ena eller andra förändringen.

Just nu slår det mig att det kanske skulle kunna handla om en rubbning i bakteriefloran i kombination med den irritation av hårsäckarna i det området ständigt utsätts för pga att jag flera gånger i veckan drar grova "kärringhår" just där. Det har jag gjort i 15 år eller så utan dessa problem. Men som sagt kombinationen.

D-vitamin tar jag. Kanske skulle testa att utesluta dem? I somras bytte jag märke. Kan ju faktiskt tänkas att det är frågan om allergi mot någon substans i just detta märke. Eller det där med den totala balansen (För lite A-vitamin? Har svårt att tro det men om behovet ökar påtagligt av D-vitaminet så…)

Och som sagt - att öka till 70-80 g kolhydrater om dagen borde inte vara några större problem.

Minorca
0

När jag läste hudproblem kom jag att tänka på amalgamläckage från tänderna. Själv hade jag hudproblem som varierade tills jag sanerade tänderna.

Septima
0

Ja visst skulle det kunna bero på tänderna… Det finns en himla massa tänkbara förklaringar -min fråga var egentligen den hur länge man ska testa en viss förändring innan man kan vara hyfsat säker på att det inte finns ett samband. Att byta ut sina lagningar är ju ett definitivt steg så gör man det behövs inte den sortens överväganden. Det är dock både kostsamt (eftersom jag som så många andra i min generation har massor av lagningar), och inte helt utan risker, så det är knappast något jag skulle satsa på om det inte fanns tydliga belägg för sambandet + större hälsoproblem än prickar i ansiktet…

Anneli Carlson
0

De du beskriver liknar de min son hade komjölks protein allergi! Finns i många olika matvaror men framför allt i mjölk produkter och ost. Googla om de och försök utesluta får du se om de hjälper. Lycka till!

Septima
0

Tack för orsaksförslagstips! Men jag tjatar på med samma fråga - hur länge borde jag avstå från komjölksprodukter innan jag kan ha en något mer säker uppfattning om sambandet? En vecka, två månader, ett år?

När det gäller mjölk testade jag med laktosfritt (inte flera månader dock eftersom de vänner jag har som är laktosintoleranta märker direkt om de  får i sig laktos och omedelbart blev bättre när de uteslöt den). Ingen effekt där heller.

Men proteinkänslighet är förstås en annan femma. Tyckte inte symtomen verkade stämma när jag googlade, dock. Mina utslag är inte som nässelfeber (vilket jag fått vid ett par tillfällen). De slår inte upp plötsligt, tex. + att det tydligen är oerhört sällsynt att vuxna utvecklar sådan allergi (inget argument i sig förstås, men sannolikheten rent statistiskt är liten att få det i min ålder + att symtomen inte riktigt verkar stämma). 

Men visst kan jag prova! Men helst en sak i taget annars vet jag inte vad som är vad. Om man alltså måste testa minst ett halvår för varje födoämne i taget lär det ta TID att ringa in vad det kan vara…. Det var av den anledningen jag skrev mitt inlägg - alltså att få någon slags vägledning i vilka tidsrymder det rimligen kan handla om. 

Tack för förslaget och God Jul!

jessirene
0

Just det. Det tar tid. Därför gör man tvärtom. Som jag nu gör med min migrän. Äter en väldigt slimmad form av lchf. Dessutom en hel del tillskott. Jag gör allt detta SAMTIDIGT just för att jag inte tycker att jag har tid att vänta. Jag började med lchf i februari, de andra ändringarna har tillkommit successivt därefter. Msm i augusti. Resultaten har kommit smygande. Kanske med en brytpunkt i augusti. Om kroppen ska få en chans så kanske den dels behöver rätt mat, dels behöver repareras. Så det är inte alls säkert att det bara är ett enstaka ämne som du behöver eller borde vara utan. Om jag vill veta vad jag tål och inte så kan jag ju alltid prova att ändra i framtiden när jag känner en stabil nivå. Eller så är jag nöjd att jag är frisk och fortsätter som nu.