Manars misslyckanden
Tänkte jag skulle börja en dagbokstråd här för att skriva av mig den värsta frustrationen när saker inte går som det ska.
Jag började igen med LCHF för ca två månader sedan då vikten började tangera 149 kg. Själva omlägget gick ganska lätt och jag äter måltider huvudsakligen baserade på ägg, skinka bacon och liknande.
En standardmåltid under dagen brukar bli en omelett med ost och bacon till frukost/lunch och något köttbaserat som skinka eller fläskkotlett till middag. Samt massor av Magic Bullet te till. Fördelningen verkade också bra med 260 g fett, 110 g protein och 7 g kolhydrater per dag i genomsnitt. och med ca 2800 kalorier. Trots detta gick det trögt. Jag hade dock nu nyligen lyckats gå ner två kilo till 147.1.
För att snabba upp det hela lite så testade jag i förra veckan att även att kombinera med 5:2. Det gick bra i början, även om vågen registrerade en viktuppgång. Idag däremot gick det åt skogen.
Barnen tjatade om att de ville ha bullar, och snäll som jag var så bakade jag en sats till dom, med mjöl. Efter att ha gått hungrig nästan hela dagen så blev dock bulldoften mig övermäktig framåt kvällen och för första gången på två månader ignorerade jag dieten och åt upp resten av bullarna (4 st). Nu är jag mätt men deppig då jag vet att jag kommer få börja om från 149 igen (minst) och två månaders diet är borta.
Borde kanske ge upp och inse att för sådana misslyckanden som mig finns det ingen bot :(
Byt namn på tråden, för sjutton! Du är på rätt väg; sedan råkar det finnas hål i den 😮..men misslyckats har du inte! Inte förrän du ger upp. Be om stöttning; här finns många som ramlat ner i de där hålen..
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
.. man kör i diket. Kammar till sig. Kryper upp på banan igen 🙂 Det kan många av oss vittna på.
Men om det trögar med viktnedgången kanske du ska titta på vad du äter och dricker
Du SKA inte gå hungrig! Du ska äta 2-3 ordentliga mål/dag. Frukost, lunch och middag. Lagad mat. Om du äter tex vitkålssallad så är det bra att ha en sån skål i kylen, för då finns det något att äta när du blir "anfallshungrig".
Magic bullet coffee/tea är gott men det kanske räcker med 1-2 koppar/dag. Jag gillar magic bullet coffee men bara nån enstaka, under en period så tappade jag vikt men sen började jag sakta gå upp i vikt igen, så jag är lite försiktig med MBC.
OM det trögar med viktnedgången så kanske du ska titta på vanliga viktstoppare som nötter, mandlar, kaffe, mejerivaror, ost och alkohol. Oftast är vi uppväxta med att använda mejerivaror i vår matlagning och att utesluta dem kan kännas riktigt jobbigt. Men om du tittar på asiatisk matlagning så finns det massor av god, enkel och smakrik mat som inte har något mejeri alls i sig.
kaffe/te har koffein/tein som stressar binjurarna - lång historia kort- det blir högre halter av insulin i kroppen pga koffeinet/teinet så du bör ändra till koffeinfritt kaffe (gevalia koffeinfritt är gott) och rött rooibos te eller örtte Yogitea har massa goda teeer) för de är helt teinfria.
Små förändringar som kan sätta fart på din viktnedgång. '
Lycka till 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tack för tipsen. Känner mig mera 'på banan' igen nu.
Jag försökte kombinera LCHF och 5:2 de senaste två veckorna och då är det väl meningen att man ska vara hungrig två av dagarna ? Igår var en av fastardagarna, vilket uppenbarligen urholkade mitt "bullförsvar". Annars när jag ätit LCHF normalt så har jag inte varit hungrig utan kontinuerligt nöjd.
Rå vitkål fungerar inte så bra för mig då det drar igång hungerkänslorna, men jag har alltid ett lager kokta ägg i kylen för nödfall. Dom kunde dock inte konkurrera med bulldoften igår
Med massor av Magic bullet te så menar jag en kopp på morgonen och en till middagen. Jag brukar också ha rooibos te som bas. Magic bullet örtte är en upplevelse jag tror jag inte vill prova igen :)
Nötter, mandel, kaffe och alkohol använder jag aldrig. Bland mejerivaror tar jag ibland lite ost eller cremefraise (ca 50 g / portion) när jag vill höja fettprocenten en smula. Ska se om det blir någon skillnad utan den. Asiatisk mat brukar vara problem då de ofta har mycket grönsaker, vilket triggar mig. Kyckling går dock bra.
att ha kokta kalla ägg i kylen är självklart - så självklart att jag glömde skriva det.. 😃
Om jag får ge ett tips så tycker jag inte att du ska prova 5:2 eftersom det inte är lämpligt för dig att gå hungrig..
Om jag får säga vad jag tycker så kör lchf - och istället prova en period utan mejeri - vill du fetta upp mat så kan man tillsätta lite deodoriserat kallpressat kokosfett (hälsokosten).
Man kan modifiera asiatisk mat med mer kött/fisk/fågel och mindre grönsaker - eller grönsaker som du inte upplever som triggande.
Om det är en hjälp så kan man kolla under en period sitt intag med tex www.dumbbell.se - gratissida där man reggar sin mat och får lättöverskådlig blick över intaget..
🙂☀️
Vaknade idag och kände igen en massa gamla bekanta krämpor från innan LCHF. Huden kändes torr och kliade, magen skrek av hunger (mycket ovan känsla), och min gamla följeslagare morgonhuvudvärk hade bestämt sig för att komma och hälsa på igen efter ett par månaders semester. En kopp Magic bullet te och ett par ägg tog dock hand om de flesta av besvären.
Jag städade bort resterna av bullar och gjorde en mental anteckning att försöka stå emot tjat bättre nästa gång. Synd bara att det inte går att intressera barnen för LCHF, vilket inte går av särskilda skäl.
Måndagar är min vägningsdag så jag kollade vikten av gammal vana, även fast jag visste vad den skulle visa. Resultatet var det förväntade. 149,1 kg. Tillbaka på ruta 1 igen med andra ord, även om det mesta antagligen är vatten.
Nu känner inte jag dig eller din familj -men mig veterligen så är det vuxna som handlar.. Alltså handlar du inte sånt som du inte äter. Så får dom anpassa sig.. Det är min filosofi. Du gör det svårt genom att köra en kost till dig och en kost till de andra..
Barnen är kanske så stora att de går i skolan? Då äter de sånt som alla andra och hemma blir det din kost. enklast för dig. och alla vill väl att ens barn ska få så nyttig mat som möjligt?
När min kompis körde lchf för 2 år sen så höll hon på att slå knut på sig själv, tills jag satte mig ner o frågade vad hon höll på med.. Barnen tjatade om o'boy, frukt, kakor, godis o snacks.. sen slutade hon bara handla sånt. och tjatet försvann några dagar senare.. nu äter ungarna grönsaker o dipp som fredagsmys, oboyen står kvar i affären, ska det vara choklad så blir det varm choklad på lite råsocker och kakao.
frukostflingor o mûsli köps inte längre och kaffebröd endast till kalas.
🙂
Situationen är lite mer komplicerad än så. Min son har Aspergerssyndrom och ADHD. Aspergern gör att han kan totalt låsa sig vad gäller vissa saker, i synnerhet mat. Han matvägrar oftast i skolan och vanligtvis går det inte ens att få honom att gå in i matsalen. Hemma är det vissa bestämda saker, och bara dom, han äter. Ingen av dom sakerna platser inom LCHF. När jag försökt ändra på kosten så har han vägrat äta oavsett när han åt sist eller hur hungrig han är. På grund av detta är han anorektiskt smal och hans läkare samt psykvården är också mycket oroliga. Som tur är kan vi i alla fall få honom att dricka näringsdrycker. Vi har kommit fram till gemensamt att det är bättre att han äter onyttigt än att han svälter ihjäl sig.
Tjatet i det här fallet var egentligen en ganska positiv sak. Bullarna han ville äta skulle förhoppningsvis kunna ge honom lite kroppsfett och det var glädjande att se honom äta flera stycken.
Jag förstår att du inte kunde veta det här och tack för råden. Men som sagt, situationen är komplicerad.
Tack för att du delade med dig 🙂. OM du lyckas att ändra lite här o där så är det bara bra för sonen oxå. Men jag förstår dig, bättre att han äter något än inget alls..
#4 nu är jag ingen expert på detta med dieter men är det så smart att blanda två helt olika? I den ena ska man ju äta fett och i andra ha två dagar där man antingen fastar helt eller äter/dricker 500 kcal. Jag tycker att du bestämmer dig för en av dieterna och håller dig till det. Och mär du kommit wn bit in så kan du ju byta om du vill.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Måndag igen och dags att väga sig.
Vågen stannade idag på 147,6.
Slutsumman av bullincidenten efter att "dammet har lagt sig" och det mesta av vätskan borde vara borta ur kroppen blev alltså plus 0.5 kg.
Bättre än jag trodde det skulle bli alltså då jag trodde det skulle bli mer än ett kilo. Eftersom jag går ner med ungefär 1 kg i månaden så borde jag vara tillbaka där jag var innan på bara ett par veckor, förutsatt att det inte blir några fler bullar :)
Idag började jag dagen med bara lite magic bullet te (roobios) då jag var ganska mätt men planerar en god bacon omelett till lunch och lite flaskkare till middag. Gott gott.
Jag håller med de föregående talarna/skrivarna. Om man vill gå ner i vikt är det inte bra att gå hungrig. Det är oftast då man faller dit. Detta är också det första råd som dietister (oavsett vad man tycker om dem) ger sina patienter.
De som lyckas med 5:2 är ofta de som inte behöver kämpa mot så mycket hunger. Men du är stor och har ett RDI på 2800 kcal, vilket innebär att din kropp förmodligen känner sig hungrigare och kräver mer näring än vad de med mindre storlekar gör. Därför är det självklart svårare för både din kropp och psyke att gå ner till 500 kcal två ggr i veckan.
Så mitt råd är att helt lägga av med halvsvält och satsa på att ge lchf en långsiktig chans. Det kan ta tid innan kroppen ställer om sig, hur lång är individuellt.
Baka är ett otyg, jag kan inte heller stå emot de ggr jag bakat. Varken bröd eller bullar. Kan du inte köpa bullar på ett bageri och annat sånt som din son är sugen på? Då räcker det med att du bara köper ett par stycken och det finns inte en hel påse som ligger och lockar och pockar.
Lycka till!
OM du skulle fortsätta med lchf i kombination med 5:2 och hamna i en liknande situation så kan det vara bättre att bestämma sig isf för att bryta fastedagen och äta lchf istället (och inte äta bullarna). Då kan du ta en 2-dag en annan dag istället.
Och tänk på att om du äter så enformigt som kött, ägg och fett så kan det i sig få en att tappa lusten totalt, nä käka lite mer grönsaker så du får mer variation. Och fet fisk.
Och oavsett vilken kost eller diet man följer så kan det vara bra att komplettera med lite tillskott såsom D-vitamin, K2 och magnesium dagligen och även zink, B-komplex och krom kan vara bra att ta då och då.
Tack för råden :)
Enformigheten är inget problem. Jag föredrar om maten är ganska lika dag för dag, dessutom så blir jag lätt hungrig om jag äter grönsaker. Undantaget är spenat vilket jag äter ett par gånger i veckan.
Fisk fungerar heller inte på grund av särskilda skäl, men jag kompletterar med D-vitamin och omega-3 varje dag så jag tror det går bra ändå.
5-2 komponerandet har jag lagt på hyllan. Det var ett experiment som jag nu fått bekräftat att det var en dålig idé
Måndag igen och dags för ny vägning.
Vågen stannade idag på 145,4
Trodde knappt det var sant när jag såg det. Bästa resultatet hittills :)
Fortsätter det så här får jag nog snart byta namn på tråden till "Manars magnifika minskande" :)
Ska äta en god svampomelett idag för att fira.
Grattis till nedgången!
Måndag igen och dags för ny vägning.
Idag visade vågen 144.9
Inte lika fantastiskt som förra gången, men ändå ett rätt bra resultat.
Det betyder också att den totala viktnedgången för november månad blir 2.8 kg, vilket är ungefär som september och oktober tillsammans :)
Nu blir det dags att sikta in sig mot julen, med alla dess lockelser och faror…
Måndag igen och dags för ny vägning
Vågen stannade idag igen på 144.9.
Lite överraskande med tanke på att jag varit strikt hela veckan och vet att jag inte fuskat. Nu ska man iofs nte stirra sig blind på vågen. Vikter kan slå både hit och dit., Jag kan dock tyvärr inte märka att kläderna sitter lösare heller.
Jag hoppas det bara är en tillfällig svacka och att det repar sig till nästa gång.
Se det som att du iaf inte har gått upp utan står still på senaste nedgången, det är inget ovanligt att man "platåar" emellanåt. Kanske blir det ett desto större skutt nedåt nästa vecka? Kör på!
Måndag igen, dags för en ny vägning.
Idag visade vågen 143,4
Verkar som om svackan från förra veckan har försvunnit :)
:-) härligt! Det går ju framåt nu! Lycka till i jul! Tänk på att under jul är det mer av julmaten som är ok än det är mat som inte är det. Undvik godiset och ha ev något lchfgodkänt redo att ta till om suget sätter i.
~God loves you, and I´m trying! ~
Tack för peppningen. Jo jag tycker jag har julen planerad. Det blir ingen större skillnad förutom att jag nog kommer äta prinskorv också, även om det är lite för kolhydratrikt i vanliga fall. Jag brukar bara äta korv om den inte innehåller mer än 2% kollisar och resten kött. Får äta mer skinka för att kompensera. Det enda syndiga nöje jag kommer tillåta mig är lite vörtbröd. Har testat LCHF variant, men det har inte smakat riktigt rätt. Julgodis och julmust däremot går fetbort! (err kolhydrat-bort ?) och kommer inte bli saknat.
Måndag igen. Dags för ny vägning.
Vågen stannade på 140,1 😃
Full fart nedåt alltså. Får hoppas att det fortsätter så.
Igår hade jag en märklig upplevelse. Min far kom på besök och att diskutera LCHF var inte att tänka på, sött kaffebröd och kakor är obligatoriskt! Men om jag nu skulle fuska så var det lika bra att få valuta för pengarna, så jag köpte en stor smaskig vaniljkrämbulle åt oss var. En totalt omotståndlig sak tidigare. När vi fikade så tog jag min bulle och beredde mig på att njuta som på den gamla söta tiden.
BLÄH!
Bullen smakade som om den var gjord av playdoh! Det var uppenbarligen inget fel på den eftersom de andra åt och mumsade med god aptit, men jag blev bara illamående av den söta sliskiga röran en var fylld med. Jag svalde pliktskyldigt tuggan jag hade och lät resten vara. På kvällen sen kom sötsuget och krävde uppmärksamhet men en rejäl dos av nybakad julskinka jagade bort den.
Jag var tidigare orolig för hur jag skulle kunna motstå alla sötsaker under julhelgen men det verkar bli lättare än jag trodde, i alla fall om det smakar lika hemskt som vaniljbullen. Jag ska utgå från att det gör det :)