Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 28617 ggr
decembercelsius
6

Betablockerare

Jag har fått betablockerare som en tillfällig lösning mot hjärtklappning. Men jag börjar frysa jättemycket av dom och blir trött och kan somna jättelätt, vilket är påfrestande. Kommer det alltid hålla i sig eller brukar detta försvinna med tiden?

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Zepp
0

Och vad heter det läkemedlet?

Lite olika verkar på lite olika sätt.

Som gammal astmatiker fick jag Beta2 blockerare.. de skulle då hindra att luftrören drog ihop sig.. men som du säger.. i början gav de lite andra biverkningar som dåsighet och frossa!

Det försvann med tiden.. och astman försvann iomed LCHF.. så nu har jag inga sådan medeciner.. bara Rhinocort!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

decembercelsius
4

Läkemedlet heter Metoprolol 50 mg. Tog bara en halv tablett idag eftersom jag mådde så pass dåligt igår. (Började med tabletterna igår).

Doroteagun
0

Har du läst på packsedeln som ligger med i kartongen? Där finns uppräknat de vanligaste biverkningarna. Om du känner dej osäker så ta kontakt med läkaren som skrivit ut medicinen.

Jag har också Metoprolol 50 mg och tar en tablett per dag och har tagit betablockerare i 25 år men har inte känt av några biverkningar.

SpurtAnne
1

Jag äter Inderal(också betablockerare) när jag behöver, de ger mig hemska mardrömmar och gör det omöjligt att träna eftersom de också sänker pulsen. Nu förtiden klarar jag mig oftast med att krysta. Det gör att dubbelslagen försvinner. Har du testat det? Av någon anledning får krystandet hjärtat att hitta rytmen igen.

Min hjärtklappning beror på för mycket kaffe och nikotin btw, har du testat att ta bort kaffe? Nikotin är ju svårare, jag vet.

OlgaMaria
0

Jag tycker nog det är lite väl häftigt att börja rakt av med 50 mg. Klokt att gå ner i dos och sen kan du öka på långsamt. Och testa att ta tabletten på kvällen istället om du vill.

Jag har tagit metoprolol i 5,5 år. Numera 100 mg/dag men har tagit mer. Och jag kan säga att det märks när man förändrar dosen fort. När jag började med medicinen fick jag trappa upp oerhört långsamt dock så jag märkte inte av några biverkningar direkt då. Däremot blir jag nog lite tröttare och kanske lite mer frusen av medicinen, men inget jag inte kan leva med. Jag tror dock att det är lätt hänt att du blir rejält trött första dagarna när du går på 50 mg direkt. Dela tabletten och ta den dos du känner att du klarar av, sen kan du öka på dosen veckovis. Kom ihåg också att ingen kan utvärdera vilken dos som är bäst för dig bättre än du själv. Du kanske klarar dig på 25 mg t ex, eller så behöver du mer, men du har nog tid att öka på försiktigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

decembercelsius
0

#4 Jag röker inte och dricker knappt kaffe, så problemet ligger nog inte där.

decembercelsius
0

#5 Ja 50 mg kanske är en hög dos, kan inte jätte mycket om betablockerare och vad som är en bra dos. Kan tillägga att jag även är ganska liten (dvs kort och väger ganska lite) och det påpekade läkarna också, att betablockerare kan påverka en mer då?

Sindri
0

Det finns olika sorts hjärtklappning. För drygt tio år sedan hade jag ibland en otäck fladdrande känsla i bröstet. Det var som om hjärtat rusade i några sekunder - sen blev det normalt igen. En gång (mitt under en stor middag!) höll det däremot på i flera minuter. Jag blev delvis lite borta, ungefär som om jag fick syrebrist, men jag lyckades sitta kvar vid bordet (tror ingen märkte något) och det gick över och allt var som vanligt.
Jag råkade ha en hälsokontroll inbokad just den tiden och läkaren förklarade att mitt hjärta var helt friskt och att dessa fladder och rusningar var rätt vanliga i just 50-årsåldern. Det kan förekomma annars också, men man märker dem inte lika mycket när man är yngre. För mig höll det på under ca ett år.

Just nu däremot, har jag en annan form av hjärtklappning. Det kommer helt oregelbundet extra hårda slag och det känns ungefär som att vara gravid och känna fosterrörelser, om än på fel ställe. De där slagen kommer väldigt oregelbundet - jag känner dem såklart mest när jag skall somna eller har vaknat. Det kan vara så lite som 3-4 sekunder emellan två slag, men också upp till över en minut emellan. De är också olika kraftiga.

Jag googlade och hittade artiklar om extraslag som skall kompensera att hjärtat hoppar över slag ibland, men jag kan verkligen inte känna att det "fattas" några slag. Tycker pulsen känns jämn och låg som alltid.

Det här har pågått i några veckor nu och jag drar mig såklart för att gå till läkare eftersom det säkert bara blir en massa mediciner som jag inte vill äta. Häromdagen läste jag en annan tråd på forumet om extraslag och hjärtfladder. Där stod det om magnesium och jag vet ju att det är bra för hjärtat liksom för alla andra muskler. Normalt så äter jag det på kvällen, men just nu har jag slarvat mycket.
Igår kväll tog jag det i alla fall och jag kände lite hårda hjärtslag, en inte alls som det kan vara. Nu skall jag vara noga med det, och hoppas verkligen att det hjälper.

Det är ju i alla fall helt ofarligt att prova för er som inte gillar betablockerare.

Orakletidelfi
0

Jag äter också betablockerare och fick också trappa upp långsamt! Det var väldigt viktigt påpekade läkaren!

OlgaMaria
1

Jo det är klart att desto mindre man är desto mindre dos behöver man troligtvis.

LenaK63
0

Ni som tar betablockare har ni också någon annan tablett? Jag har Bisoprolol och Enalapril. Men inte i första hand för hjärtklappning utan för att jag efter en stor operation blev tillsagd redan på sjukhuset att jag hade högt Blodtryck. Men jag tror att jag får för lågt Blodtryck om jag tar dem varje dag. Sindris symtom känner jag mycket väl till. Jag kan få fladdrande och dubbelslag. Ibland kan det bli så att jag tror att jag snart "tuppar" av. 

Någon som vet vad Enelapril egentligen gör?

OlgaMaria
0

#11 Enalapril är en ACE-hämmare som är en grupp mediciner som gör att blodkärlen vidgar sig - blodet kan flyta fram enklare och blodtrycket minskar och hjärtverksamheten (pumpandet) underlättas.

Jag har använt ACE-hämmare tidigare men den gjorde ingen skillnad för mig så slutade med den efter ett tag. Använder betablockad och vätskedrivande. Betablockad+ACE-hämmare är vanlig behandling vid hjärtsvikt och ibland vid högt Blodtryck.

Hoppas du har en hjärtläkare som du kan fortsätta utvärdera medicineringen med?

Jag tror inte enalapril hjälper så mycket direkt mot fladdrande och dubbelslag. Där har du nog mer nytta av betablockaden. Finns också depot-varianter av betablockad som kanske kan ge ett jämnare Blodtryck runt dygnet. 

Det kanske kan vara värt att införskaffa en egen blodtrycksmätare så du kan hålla koll på hur du ligger.

decembercelsius
2

Nu har jag fått Inderal 10 mg istället. Dom andra läkarna tyckte att metoprololen gavs ut i en väldigt för stor dos. Så får se om detta hjälper bättre 🙂

OlgaMaria
0

#13 Hoppas det blir bättre för dig! =)

LenaK63
0

#12 TheresiaW  Blodtrycksmätare har jag och mäter på morgonen ett par ggr när jag sitter här i Kif och läser. När trycket är normalt tar jag inga tabletter. Det verkar som om jag skulle klara mig med betablockare när jag läser här och när jag känner efter i min kropp.

För mig kanske det är en stressituation som utlöser hjärtklappningen och fladdringen. Jag blev plötsligt änka i september vilket medför mycket tråkiga upplevelser och en massa papper/formulär som måste åtgärdas.

OlgaMaria
0

#15 ACE-hämmare ska väl framför allt tas då pumpverksamheten är nedsatt (systolisk hjärtsvikt), och det har inte du vad jag har förstått… så ja, jag tror också du klarar dig bra utan den. 

Det är säkerligen stress som orsakar dina problem, även om alla inte reagerar i hjärtat på det sättet av stress, men stressen är nog den utlösande faktorn för dig. Betablockeraren gör att hjärtmusklerna slappnar av genom att förhindra utsöndring av stresshormoner (adrenalin m.m.) från det sympatiska nervsystemet. Då jobbar hjärtat lugnare och effektivare och det ska helst inte uppstå några avvikelser. 

Betablockerare kan du behöva även om trycket är normalt. Stress i hjärtat visar sig inte alltid som högt Blodtryck. Jag tycker du ska försöka hitta en lagom dos betablockad som fungerar bra för dig att ta varje dag, utan att trycket blir jobbigt lågt. Om jag var du skulle jag lägga av med enalaprilen, men det är ju din (och din läkares) sak att avgöra. 

Tar du magnesium också? Det fungerar också väldigt avslappnade för hjärtat. Det kan du ta på kvällen, eller om du känner av hjärtat.

Jag har glad att du fått betablockad utskrivet istället för SSRI-preparat nu i denna tid i ditt liv. Betablockad är mycket snällare och i stort okomplicerad att sluta med om du känner att du mår bra i framtiden.

Lycka till! Ta hand om dig och försök hitta saker att njuta och må bra av. Det kommer hjälpa dig att läka. Be om hjälp med papper och sådant. Beklagar det som hänt!!

SpurtAnne
0

Har du testat att krysta när du får problem?

LenaK63
0

Tack TheresiaW. Jag har haft samma tankar som du och jag kollar blodtrycket varje dag. När jag tar betablockarna mår jag bra. Ska nu kolla vidare och se om jag  kan sluta med Enalapril. 

Tack också för din medkänsla. Jag har nog kommit igenom det mesta och har också en son och tre styvsöner som hjälper till med inte bara "glada tillrop" utan även riktiga handlingar trots att vi är spridda litet här och var i världen. 

#17 SpurtAnne   Jag har börjat att krysta när jag känner att det skulle kunna komma och det har hittills fungerat. Men jag vet inte om det fungerar om det blir ett riktigt fladder. Men jag ska pröva.

Sindri
2

Det här var märkligt! Efter att ha känt av oregelbundna hjärtslag, förhöjd puls av och till under nästan två veckor, började jag ta dubbel dos av magnesium (vilket för mig blev 1 tsk) i en dryg vecka. Normala hjärtslag, normal puls.

Igår kväll glömde jag, och idag fladdrar hjärtat omkring och det känns som om pulsen ökar av och till.

Nu blir det tillbaka till 1 tsk varje kväll. Men kan det vara så enkelt, eller är det bara att ta bort ett symptom? Blir lite osäker på om jag skall söka läkare i alla fall?

OlgaMaria
1

#19 Magnesium är jätteeffektivt vid många hjärtproblem. Så fortsätt du med magnesium! Besök läkaren när du känner att du behöver.