Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3700 ggr
SpurtAnne
11

Fikafikagodisgodis

Jag jobbar på kontor. Har aldrig bantat utan ätit vad jag vill och ändå aldrig blivit överviktig. Jag har ätit lchf i 2 år snart och mår kanon. Det som slår mig nu så här innan jul är jag helt plötsligt i år förstår vad jobbigt det måste vara för alla er med sockerberoende. Det fikas och snaskas godis HELA tiden. Jag har 2 meter framför mig en stor korg med chokladgodisar från ett konsultföretag. En halv meter bakom mig 2 lådor med choklad från 2 andra konsultbolag och alla springer HELA tiden och äter av dessa. Jag är som tur är helt oberörd och tycker snarare synd om dem som inte kan motstå. Det har dessutom varit fikabröd varje dag den här veckan, även i eftermiddag. Igår gick jag ut och åt lunch, brukar alltid ha låda annars, och vilken mat de äter!!! Pannkakor, sylt, pasta osv. Dessutom, lättöl, läsk eller saft till maten. Helt plötsligt den här veckan har det slagit mig att det är verkligen inte konstigt att man blir sjuk när man äter så som mina arbetskamrater och att jag mår så bra! God jul!!

Lilltilda
2

Jag är oerhört tacksam över att jag inte har några begär efter sötsakerna för även här står chokladen lättillgänglig ihop med pepparkakor m.m. 

Men samtidigt så har jag noterat att majoriteten av de som äter vanlig kolhydratsrik mat och kanske har en extra frossarperiod kring jul, verkar må hur bra som helst och tycks inte ta någon skada av det. Det är bara en å annan person i min närhet som jag tänker nog skulle må bättre av lchf-kost för att få bukt med övervikt, diabetes typ 2, inflammationer osv.

Jag vet däremot att JAG bör avstå kolhydraterna till vardags, för det var inte lchf som gjorde mig tjock tidigare, det var den kolhydratsrika kosten.

~God loves you, and I´m trying! ~

Jojo55
3

En tid efter att jag insett hur pass mycket sockermissbrukare jag är och blivit nykter genom lchf fick jag upp ögonen för omvärlden. Hela världen är ju ta mig tusan sockermissbrukare!

Orakletidelfi
2

"Till jul är det fritt fram för julgodis" 
ja så står det i min mikrokokbok. 

Tack…. men nej tack….

Lilltilda
17

#2 missbrukare eller endast brukare? Jag funderar mer och mer i termerna brukare/missbrukare pga att jag har vänner med olika missbruksproblematik (mat, alkohol, tabletter m.m.). Medicin rätt använd är att "bruka", mat rätt använd är att "bruka", alkohol i rimliga mängder och i rätt sammanhang är också att "bruka". Jag tänker att ett bruk går över till ett missbruk först då bruket tar över personen och begäret får människan att sluta kunna säga nej och hålla konsumtionen måttlig.
Att säga att alla som äter socker är sockermissbrukare vore lite som att säga att alla som äter mat är matmissbrukare.

Kajak11
0

Jag har svakhet för lakrits och choklad. Tillåter mig lite mörk choklad nu innan jul men enstaka fyldt chokkad blir det väl. Över julsemestern.. Inte på jobbet där godis..bröd och kakar inte intresserar mig men hemma på kvällen kan nötter och ost ersätta lite fikalust och sötsug. Men ja det trickar sötsug lite grann för mig. Efter jul och nytår blir det strikt igen. Har plötslig smakt bröd och lussekat. Det är andra jul på LCHF men våran julmat är egentlig bra. Alltså inte socker i maten. Tyckar att jag har haft lite mer lust på kolhydrater nu.Alltså är det lite svårt nu.:-)

maxiq
6

Det är inte vad man äter mellan jul och nyår som räknas utan vad man äter mellan nyår och jul 😛

obstitant
0

På mitt jobb har det också stått mängder av godis överallt den senaste tiden. Och jag är definitivt sockermissbrukare OCH har fallit av LCHF-vagnen, så en hel del har försvunnit med mig in på mitt rum är jag rädd. Snacka om kola-pundare!!!

Kajak11
0

#7 hi hi. Jag är inte hellt stolt av mig. Men det är inte på jobbet:-)

Biami1.
3

Fick genom goda vänner, i 2 omgångar, kassar med julmat igår. I båda fanns choklad, tomteskum och julmust. Min man förstår inte att jag inte klarar av att ta bara 1 chokladbit åt gången. Han öppnade den ena kartongen igår. Jag sa att fick ransonera åt mig, för jag klarade inte av att säga "nej" helt. Sedan var suget igång. Medan vi tittade på filmen stördes jag av funderingar hur ofta jag kunde be min man om en ny bit, om jag kanske kunde få två åt gånger osv. Skitstörigt!!! I julklapp önskar jag mig sockeroberoende!

Lilltilda
4

många sorters missbruk är uppenbarligen extra besvärligt att hantera i jultid. Alkoholen flödar på julfester, godis finns på varenda arbetsplats, presenter i form av choklad/godis ges bort, mat finns i obegränsad mängd osv och för många är julen en mentalt jobbig tid och då blir det ännu jobbigare med alla frestelser omkring en. Jag som bara har "vanligt sug" kan ta till knep som att bara ta fram små mängder lchf-julgodis och se till att alltid vara mätt före jag äter godsaker eller välja att ha nötter i skrivbordslådan på jobbet så att jag också har nåt att tugga på när de andra äter av bjudchokladen. Vad finns för strategier att ta till om man verkligen har ett sockermissbruk och vill stå emot julgodisfrossan som råder omkring en? Och vad kan man göra efter jul ifall man fallit av lchf-tåget helt och sedan ska hoppa på igen? Även om det bästa såklart hade varit att aldrig ha fallit av så är fakta att det är väldigt många som gör det och då gäller det ju att hitta vägar tillbaka utan att älta och skuldbelägga sig själv. Det kan väl vara läge att tipsa varandra här på kif? Mina tips som åtminstone hjälper vid vanligt sug: 1. Se till att vara mätt om du vet att du ska utsättas för frestelser som är svåra att stå emot. 2. Ha en genomtänkt strategi (t.ex. nåt tillåtet snacks redo) 3. Om du faller av tåget, älta inte och säg inte "det är liks kört, jag kan fortsätta nu då jag ändå trillat av, jag är så värdelös som inte klarade av att stå emot". Dra parallellen till en knarkare, skulle hen ta en sil till på den första så gör det större skada än om det bara varit den där första. Konstatera att räkneverket startar om från noll och att du nu ska samla så många bra dagar som möjligt på hög. Sorry TS om jag nu knyckt din tråd och får den att spåra ur, men din inledning väckte tankar.

hemul
2

Ja och vi fettmissbrukare har det heller inte lätt! 🤫

kaisakavat
2

På min arbetsträningsplats VÄLLER det in chokladkartonger såhär före jul. Från allehanda 'affärs'kontakter samt från ledningen.

Igår på den traditionella grötlunchen (väldigt fint, mycket annan mat - ingen risk man behövde äta gröt) fanns ett antal chokladkartonger utställda överallt, vissa HELT SJUKT STORA. Dessutom ett bord med glögg+tillbehör, där det även stod en stor låda blandad kola och en rejäl låda skumtomtar. 

Visserligen är vi ju ett 30-tal personer, men jag tycker ändå det är prilligt. Som om det aldrig blir nog.. vart man än ser och i övermängd.

Själv klarar jag av att begränsa intaget någorlunda, men det är lätt se dem som har svårigheter, det syns i ögonen på dem. Ångestblandad förtjusnig. Eller kanske tvärtom: Förtjusningsblandad rå-ångest.

Inte lätt.

SpurtAnne
0

#10 av Lilltilda

Nema problema! Det var lite det som var tanken! Att det skulle väcka tanken alltså!

:-)